The methodological work, a look from the postgraduate academic programs

Main Article Content

Meivys Páez Paredes
Alicia María Gilimas Siles
Teresa de la Caridad Díaz Domínguez
Taymí Breijo Worosz

Abstract

The article deals with an analysis that allows demonstrating from the pedagogical foundations of the pedagogical and didactic relations of the postgraduate academic programs, their modalities, as well as the methodological work and the characteristics and roles of the teachers who participate in it, Likewise, it specializes in the necessary improvement in Education Sciences that allows the creation of a profile of competences that can professionalize the teacher in the area of education. The work is aimed at optimizing the quality and relevance of methodological work in its two dimensions: teaching and scientific, by looking for solutions that, from the management with a pedagogical and didactic approach, allow the use of the shortest time of university graduates who enroll the graduate with the consequent process of the increase of the productivity in the work and a better social impact with transforming character of the formative process, that in turn realize like teachers in exercise the future graduates of this type of programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Páez Paredes, M., Gilimas Siles, A. M., Díaz Domínguez, T. de la C., & Breijo Worosz, T. (2019). The methodological work, a look from the postgraduate academic programs. Mendive. Journal on Education, 17(4), 549–564. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1597
Section
ARTICLES

References

Addine Fernández, F. (2001). El sujeto en la Educación Postgraduada. Una propuesta didáctica. La Habana: ISPEJV. Documento en soporte digital.

Almuiñas, J., y Galarza, J. (2015). La gestión de la información y el conocimiento: una oportunidad para las instituciones de educación superior. Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], 7 (3), pp. 16-22. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

Añorga-Morales, J.A. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA, (58), pp. 19-31 Universidad Pedagógica Enrique José Varona: La Habana, Cuba.

Bernaza, G. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde un enfoque histórico-cultural. México: Editorial universidad Autónoma de Sinaloa

CEPAL. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. Editorial CEPAL, LC/G.2681-P/Rev.393 p.

Cruz Cardona, V. (2014). Tendencias del posgrado en Iberoamérica. Ciencia y Sociedad 2014; 39(4): 641-663

Díaz, T. (1998). Modelo para el trabajo metodológico del proceso docente educativo en los niveles de carrera, disciplina y año académico en la educación superior. La Habana: MES

Duque, E., y Diosa, Y. (2014). Evolución conceptual de los modelos de medición de la percepción de calidad del servicio: una mirada desde la educación superior. ElsevierDoyma SUMA NEG. - 5 (12), 180-191. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215910X14700400

Gacel-Ávila, J. (2017). Educación Superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. En P. Henríquez, Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe 2018. Conferencia Regional de Educación Superior-CRES. (pp. 111-169). Caracas: UNESCO-IESALC.

Garzón, M., Portuondo, R., & Suárez, C. (2016). Análisis de los modelos de postgrado en América Latina. Espamciencia 7(1), 177-186.

Gilimas, A., Díaz, T., Páez, M. (2016) El trabajo metodológico en la universidad y su enfoque pedagógico: una experiencia en el CECES. Pinar del Río: Universidad de Pinar del Río "Hnos Saíz Montes de Oca"

Henríquez, P. (2018). Educación Superior en América Latina y el Caribe. Estudios retrospectivos y proyecciones. Argentina: UNESCO-IESALC y UNC.

López, M. (2013). Los Estudios de Postgrado y la Educación Continua: Herramientas estratégicas de modernización de las universidades. Encuentro AUIP-RECLA-RUEPEP, 24-26 de Abril 2013, Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí (EULEAM), Manta, Ecuador.

MES. (2004). Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba. La Habana: MES.

Milán, M. (2017). Gestión de la eficiencia en la Educación Superior cubana. Una visión prospectiva de este indicador. Revista del Congreso Universidad. 6(4). Obtenido de: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

Molina, E., y González, M. (2019). Analíticas en la calidad de la gestión del postgrado. Didasc@lia:Didáctica y Educación. 10(1).

Morles, V., Jover, J. N., y Bedoya, N. Á (1996). Universidad, posgrado y educación avanzada. Centro de Estudios e Investigaciones sobre Educación Avanzada (CEISEA).

Núñez J. (1996). Universidad. Investigación y postgrado: Nuevos horizontes prácticos y epistémicos. Revista cubana de educación superior, ISSN 0257-4314, 16(1), 81-102. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2465297

Páez, M., et al. (2017). El trabajo de los colectivos pedagógicos como potenciadores del aprendizaje pedagógico organizacional. Revista Orbita Científica. 23(96).

Páez, M. (2012). Fundamentos de un Modelo para la gestión del conocimiento pedagógico: una estrategia para la Universidad de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Páez, M. y Díaz, T. (2017). Retos de la gestión del conocimiento pedagógico en los programas de posgrado del CECES. Revista Congreso Universidad. 5(6).

Páez, M., Díaz, T., Meléndez, R. (2016). El trabajo de los colectivos pedagógicos como potenciadores del aprendizaje pedagógico organizacional. 11mo. Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2018" Disponible en: http://eventos.upr.edu.cu/index.php/universidad2018/pedagogia/paper/view/704/601l

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>