Internationalization in university processes: structural analysis for Latin American universities / La internacionalización en los procesos universitarios: un análisis estructural para universidades de Latinoamérica

Main Article Content

Gladys Verónica Llano Zhinin
Jorge Fernando Carlozama Puruncajas
Daniel Fernando Tipán Cañaveral
Gustavo Bernardo Tipán Cañaveral

Abstract

Internationalization is a key process in contemporary higher education, with recognized positive effects on university processes, especially scientific research and professional training. The internationalization models have evolved to the point that at present it becomes an indispensable requirement in university management systems, especially in Latin America as a region with the aim of achieving greater global integration. The objective of the research was to identify some key aspects that determine the influence of internationalization in Latin America university processes. The prospective method of structural analysis was applied, using the MICMAC software, which processes the criteria of 12 experts on the relationships between six identified variables of the theoretical analysis performed. It was determined, based on the criteria of the specialists, that the key variables to consider in the subject are globalization of higher education as an external variable; structural changes in the university and internationalization as an institutional strategic process as internal variables, among which the most important influence relationships also occur. To identify aspects, on which universities should focus attention, will allow establishing courses of action and / or strategies that contribute to boost the influence of internationalization on university processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Llano Zhinin, G. V., Carlozama Puruncajas, J. F., Tipán Cañaveral, D. F., & Tipán Cañaveral, G. B. (2021). Internationalization in university processes: structural analysis for Latin American universities / La internacionalización en los procesos universitarios: un análisis estructural para universidades de Latinoamérica. Mendive. Journal on Education, 19(1), 6–15. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1945
Section
ARTICLES

References

Abreu, J., Rubio, I. & Martínez, M. (2019). Hacia el fortalecimiento de relaciones interinstitucionales para la cooperación y el desarrollo de la gestión universitaria. Revista Boletín REDIPE, 8(3), 96-105. Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/697.

Aguilar-Castillo, Y., & Riveros-Angarita, A. S. (2017). La internacionalización de la educación superior: Concepto y evolución del modelo en la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 4, 73-103. Recuperado de: https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17952.

Altbach, P. (2016). Global Perspectives on Higher Education. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Beneitone, P. (2014). De la Cooperación Internacional Universitaria a la Internacionalización de la Educación Superior: ¿cambio de paradigma o maquillaje conceptual? En Colectivo de autores, Desde el sur: miradas sobre la internacionalización (págs. 29-38). Remedios de Escalada: Ediciones de la UNLA.

de Wit, H., Gacel, J. & Knobel, M. (2017). Estado del arte de la internacionalización de la educación superior en América Latina. Revista de Educación Superior en América Latina ESAL 2(julio-diciembre), 1-4. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/10017, http://dx.doi.org/10.14482/esal.2.10151

Elizalde, L., Rodríguez, M. & Vásquez, A. (2019). Prospectiva de la educación superior en América Latina: mirada a la internacionalización e integración universitaria. Revista mktDescubre(Edición especial), 38-48. ISSN en Línea: 2602-8522.

Gil, E. G. (2018). Modelo institucional de gestión universitaria: Universidad Santo Tomás de Colombia. Opción, 34(86), 259-285. Recuperado de: https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23845.

Haug, G. (2016). La internacionalización de la educación superior: Más allá de la movilidad europea. La Cuestión Universitaria, 0(6), 20-29.

Elmsalmi, M., & Hachicha, W. (2013). Risks prioritization in global supply networks using MICMAC method: A real case study. 2013 International Conference on Advanced Logistics and Transport, 394-399. Recuperado de: https://doi.org/10.1109/ICAdLT.2013.6568491

Lozada García, J.A., Carmona Hernández, O., Ramírez Benitez, M. del C., Torres Pelayo, V., y Fernández, M. (2018). Internacionalización e Interculturalidad como Estrategias de Innovación Educativa en la Educación Superior. Journal CIM 6, (1). 2370-2377. Recuperado de: http://www.ub.edu/obipd/internacionalizacion-e-interculturalidad-como-estrategias-de-innovacion-educativa-en-la-educacion-superior/.

Moctezuma Hernández, Patricia, & Navarro Cerda, Alma Beatriz. (2011). Internacionalización de la educación superior: aprendizaje institucional en Baja California. Revista de la educación superior, 40(159), 47-66. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000300003&lng=es&tlng=es.

Navarrete, Z. & Navarro, M. (2014). Internacionalización y educación superior. EEUU: Palibrio/Sociedad Mexicana de Educación Comparada.

Ramírez, R. & Hamui, M. (2016). Introducción. Miradas sobre la internacionalización académica y científica. En R. Ramírez, & M. Hamui, Perspectivas sobre la internacionalización en educación superior y ciencia (págs. 11-28). Ciudad de México: CINVESTAV.

Sánchez, T., Aurea, B., Carriel, F. & Ramos, J. (2019). La Internacionalización de la Educación Superior, desde la perspectiva educacional, cinco retos y una necesaria reflexión sobre el sentido del proceso. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VI(4), 1-11. Recuperado de: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

URSS. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (1976). Metódica de la pronosticación conjunta del desarrollo de la ciencia y la técnica en los países miembros del CAME interesados. Moscú: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Most read articles by the same author(s)