The interactive didactics of the Humanities from the teaching of Spanish and Literature: the debate and the pedagogical workshop

Main Article Content

Marialina Ana García Escobio
Teresa Delfina Hernández Iglesias
Karina Machín Hernández

Abstract

This article starts from the developing concept that should characterize the language and arts lesso ns. The efficiency of the teaching - learning process , in which the students of the universities of pedagogical sciences will be protagonists , becomes the student’s center of attention, starting with the implementation of an interactive teaching. The implem entation of this proposal in practice, allows access to a reference material related to the necessary development of teachers’ and students’ discourse competence when performing in a cognitive - affective climate favorable to the enjoyment of the activity an d communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Escobio, M. A., Hernández Iglesias, T. D., & Machín Hernández, K. (2012). The interactive didactics of the Humanities from the teaching of Spanish and Literature: the debate and the pedagogical workshop. Mendive. Journal on Education, 11(1), 100–106. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/577
Section
ARTICLES

References

ACOSTA, R. (2005): CURSO 56: Didáctica desarrolladora para lenguas extranjeras.

BARRERA, A.D. (2009): Modelo didáctico para el desarrollo del proceso de comprensiónconstrucción textual como agente motivador de aprendizaje, en el 1er. año de las Carreras de Formación de Profesores para Preuniversitario de la UCPRMM, de Pinar del Río. Tesis de doctorado. Pinar del Río, Cuba.

BAJTÍN, M. (1995.): Estética de la creación verbal, México, Siglo XXI.  BREMBECK, C.: Sociología de la Educación. Buenos Aires: Editorial Paidos, 1977

CASTELLANOS, D. Y OTROS, (2001): Hacia una comprensión del aprendizaje desarrollador. En soporte digital.

GARCIA, M. (2000): La enseñanza comunicativa y su efectividad para el desarrollo de la motivación y la creatividad. Tesis de Maestría. U.C.P. ―Rafael M. de Mendive‖. Pinar del Río.

MACHIN, K. (2010). Sistema de talleres para el tratamiento de la Literatura Juvenil, que contribuya al desarrollo de la competencia literaria en los alumnos de preuniversitario. Tesis de Maestría. U.C.P. ―Rafael M. de Mendive‖. P del Río.

MAÑALICH, R. y otros (2005): Didáctica de las humanidades. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

MENDOZA, L. (2005): Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. En: Didáctica de las humanidades. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. MONTAÑO, J.R.Y SALELLAS, M.: ¡SOS: enseñanza de la literatura en la escuela! Conformación de un modelo. Encuentro por la unidad de los educadores. Curso 73. La Habana, 2007

Piaget, J. (1978): La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. Siglo XXI, Madrid.

ROMÉU, A. (2007): El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

____________ (1999): Naturaleza interdisciplinaria del estudio del texto, Revista Varona, (28) (enero-junio), Editorial Pueblo y Educación, Ciudad Habana, (52-56).

SILVESTRE, M. Y ZILBERSTEIN, J. (2002): Hacia Una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Cuba. VAN DIJK, TEUN (2000 (b)): ―El discurso como interacción en la sociedad‖ En: El discurso como proceso de interacción social. Estudios sobre el discurso II. (Compilador Van Dijk). Barcelona: Gedisa pp. 19-66.

VIGOTSKY, L.S. (1988): Historia del desarrollo de funciones psicológicas superiores. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Cuba.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>