Background to the teaching-learning process of visual arts for appreciation of architecture in the second cycle

Main Article Content

Paula Ester Azuy Chiroles
Yovany Álvarez García
Juan Betancourt Calero

Abstract

This article is a systematization of the definitions given to the concept of Plastic Arts from different theoretical and historical-logical study of the teaching and learning of the arts to the appreciation of architecture in the second cycle, in which it is shown that This has been a failure and / or limiting in Primary Education for the formation of school; (For the appreciation of architecture, as part of the manifestations of the arts, offers the best potential to enhance the aesthetic taste and strengthening cultural identity) the documentary analysis to various documents of the curriculum of primary education between which are cited: the ministerial resolutions, Curriculum programs, television programming, educational software, methodological guidance curriculum of primary education, methodological preparations corroborate this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Azuy Chiroles, P. E., Álvarez García, Y., & Betancourt Calero, J. (2016). Background to the teaching-learning process of visual arts for appreciation of architecture in the second cycle. Mendive. Journal on Education, 14(4), 376–389. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/858
Section
ARTICLES
Author Biographies

Paula Ester Azuy Chiroles, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Dr.C.  Categoría docente: Titular. Ocupa el cargo de jefa de la disciplina de Historia y apreciación de las artes  de la carrera Licenciatura en Educación: especialidad Instructor de Arte y profesora académica principal del primer año de la carrera de Educación Artística, se desempeña además como profesora de las asignaturas Historia y apreciación de las artes plásticas y Enseñanza de las artes plásticas y Lenguaje de las artes plásticas.

 

Yovany Álvarez García, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación, especialidad Educación Infantil

Juan Betancourt Calero, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciado en Educación, especialidad Educación Infantil

References

Aguayo, A. M. (1924). Pedagogía. Cultural. La Habana.

Aristóteles, L. (1976). Política: La Habana. Editorial Ciencias Sociales.

Cabrera Salort, R. (1981). Artes Plásticas. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Cabrera Salort, R. (1989). Metodología de la enseñanza de las artes plásticas. La Habana: Editorial. Pueblo y Educación.

Cabrera Salort, R. (2010). Indagaciones sobre Arte y Educación. Ciudad de La Habana: Ediciones Adagio.

Capdevila, M. (1946). Algunos sustentos teóricos sobre la importancia del conocimiento de las manifestaciones artísticas. Consejo Nacional de Casas de Cultura. Recuperado de http://www.casasdecultura.cult.cu

Castro Ruz, F. (2005). Discurso en el acto nacional de la segunda graduación de instructores de arte. Ciudad Deportiva. Recuperado de www.cuba.cu/gobierno/discursos/.

Frometa, C. M. (2005). Educación estética y apreciación de las artes visuales en la formación de una cultura general integral en Didáctica de las humanidades. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Frometa, C. M. (2013). ¿Artes plásticas o Artes visuales? en por los caminos del arte un acercamiento a sus manifestaciones en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.

López, C. A. (2011). Estudio histórico-crítico de la enseñanza de las Artes Plásticas en la educación cubana, desde 1959 hasta el 2010. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias No publicada. La Habana.

Ministerio de Educación (2000). Acerca de las Artes Pláticas en la escuela primaria. Compendio de lecturas acerca de la Cultura y la Educación Estética. Ciudad de la Habana: Editora Política.

Morriña, O. (1982). Ver y comprender las artes plásticas. La Habana:Gente Nueva.

Morriña, O. (1989). Fundamentos de la forma. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Partido Comunista de Cuba. Congreso, & Partido Comunista de Cuba. Departamento de Orientación Revolucionaria. (1978). Plataforma Programática del Partido Comunista de Cuba. Editora Política, Departamento de Orientación Revolucionaria del Comité Central del Partido Comunista de Cuba.

Rico, P., Bonet, M., Castillo, S., García, M., Martín-Viaña, V., Rizo, C. y Santos, E.M. (2000). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria .Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Rico, P., Castillo, S., Hernández, R. S., González, R. A. (1999). Modelo Proyectivo de Escuela Primaria. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). Ministerio de Educación de la República de Cuba.

Ruiz, L. (2003). Artes Plásticas. La Habana: Pueblo y Educación.

Ruiz. L. Castro, M., Fiallo, M., y Hernández, M. D. A. (1991). Metodología de la Educación plástica en La Edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Ruiz. L. Castro, M., Fiallo, M., Hernández, M. D. A. (2010). Metodología de la Educación plástica en la Edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Rumbaut. M. D. C., Ares, G. y Quintana, R. (2005). Educación Plástica en Orientaciones Metodológicas de Humanidades. Sexto grado. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rumbaut, M. D. C., & Ares, G. (1981). El arte de ver y escuchar I. Editorial Pueblo y Educación.

Rumbaut. M. D. C. & Ares, G (1981). El arte de ver y escuchar II. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Suárez Méndez, C. (2005). Orientaciones metodológicas para instrumentar los ajustes curriculares en la Educación Primaria. Matemática, Lengua Española, Ciencias Naturales.La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)