The professionalism in the profesional orientation towards the Bachelor in Education Specialty Physics, pre-university education

Main Article Content

Carlos Rafael Martinez de Osaba Picos
Caridad Amado Paula Acosta
Rafael Antonio Hernández - Cruz Pérez

Abstract

In recent years, the major Bachelor of Specialty Physics at the University of Pinar del Río fails to meet the established entrance requirements and the students enrolled show low levels of motivation and identification with this specialty. This situation reveals insufficiencies in the process of pedagogical professional orientation that is carried out before the university and especially by the Physics teachers of the pre-university education. The present work delves into this subject and aims to carry out a diagnostic study of the professionalism of these teachers, so that it reveals the main educational needs that must be addressed for their improvement. For this purpose, theoretical and empirical methods were used, such as analysis and synthesis, indication and deduction, modelling, document analysis, survey and interview, as well as descriptive statistics for information processing. As a result, the model of professionalism in the pedagogical professional orientation towards the Physics major is presented, as well as the strengths and weaknesses that characterize its current state. From the study carried out, it is concluded that the identified weaknesses constitute educational needs, since they determine the limited and assistive character of the professional orientation process developed by Physics teachers, as well as their disarticulation from the teaching-learning process of this subject. The main educational needs are in the cognitive-affective, guidance-persuasive, research-technological and managerial-evaluation order.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martinez de Osaba Picos, C. R., Paula Acosta, C. A., & Hernández - Cruz Pérez, R. A. (2020). The professionalism in the profesional orientation towards the Bachelor in Education Specialty Physics, pre-university education. Mendive. Journal on Education, 18(3), 541–558. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1966
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Rafael Martinez de Osaba Picos, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Física. Profesor Principal de año. Departamento Física

Caridad Amado Paula Acosta, Universidad "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titulkar. Presidente del Consejo Científico Ramal. FEM

Rafael Antonio Hernández - Cruz Pérez, Universidad "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Vicedecano de investigaciones y posgrado. FEM

References

Añorga Morales, J. A. (2014). «La Educación Avanzada y El Mejoramiento Profesional y Humano». Varona (58):19-31.

Arredondo, M., Uribe Ortega, M. y Wuest Silva, T.,(1979). «Notas para un modelo de docencia». Perfiles educativos (3).

Aveiga Macay, V. I., Rodríguez Alava, L. A. y Segovia Meza, S. del R.,(2018). «Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?» Didasc@lia: Didáctica y Educación 9(3):205-16.

Barreno Salinas, Z.,( 2011). «La Orientación Vocacional y Profesional en la selección de carreras». CIENCIA UNEMI 4(6):97-101.

Barrera, I., Reyes, A., Cueto, N. (2018). Estrategia de orientación profesional pedagógica con enfoque grupal para el desarrollo de intereses profesionales pedagógicos. Revista Mendive, octubre-diciembre 2018; 16(4): 517-548.

Del Pino, et. al (2009) Orientación profesional pedagógica; su inserción en el proceso docente educativo del centro escolar. IX Seminario Nacional de Educadores. La Habana: Ministerio de Educación.

Domínguez Allende, M. T., Betancourt Rodríguez, M. Z. y Becalli Puerta, L. E.,(2016). «La innovación y los intereses profesionales pedagógicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias naturales». Avanzada Científica 19(1):84-101.

Espinosa Domínguez, T., Villanueva Mendoza, R. L. y Rodríguez Fernández, Y.,(2018). «Papel del maestro en la formación vocacional y orientación profesional en la educación primaria». Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma 14(3):85-96.

Hernández Hernández, J. R., Becalli Puerta, L. E. y Rouco Alonso, D., (2018). «Claves para el perfeccionamiento de la labor de orientación profesional pedagógica». Revista Atenas 3(43):129-44.

Mestre Fernández, Elisabeth B., y Lorenzo Miguel Lazo Díaz. 2018. La orientación profesional pedagógica desde la clase en el proceso de formación inicial. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. ISSN: 1989-4155 Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/orientacion-pedagogica.html

Partido Comunista de Cuba. (2017). «Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021». Recuperado (https://planipolis.iiep.unesco.org/en/2017/lineamientos-de-la-pol%C3%ADtica-econ%C3%B3mica-y-social-del-partido-y-la-revoluci%C3%B3n-para-el-per%C3%ADodo-2016).

Ramos Cordero, Y., y Breijo Worosz, T., (2017). «Acercamiento histórico a la orientación profesional hacia las especialidades técnicas en los alumnos de secundaria básica». Mendive. Revista de Educación 15(2):242-52.

Samuel, V., Keeling Alvarez, M. y Vera Salazar, C.,(2015). «La formación profesional pedagógica del profesor de la enseñanza primaria: una necesidad del contexto educativo de la República de Angola». Varona (61):1-11.

Valiente Sandó, P., (2005). La Superación Profesional de Docentes y Directivos Educacionales: Una Propuesta Para Su Dirección. La Habana: Educación Cubana.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.