The pedagogical professional development of the English teacher in the Professional and Technical Education
Main Article Content
Abstract
The teacher of English in Informatics studies in the Professional and Technical Education shows an insufficient preparation to plan the teaching learning process of reading comprehension in professional contexts, a fact that affects the communicative development of their students. The limitations in the development of these teachers of English were confirmed as one of the key causes. This research follows a dialectical materialist philosophy. In the diagnosis and the evaluation empirical methods such as the interview to teachers of English and document analysis, specialist criterion and a preexperimental design were used. The main research outcome is a contextualized pedagogical professional development strategy. The strategy comprises scientific foundations, diagnosis, general objective, specific actions and the evaluation. The main action of the strategy is postgraduate course to develop the pedagogical professional skills in the use of a methodology which promotes the development of knowledge and skills in both the technical sphere and a specialized didactics (Content and Language Integrated Learning). The practical implementation of the strategy elaborated seemed to allow the teachers of English to be able to plan their lessons using this methodology, and to show a new attitude which meant their active involvement in the creation of a community of learning with higher levels of interdisciplinary collaboration between the teachers of English and those of the technical sphere, as well as an effective management of their own continuing professional development.
Downloads
Article Details
References
Abreu, R., & Cuevas, C. (2013). Compendio de resultados investigativos de la ETP. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Abreu, R., & Soler, J. (2015). Didáctica de las Especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Bermúdez, R. (2015). Concepción de los procesos formativos en la educación técnica y profesional. En C. Cuevas & R. Abreu (Eds.), Compendio de resultados de postgrado de la ETP (pp. 49-72). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Bermúdez, R., León, M., Abreu, R., & Pérez, L. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Bosque Cruz, M., Cabrera Albert, J. S., Ivizate Cruz, M. E., Echevarría Cabaña, G., & Portilla Negrín, R. (2015). Estrategia para implementar la concepción didáctica del proceso de formación en idioma inglés a estudiantes de Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 19(2), 304-319.
Leal, A., & Pulido Díaz, A. (2016). La habilidad de comprensión lectora en inglés, en los profesores en formación del 3er. año de la carrera de Educación Laboral-Informática. Mendive, 14(1), 9-16.
MINED. (2016). Concepción Curricular de la Educación Técnico Profesional en el Marco del Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Proyección Estratégica. La Habana, Cuba: Combinado Poligráfico Máximo Gómez.
Montané González, B., Trujillo Chong, O., Cruz Gorgoy, H., Crespo Palacio, C., & Bosque Cruz, M. (2012). Estrategia para la superación profesional en Inglés Médico para profesores de Inglés General. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 16(3), 250-266.
Murray, D. E., & Christison, M. A. (2011). What English language teachers need to know. Volume II: Facilitating learning (Vol. 2). New York: Routledge.
Pérez Martínez, M., & Pulido Díaz, A. (2016). El desempeño profesional técnico de los docentes de las asignaturas técnicas, en la especialidad de Torno del Instituto Politécnico «1ro. de Mayo». Mendive, 14(1), 65-72.
Rodríguez del Castillo, M. A., & Rodríguez Palacios, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En N. De Armas & A. Valle Lima (Eds.), Resultados científicos en la investigación educativa (pp. 22-40). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana, Cuba: Ed. Revolucionaria.