How to integrate meaningful learning from the formation of values ​​and Troubleshooting?

Main Article Content

Roberto Isbel Morejón Quintana
Sergio García Bertot
Ariel Díaz Loaces

Abstract

The terms formation of values, problem solving and meaningful learning are approached by teachers in their daily work, but in an isolated wa y, without establishing links among these terms, to achieve a more effective educational management. This article tries to articulate harmonically and cohesively the existent relationship among these terms from a Vygotskian perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morejón Quintana, R. I., García Bertot, S., & Díaz Loaces, A. (2007). How to integrate meaningful learning from the formation of values ​​and Troubleshooting?. Mendive. Journal on Education, 5(2), 103–108. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/402
Section
ARTICLES
Author Biography

Ariel Díaz Loaces, Instituto Superior Pedagógico "Rafael María de Mendive". Pinar del Río.

Instituto Superior Pedagógico "Rafael María de Mendive". Pinar del Río.

References

ALBALADEJO, M. C. La Resolución de Problemas. Material monográfico publicado por el ISPLA.-- Ciudad de la Habana, 1999

ÁLVAREZ, DE ZAYAS. C. Didáctica. La escuela en la vida. – La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1999.

Condiciones del aprendizaje significativo

Material potencialmente significativo

Significatividad lógica

Significatividad psicológica, cognitiva

Disposición subjetiva para el aprendizaje

Psicología afectiva

ÁLVAREZ, C. Didáctica de los Valores. En II Taller Nacional Sobre Trabajo Político ideológico en la Universidad. -- La Habana: Ed. Félix Varela, 1997.

BÁXTER, PÉREZ. E. La formación de valores: una tarea pedagógica.-- La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1989.

GARCÍA GALLÓ, G. J. Problemas de la formación de las nuevas generaciones.-- La Habana: Editora Política, 1986.

JIMÉNEZ, P. M. Necesidad de una nueva orientación de la enseñanza aprendizaje de las ciencias como cambio actitudinal. En La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias de la naturaleza en la educación secundaria.-- Barcelona: Editorial Horsori, 1997.

GARRET, R. M. Resolver problemas en la enseñanza de las ciencias.-- España: Revista Alambique. No.5, 1995.

GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Motivación moral en adolescentes y jóvenes.-- La Habana: Editorial Científico - Técnica, 1990.

LABARRERE, S. A. Pensamiento. Análisis y autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos.-- La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1996. 10. MAYER, R. E. Pensamiento, resolución de problemas y cognición. -- Barcelona. España: Edición Paidós, 1983.

OÑORBE, A. M. La resolución de problemas. En Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza.-- Madrid: Ciencias de la Naturaleza, 1995.

POZO, I. J. La Resolución de Problemas.-- Madrid. España: Editorial Santillana, 1994. 13. TALÍZINA, N. Naturaleza social del desarrollo psíquico del hombre.-- Moscú: Editorial Progreso, 1988.

Most read articles by the same author(s)