Identification of digital gaps in pandemic: two experiences of higher degrees in the Informatics discipline

Main Article Content

Sonia Itati Mariño
Viviana R. Bercheñi

Abstract

The global health crisis caused by COVID-19 forced the anticipated shift from the "face-to-face" to the "virtual" paradigm. The article proposed to determine different digital gaps in the educational system of the National University of the Northeast. In order to validate the proposal, we chose two higher-level subjects from the Bachelor's Degree in Information Systems. An online survey was designed to quantitatively infer and characterize individuals in relation to certain aspects that affect a typology of digital divide: connectivity, availability of relevant communication and computer equipment, and knowledge of synchronous and asynchronous tools in a learning environment or virtual classroom, the data were processed and descriptive statistical measures applied. The information produced determined the non-existence of evidence regarding the use gap, however, the presence of the access gap and skills gap was observed in 29% of the total number of students interviewed. The proposal was aimed at proposing to implement in other educational areas (for example, in the teaching sector, administrative and teacher personnel), the design of strengthening projects in information and communication technologies in order to ensure having trained human capital in the face of possible emerging.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mariño, S. I., & Bercheñi, V. R. (2020). Identification of digital gaps in pandemic: two experiences of higher degrees in the Informatics discipline. Mendive. Journal on Education, 18(4), 910–922. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2144
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sonia Itati Mariño, Departamento de Informática. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. 9 de Julio 1449. CP. 3400. Corrientes. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina

Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Profesora Titular, Dedicación Exclusiva, del Departamento de Informática de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Licenciada en Sistemas. Es Magíster en Informática y Computación. (UNNE - Universidad de Cantabria - España). Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científica (Facultad de Humanidades - UNNE). Doctora en Ciencias Cognitivas (UNNE). Antecedentes en la formación de Recursos Humanos de grado y posgrado. Dirección de proyectos de investigación aplicada e I+D

Viviana R. Bercheñi, Departamento de Informática. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. 9 de Julio 1449. CP. 3400. Corrientes. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina

Licenciada en Economía. Licenciada en Gestión Ambiental. Especialista en Formulación y Evaluación de Proyectos. Magíster en Ciencias Políticas. Doctoranda en Economía. Pos Grado Internacional en Historia y Patrimonio Cultural Cátedra UNESCO.

https://orcid.org/0000-0003-4205-8609

References

Archer Svenson, N., & De Gracia, G. (2020). Educación superior y COVID-19 en la República de Panamá. Revista de Educación Superior en América Latina, 0(8). Recuperado a partir de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13403

Encabo, S. O. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, (138), 285-313.

García Peñalvo, F. J., Correl, A., Abella García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Revista Gestor Online, 21. Recuperado a partir de https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202112.

Gavilán, M. (2020). La orientación entre la pandemia y el futuro. Orientación y Sociedad, 20(1). Recuperado a partir de https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/10238/9016

Herrera Tapia, J., & Navia, M. (2020). Las tecnologías de la información: aliado y soporte para las organizaciones en un mundo en crisis. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E29), 11-12.

López Ramírez, M., & Rodríguez, S. A. (2020). Trayectorias escolares en la educación superior ante la pandemia continuar, interrumpir o desistir. En Educación y pandemia: una visión académica (pp. 103-108). México: Universidad Nacional Autónoma de México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Maldonado Gómez, G., de los Ángeles Miró, M., Stratta, A. E., Barreda Mendoza, A., & Zingaretti, L. (2020). La educación superior en tiempos de Covid-19: análisis comparativo México-Argentina. Revista de Investigación en Gestión Industrial, Seguridad y Salud en el Trabajo - GISST, 2(2), 35-60. https://doi.org/https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.79

Ministerio de Educación de la República Argentina. (2009). Resolución Ministerial No 786/09. Autor.

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8. https://doi.org/https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Agenda 2030. Recuperado a partir de https://es.unesco.org/sdgs