The appropriation of contents in the subject Technology of Masonry in Technical and Professional Education

Main Article Content

Felix Noel Hernández Torres
Armando Acosta Iglesias
Carlos Alberto Gato Armas

Abstract

In technical and professional education, the study on how to make teaching and learning more efficient is a preponderant place. In this sense, the purpose of the work was to base basic aspects of the process of appropriation of contents in the subject of Masonry Technology, during the training of the qualified worker of this specialty for his competent insertion in the labor world. The research process was carried out on a dialectical-materialist basis and methods were used from the theoretical level, from the empirical level and statistical-mathematical, such as the system approach, modeling, analysis and synthesis, observation, interview and documentary analysis and from the descriptive statistics the percentage analysis, which allowed the diagnosis of the educational reality and the evidence of the practical validity of the work. The level of appropriation of content was based on the extent to which students were able to show the skills required during the solution, in practice, of the dissimilar problems that in the constructive scope arose in the context school-business.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Torres, F. N., Acosta Iglesias, A., & Gato Armas, C. A. (2017). The appropriation of contents in the subject Technology of Masonry in Technical and Professional Education. Mendive. Journal on Education, 15(2), 194–203. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1092
Section
ARTICLES
Author Biographies

Felix Noel Hernández Torres, Centro Politécnico “Ángel Cayetano Ramírez”. Los Palacios. Pinar del Río

Profesor del Departamento de Construcción

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General

Carlos Alberto Gato Armas, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General

References

Abreu, R. L. (2012). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Abreu, R., & Soler, J. (2016). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Acosta, A. (2012). Concepción didáctico-metodológica para el proceso de enseñanza práctica de la soldadura, en la entidad productiva. (Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Aguilar, V. (2014). La evaluación de la apropiación de los contenidos profesionales durante la inserción laboral en la rama del Transporte. (Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Bermúdez, R. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., & Pérez, L. (2004). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Mena, J. A. (2008). Metodología para potenciar la integración entre la escuela politécnica y la entidad laboral de la rama del transporte, en Pinar del Río. (Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional, La Habana.

Mena, J. A., Sierra, A., & Herrera, G. (2008). La apropiación de contenidos profesionales: esencia del proceso de educación técnica y profesional continua del obrero. Mendive, 6(2), 3-4.

Morales, M. M., & Borroto, M. (2012). Didáctica de la Educación Tecnológica y Laboral. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Organización de Estados Iberoamericanos. (2014). Objetivos sociales de la Ciencia, Tecnología y Sociedad. Recuperado 1 de junio de 2017, a partir de http://www.oie.es/cts.htm#1.

Ríos, R., & Sáenz, J. (2012). Saberes, sujetos y métodos de enseñanza. Reflexiones sobre la apropiación de la Escuela Nueva en Colombia. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: Editorial CES.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>