Formation the emotional competences: one challenge for the emotional education in ballet students

Main Article Content

Adonys Isidro Ordán Bolívar
Alisvech Águila Carralero
Silvia Colunga Santos

Abstract

This work is centered in the importance of providing an emotional education in ballet students to minimize the contradictions that take place between school education and the problems they face asociated or not with the professions for that, they need emotional competences, which will allow them recognize, express and regulate different emotional phenomenon caused by the confrontation of day life difficulting with more possibilities of success. To achieve that, were used essentially methodes of theorical level such as historical-logical, analysis-syntesis and induction-deduction. It is considered a new topic related to artistic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ordán Bolívar, A. I., Águila Carralero, A., & Colunga Santos, S. (2015). Formation the emotional competences: one challenge for the emotional education in ballet students. Mendive. Journal on Education, 13(3), 326–332. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1386
Section
ARTICLES

References

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.

Bisquerra, F. (2003). Educación Emocional y Competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa. 21, 1, 7-43.

Bisquerra, F. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. 19, 3, 95-103.

Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. El enfoque de la educación emocional.Barcelona: Praxis - Wolters Kluwer.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Bisquerra, R. (Coord.). (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower.

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2012). Educación emocional: estrategias para su puesta en práctica. Revista Avances en supervisión educativa. 16,5,1-11.

Colectivo de autores. Educación y Sociedad. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, 2000.

Colunga, S. (2014). Competencias emocionales: propuestas de estrategias a emplear para contribuir a la educación de las emociones.Artículo inédito.

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2). Consultado el 11-05-12. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol6no2/contenido-extremera.html

González, F. (2000) El lugar de las emociones en la constitución social

de lo psíquico: El aporte de Vygotsky. Revista Educación y sociedad.70, 132-137.

Leal, A. (2011). La inteligencia emocional. Innovación y experiencias educativas. Revista digital. 39, 1-6. Disponible en:http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_39/ALFONSO_LEAL_2.pdf

Martínez, C. (2008). Consideraciones sobre inteligencia emocional. La Habana. Científico-Técnica.

Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo de la Educación, la Ciencia y la Cultura. Informe Delors 1998. http://www.unesco-mexico.org/sectores-educacion.php?divSel=2

Rebollo, Mª Ángeles, HORNILLO GÓMEZ, Inmaculada & GARCÍA PÉREZ, Rafael. (2006): El estudio educativo de las emociones: Una aproximación sociocultural. GARCÍA CARRASCO, Joaquín (Coord.) Estudio de los comportamientos emocionales en la red [monográfico en línea]. Revista electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la sociedad de la información. Vol. 7, nº 2. Universidad de Salamanca http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_07_02/n7_02_mangeles_rebollo.pdf ISSN 1138-9737

Remolina, N; Velasquéz, B; Calle, G. (2004). El maestro como formador y cultor de la vida. Revista de humanidades. Tabula rasa. 002, 265-267. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/396/39600215.pdf

Secretaría de Educación Pública. Reforma Integral de Educación Media Superior http://www.reforma-iems.sems.gob.mx/wb/riems/qu_es_la_reforma

Tobón, S. (2011). El modelo de las competencias en la educación desde la socioformación.México. p. 14-25

Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. SAPIENS. 4, 002, 2-4. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/410/41040202.pdf