Methodology for the development of the logical mathematical thought from the demonstration by complete induction

Main Article Content

Serdaniel Nieves Pupo
Carlos Manuel Caraballo Carmona
Carlos Luis Fernández Peña

Abstract

This article is the result of research on logical procedures associated with the application of the mathematical induction demonstration method to contents related to numerical successions; the study is based on insufficiencies in the teaching-learning process of the subject Mathematics in the twelfth grade, which have their basis in theoretical inconsistencies and the tendency to the mechanical execution of procedures without logical arguments. In order to contribute to solving this problem, the methods used were bibliographic review, pedagogical test and systemic-structural; mathematical. The main result obtained is a methodology that includes four models of mathematical activities with their teaching procedures; it could be concluded that an adequate conception of mathematical activities, consistent with the theory of numerical successions and the use of heuristic resources for inductive reasoning enhance logical-mathematical thought in the demonstration by mathematical induction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nieves Pupo, S., Caraballo Carmona, C. M., & Fernández Peña, C. L. (2019). Methodology for the development of the logical mathematical thought from the demonstration by complete induction. Mendive. Journal on Education, 17(3), 393–408. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1681
Section
ARTICLES
Author Biographies

Serdaniel Nieves Pupo, Universidad de Pinar del Río, Sede Pedagógica

Máster en Ciencias Matemáticas, mención: Enseñanza de la Matemática

Profesor asistente del departamento de Educación Matemática

Especialidad: Enseñanza del Análisis Matemático

Carlos Manuel Caraballo Carmona, Universidad de Pinar del Río, Sede Pedagógica

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor titular del departamento de Educación Matemática

Especialidad: Enseñanza del Análisis Matemático

Carlos Luis Fernández Peña, Universidad de Pinar del Río, Sede Pedagógica

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor titular del departamento de Educación Matemática

Especialidad: Enseñanza de la Estadística y Probabilidades

References

Ballester, S. (2007). Metodología de la enseñanza de la Matemática. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Campistrous, L. (1999). Libro de texto de Matemática duodécimo grado, parte 1. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

D´ Amore, B. (2015). Análisis de los antecedentes histórico-filosóficos de la “paradoja cognitiva de Duval”. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 18(2), pp. 177-212. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33540064003.

De Armas, N. & Valle, L. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educción.

Diego, J.M. (2019). Adaptación y Validación del MRBQ (Mathematics-Related Beliefs Questionnaire) al contexto colombiano con estudiantes de secundaria. Educación Matemática, 31(1). Recuperado de: http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/vol31.

Distéfano, M.L. (2019) Caracterización de procesos de significación de símbolos matemáticos en estudiantes universitarios. Revista: Educación Matemática, 31(1), Recuperado de: http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/vol31.

Herlina, E. (2015). Advanced Mathematical Thinking and the Way to Enhance IT, Journal of Education and Practice, 6(5) Recuperado de: www.iiste.org

Petrovski, A. (1985). Psicología General. La Habana, Cuba: Editorial Progreso.

Parada, S. (2014). Reflexiones de profesores de Matemática sobre aspectos relacionados con su pensamiento didáctico. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 17(1), pp. 83-113. Recuperado de:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33530083005.

Valdés, C. & Sánchez, C. (2017). Análisis de funciones de una variable real. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela, p. 8-11, 61-71.

Valenzuela, J. (2018). Desarrollo del pensamiento algebraico en estudiantes de bachillerato a través de la generalización visual de sucesiones de figuras. Revista: Educación Matemática, 30(2) Recuperado de: http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/vol30.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2