Approaches to history that should be done, taught and the teachers that should be trained

Main Article Content

José Antonio Navarro Álvarez
Benito Bravo Echevarría

Abstract

The 20th century brought great challenges to education in our country, particularly to the teaching of History, influenced by neoliberal globalization that threatens to eliminate the cultural values, traditions, identity and idiosyncrasy of our people, which forced the realization of profound changes in its teaching starting in the 60s of the aforementioned century. The present work offers some approaches to the problems of history in current times. It does not offer recipes to follow, nor does it propose methodologies on how and why it should be done this way, nor does it outline certain rules that are sometimes imposed. Comments and theoretical reflections are made about the reality of what we should work on in our classrooms and keep in mind that in the historical context we live in we must be more efficient. The objective is to propose some approaches to history that should be done, taught, and the teachers that should be trained. For this, theoretical methods were used such as: historical-logical, hypothetical-deductive and analysis and synthesis and empirical methods such as bibliographic analysis; which allowed us to conclude that the history that is constructed must have a strategic vision of the world around it, that leads to social recognition, being scientific and developing independent work skills, where its educational role is reinforced. Also contributing to the development and formation of revolutionary and patriotic convictions in students, so that they are committed and competent professionals in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Navarro Álvarez, J. A., & Bravo Echevarría, B. (2024). Approaches to history that should be done, taught and the teachers that should be trained . Mendive. Journal on Education, 22(3), e3638. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3638
Section
REVIEW ARTICLES

References

Aguirre Rojas, C. A. (2008). Antimanual del mal historiador (o cómo hacer hoy una buena historia crítica). Fundación Editorial el perro y la rana., 1-141. https://historiauniversal748.files.wordpress.com/2017/12/antimanual_del_mal_historiador-carlos_ag.pdf

Álvarez Sepúlveda, H. (2020a). Enseñanza de la historia en el siglo XXI: Propuestas para promover el pensamiento histórico. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI ((Número especial 2), pp. 442-459. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8294207.pdf

Álvarez Sepúlveda, H. (2020b). Enseñar historia a través de la perspectiva de género. Evaluación de una propuesta de innovación. Mendive. 18(3), 599-617. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2021

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/La_escuela_en_la_vida.html?id=cU6JAAAACAAJ&redir_esc=y

Araya, I. M., Botey Sobrado, A. M., Marín Hernández, J. J., Molina Vargas, S. E. y Viales Hurtado, R. J. (2010). La formación del historiador desde las competencias profesionales y Académicas: El caso de la Escuela de Historia de la Universidad de Costa Rica. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 11(2), septiembre-febrero, pp. 40-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43922144003

Bestard Aroche, B. L. (2023). Empatía histórica desde lo martiano y la formación del profesional universitario para el desarrollo local. Varona, Revista Científico-Metodológica, 76 enero-junio 2023. ISSN: 1992-8238. https://www.redalyc.org/journal/3606/360674839024/html/

Breijo Worosz, T. (2005). La enseñanza de la Historia: no solo un problema pedagógico. Mendive. Revista De Educación, 3(2), 77-82. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/74

Delors, J. (1996.): "Los cuatro pilares de la educación" en La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, Madrid, España: Santillana/UNESCO. 91-103. https://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf

Díaz Pendás, H. (2002). Enseñanza de la Historia. Selección de Lecturas. Editorial Pueblo y Educación. ISBN 978-959-13-1000-2

Darias Hernández, E., Breijo Worosz, T. & López Hernández, J. (2023). Retos de la gestión del proceso de profesionalización durante la formación de pregrado. Mendive, 21(2), e3054. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3054

Fernández Riquelme, S. (2010). La Historia como ciencia. La Razón Histórica, 12, 2010, 24-39, ISSN 1989-2659. Revista hispanoamericana de Historia de las Ideas. ISSN 1989-2659.

García López, I., Amechazurra Oliva, M. y La Rosa Hernández, N. Algunas consideraciones sobre la enseñanza de la Historia de Cuba en educación superior. (2018). EDUMECENTRO 2018; 10(1):216-222 ISSN 2077-2874 RNPS 2234.

Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez Pérez, R. A. y Mirete Ruiz, A. B. (2018). Percepción de la enseñanza de la historia y concepciones epistemológicas. Una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación 29 (1). ISSNe: 1988-2793, pp. 237-249. https://dx.doi.org/10.5209/RCED.52233

Gómez Urquiola, R., Portal Camellón, A. y Méndez Lloret, D. (2021). La enseñanza de la comprensión de textos en la asignatura de Historia de Cuba. Islas, 63(198); https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1173

González-Valencia, G. A., Santisteban-Fernández, A. & Pagès-Blanch, J. (2020). Finalidades de la enseñanza de la historia en futuros profesores. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 13, 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.fehf

Lahera Prieto, D. y Pérez Piñón, F. A. (2020). La enseñanza de la historia en las aulas: un tema para reflexionar. Debates por la Historia, 9(1), enero-junio de 2021, 129-154. https://www.scielo.org.mx/pdf/dh/v9n1/2594-2956-dh-9-01-129.pdf

Lobo Bracho, G. L. (2020). La enseñanza tradicional e innovadora en historia. Un análisis a través de los recuerdos de estudiantes de Comunicación Social. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela. 6(11), pp. 145-159. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8294207.pdf

Mauri Estévez, J. M., Breijo Worosz, T., Fabé González, I., Machín Medina, R. (2016). El profesor de Historia y su contribución crítica para el profesional de la Medicina. Revista de la Universidad de Ciencias médicas de Pinar del Río, 20(4), pp. 489-496. https://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2016/rcm164o.pdf

Meneses Varas, B., González-Monfort, N. & Santisteban Fernández, A. (2019). La «experiencia histórica» del alumnado y la historia oral en la enseñanza.: L' «expérience historique» des élèves et l'histoire orale dans l'enseignement. Historia Y Memoria, (20), 309-343. https://doi.org/10.19053/20275137.n20.2020.8258

Montanares-Vargas, E. G., y Llancavil-Llancavil, D. R. (2016). Uso de fuentes históricas en formación inicial de profesores. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8 (17), pp. 85-98. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17

Murcia Castellanos, Y. C., Tejedor Estupiñan, M. L., y Lancheros Cuesta, D. Y. (2017). impacto de una herramienta multimedial en el proceso de enseñanza -aprendizaje de la historia en el aula. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 211-228.

Navarro Fuentes, C. A. (2022). APUNTES SOBRE LA HISTORIA Y LA MEMORIA A TRAVÉS DE LA IMAGEN. Revista De Ciencias Sociales, (173), 169-183. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i173.51907

Pérez Casabona, H. (2022). Tenemos que seguir produciendo un conocimiento histórico desde una perspectiva crítica. Revista Política Internacional. 4(3), julio-septiembre de 2022, pp. 158-162. https://rpi.isri.cu/rpi/article/view/326

Romero Ramudo, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. ISBN 13-978-959-13-1846-6, Editorial Pueblo y Educación. https://isbn.cloud/9789591318466/didactica-desarrolladora-de-la-historia/

Saíz Serrano, J., Gómez Carrasco. C. J. y López Facal, R. (2018). Narrar ¿argumentar? Las historias de España: Análisis narrativo y fuentes de conocimiento en los futuros docentes. ISBN 978-84-09-00638-0, pp. 141-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6683928

Sallés CabreraL., Sierra DariasV. & Rodríguez PérezA. (2022). Enseñar a enseñar Historia de Cuba. Reflexiones desde la carrera de Licenciatura en Educación Primaria. Varona, (74). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1390

Telles González, I. L. (2020). El tratamiento de historia local en los escolares de la educación primaria. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 23(3), 871-894. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/76996

Utrera Alonso, M., Lóriga Socorro, J. J. & Consuegra Cheng, M. M. (2022). La historia local una necesidad desde la formación del profesorado. Revista Conrado, 18(88), 151-157. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2574