Psychopedagogical tutoring process. An aproach in State Technical University of Quevedo, Ecuador

Main Article Content

Pablo Alberto Parra Silva
Mayra Ordaz Hernández

Abstract

The improvement of the process of psychopedagogical tutoring, at the State Technical University of Quevedo, constitutes one of the fundamental purposes that can certainly contribute to the development of its educational model, since it favorably affects the results of the integral training of university students. To achieve these purposes, it is necessary to determine the initial state of this process, so the research was carried out with the objective of characterizing the current situation of the psycho-pedagogical tutoring process at the State Technical University of Quevedo, Ecuador. Part with a theoretical study of the research object, which allowed to take advantage of the main characteristics to be taken into account in the operational definition of the variable, on which six dimensions were determined, related to the types of tutoring; its programming; tutor preparation; use of techniques and instruments; motivation and satisfaction of those involved. A student survey, interview for teachers-tutors and analysis of documents was applied to a sample of the population universe, made up of 350 students and 64 teachers who agreed to participate. The tabulation and analysis of the surveys was carried out using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program. The aim was to generate alternatives that identify university institutional circumstances, with similar situations that occur in the country and in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Parra Silva, P. A., & Ordaz Hernández, M. (2020). Psychopedagogical tutoring process. An aproach in State Technical University of Quevedo, Ecuador. Mendive. Journal on Education, 18(2), 302–314. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1886
Section
ARTICLES
Author Biographies

Pablo Alberto Parra Silva, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Profesor de Psicología de la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Doctorando en el Programa de Ciencias Pedagógicas de la Universidad de Pinar del Río.

Mayra Ordaz Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dra. C. Pedagógicas, Lic. Psicología, Máster en Psicología Clínica, Prof. Titular, Profesora e investigadora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

References

Aguilera García, J. L. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posições, 30. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038.

Álvarez, N., Marín, C. y Torres, A. (2012). La interacción tutor - estudiante en la Educación Superior. Un acercamiento a su diagnóstico. Revista Humanidades Médicas. 12 (3). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300004

Cruz Flores, G. de la. (2017). Tutoría en Educación Superior: análisis desde diferentes corrientes psicológicas e implicaciones prácticas. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (25), 34-59.

De la Fuente, M. (2010). Plan de acción tutorial para los estudiantes de psicopedagogía. Granada: Universidad de Granada.

Delors, J. (2010). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Nueva York, Santillana: UNESCO.

Dopico, E. (2013). Tutoría universitaria: propuestas didácticas de competencia tutorial. Revista de Docencia Universitaria. 11 (2), 195--200.

Guerra, M. (2015). La labor del tutor: una mirada desde la satisfacción de los estudiantes. Revista Pedagogía Universitaria. 20(1). Recuperado de: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/670/672

Horruitiner, P. (s/a). La universidad cubana: el modelo de formación. Recuperado de: http://roa.ult.edu.cu/bitstream/123456789/3719/3/DC_Horruitiner.pdf

Junta de Andalucía, Consejería de Educación y Ciencia. (2014). La Acción Tutorial. Sevilla: A.G. Novograf, S.A.

Lara, B. (2012). Una aproximación al concepto de tutoría académica en el Centro Universitario de Ciencias de la Salud. Red de Revistas Científicas de América Latina, El Caribe, España y Portugal, 56.

Lobato, C. (2014). Las tutorías universitarias en el contexto europeo. Orientación y Sociedad, 14.

Márquez, J. y Ordaz, M. (2018). Un acercamiento a la contribución de la psicología a la práctica pedagógica. Mendive 16 (2), 166-168. Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1381

García, G. A. Ordaz, M. y Márquez, J. L. (2015). Mentores y Noveles: experiencia de tutoría entre estudiantes de la comunidad universitaria Hermanos Saíz Montes de Oca. Revista Avances. Recuperado de: http://www.ciget.pinar.cu/ojs/index.php/publicaciones/article/view/137/332

Parra, P., Cerezo, B., Parra, D. y Flores, M. (2018). Estudio teórico del proceso de tutoría psicopedagógica en la educación superior. Revista Científica Ciencia Tecnología, 18(19). Recuperado de: http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/461/467

Most read articles by the same author(s)