The promotion of the reading and the social responsibility: a tool for the university development

Main Article Content

Yudit Rovira Álvarez
Ernesto López Calichs
Mariela Arias Castillo

Abstract

Reading is recognized as a necessary and indispensable ability to develop global citizens. Universities have awareness of the importance of reading as a fundamental process in the cultural education of the professionals who graduate from it. In this context Cuban educational institutions demand a superior dynamics to bri dge the gaps that there are in their work, to which contributes the University Extension as a University main process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rovira Álvarez, Y., López Calichs, E., & Arias Castillo, M. (2013). The promotion of the reading and the social responsibility: a tool for the university development. Mendive. Journal on Education, 12(1), 43–48. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/640
Section
ARTICLES

References

Álvarez de Zayas Carlos M. (1982). El trabajo metodológico y su relación con el trabajo docente, con el trabajo científico-técnico y con el sistema de superación de los cuadros científico-pedagógicos. Revista Internacional. Educación Superior Contemporánea. La Habana. Cuba.

A. Rogova. (1983). Disponible en http://www.universidadeslectoras.org

Díaz Domínguez, Teresa. (2000) La extensión universitaria como proceso pedagógico y su relación con otros procesos universitarios. V Taller Científico sobre extensión universitaria. Pinar del Río, Cuba.

Aguirre, Mirta (1999). Primer FORUM sobre literatura infantil y juvenil. —La Habana, ED. Pueblo y educación.

González Fernández- Larrea, Mercedes, González González, Gil Ramón. (2004). Gestión de la extensión universitaria. Una propuesta desde la Universidad de Pinar del Río. Ponencia presentada en el Congreso Universidad 2004. La Habana.

González González, Gil Ramón. (1996). Un modelo de extensión universitaria para la educación superior cubana. Tesis en opción al grado científico de Dr. en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior de Cultura Física ―Cmdte. Manuel Fajardo‖. La Habana.

Grass y Fonseca(1983). Disponible en ttp://www.universidadeslectoras.org

Martí, José (1993). Ideario Pedagógico. Editorial ―Pueblo y Educación‖. La Habana.

Martos, Eloy Alberto. Disponible en http://www.universidadeslectoras.org

Programa Nacional de Extensión Universitaria. (2004). Ministerio de Educación Superior. Material digital. Pág.3

Rossenblatt, Louise. Los procesos de la lectura, en http://es.shvoong.com/socialsciences/1593493-los-procesos-lectura/#ixzz1hBS5bV6oLectura,

Umberto Eco (1992; 1990), Hjelmslev (1967), Tean Van Dijk (1984; 1983; 1980), W. Kintsch (1983), Norman Fairclough (1989), Daniel Cassany (2006; 2005; 1999; 1995; 1989; 1980) y Kenneth Goodman (1996; 1986).Citados por Martos, Eloy. Disponible en http://www.universidadeslectoras.org