Proposal of analysis of texts of different classifications for the Intermediate Technician in Veterinary Zootechnics

Main Article Content

Rosmery Castillo Fernández
Carmen de las Nieves Ramos García
Juan Alberto Mena Lorenzo

Abstract

In Cuba, based on the Third Educational Improvement, the Technical Vocational Education curriculum requires the training of specialists with a broad profile, fully integrated into society as active agents of its improvement and bearers of a general, technical and professional culture; accordingly, the objective was set out to present activities that, from a professional perspective, contribute to perfecting the teaching-learning process of the analysis of texts of different classifications, in the subject of Literature and Language, in the specialty of Veterinary Zootechnics. For this purpose, theoretical methods such as historical-logical analysis were used, the analytical-synthetic, inductive-deductive and the systemic-structural and functional; and empirical, document analysis, classroom observation, and teacher interviews. As a result, deficiencies were detected in the didactic treatment of text analysis, given the insufficient interaction with technical texts, research articles, and regulations related to veterinary medicine. Therefore, activities related to the professional profile were designed by applying a set of operations. which included description, explanation, reflection, and assessment. It was concluded that the designed activities were based on a precise identification of the existing difficulties, for which a professionalized didactic approach was proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castillo Fernández, R., Ramos García, C. de las N., & Mena Lorenzo, J. A. (2025). Proposal of analysis of texts of different classifications for the Intermediate Technician in Veterinary Zootechnics. Mendive. Journal on Education, 23(3), e4246. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4246
Section
ARTICLES

References

Acuña, B., Sosa, Y., & Riverón D. (2025). Caracterización histórica de la integración de contenidos en la especialidad Zootecnia Veterinaria. Opuntia Brava 17(1 Especial). https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.pho/opuntiabrava/article/view/2321

Barrera, A. D., Abello, A. M., García, A. M., Ruíz, A., Caballero, E., Campos, E., Scull G. H., José Emilio Hernández, J. E., & Cabrera, M. (2022). Análisis del discurso. Diversas miradas desde las tipologías textuales. (Volumen 2). Editorial Universitaria Félix Varela, 2022. https://isbn.cloud/9789590722424/analisis-del-discurso-diversas-miradas-desde-las-tipologias-textuales-vol1

Díaz, L. B. (2024). El uso de la inteligencia Artificial en la investigación científica. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. 26(43). https://doi.org/10.19053/uptc.01227238.18014

Machin, K., García, M. A., & Martínez, H. E. (2023). Nuevas consideraciones en torno a la clase de Literatura y Lengua en preuniversitario. Retos 21(7), 1-16.https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.2906

Marín, D., & Carbonell, C. L. (2024). Uso de la inteligencia artificial en la redacción de artículos científicos. Revista Información Científica. 103 e4473. https://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4473

León, A. J. (2022). El desarrollo de habilidades para la comunicación en los docentes de la educación técnica y profesional. Revista Conrado, 18(88), 520-531. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/2628/2555/5263

Ramos, C. de las N., Silva, O., & González, A. R. (2024). La superación profesional para el proceso de construcción del texto científico. Revista Conrado, 20(99), 817. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3780

Ribera, M., & Díaz Montesdeoca, O. (coords.). (2024). ChatGPT y educación universitaria: posibilidades y límites de ChatGPT como herramienta docente. Ed. Octaedro, S.L. Universitat de Barcelona. Institut de Desenvolupament Professional (IDP/ICE). ISBN: 978-84-19900-58-6. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/206141

Pavón, J. (2023). Revisión bibliográfica del entorno virtual en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Zootecnia General. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 23(2). http://doi.org/10.30827/eticanet.v23.i2.28317

Pavón, J., Odio, C. del M., & Sánchez, Y. (2021). Los estilos de aprendizaje en entornos virtuales desde la especialidad Zootecnia Veterinaria. Edusol. 21(77). http://scielo.sld.cu/scielo.php?scrip=sci_arttext&pid=S172980912021000400110&lng=es&nrm=iso

Pinto, D., & Linares, M. (2023). Métodos de análisis innovadores y comunicación desde una perspectiva transdisciplinaria. Comunicación y Métodos, 5(2), 1-4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9383110

Souza, C. (2025). Uso de la inteligencia artificial en la elaboración de artículos científicos. Acta Paul Enferm. 38, eEdT03. https://acta-ape.org/es/article/uso-de-la-inteligencia-artificial-en-la-elaboracion-de-articulos-cientificos

Veloz Morejón, L., Méndez Pérez, L., & López-Portilla Luaces, C. A. (2020). La enseñanza de la obra literaria en preuniversitario: una nueva mirada desde las TIC. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 13(12), 40-50. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/669

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>