The teaching of logarithmic equations. Preparation for college entrance examinations
Main Article Content
Abstract
In the process of teaching and learning Mathematics at the pre-university level, difficulties related to logarithmic equations have been identified among students. Addressing this issue is crucial to ensure a solid foundation. The objective of this article is to present a specific procedure to promote effective learning of logarithmic equations in pre-university education. The study was conducted between 2020 and 2024 at the "Federico Engels" Pre-University Institute in Pinar del Río. The research employed theoretical methods such as historical-logical analysis, along with empirical methods including document analysis, interviews, and classroom observations. The main outcome was a methodological procedure specifically designed to tackle logarithmic equations in the pre-university context, emphasizing the use of different content variants and individualized attention to students. The procedure was based on prior diagnosis and a preventive approach. The conclusions highlight common challenges faced by students when solving logarithmic equations, emphasizing the importance of consistent practice and application of learned properties.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Contreras K. N, Núñez, R. y Hernández, C. A. (2021). La resolución de problemas matemáticos y los factores que intervienen en su enseñanza y aprendizaje. Boletín. Redipe, 10(9),45-71. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1453
Gamal Cerda, G. Pérez, C. Casas, JA. y Ortega-Ruiz, R (2017). Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: La necesidad de un análisis multidisciplinar. Psychology, Society & Education, 9(1), https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360203
Díaz, C., García, J. N., García, J. y Pacheco, D. I. (2014). Dificultades de aprendizaje en las matemáticas, prevención y actuación. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(4), 173-174. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8254119
Guzmán, S. Castillo, D. y Leyton, A. (2022) Cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje: desafíos en la práctica docente desde análisis de carrera universitaria chilena, Revista Educación, 46(1). https://www.redalyc.org/journal/440/44068165027/44068165027.pdf
Munayco, E. y Solís, B. P. (2021) Comprensión, invención y resolución de problemas. Polo del Conocimiento, 6(2), 46-63. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es
Tigse, C. (2019). El Constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina De Educación, 2(1), 25-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273859
González Portales, A. (2022). La sistematización en la resolución de ecuaciones con vistas a la preparación para las Pruebas de Ingreso a la Educación Superior. Varona, (EE2022). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1545
Aliaga Céspedes, S. G.; Rodríguez Rodríguez, A.; González Labrada, G. C. (2015) Caracterización del proceso de preparación matemática para ingresar a la educación superior en la educación de adultos. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(1), 69-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6482646
Moreno, M. F., Benavidez Villacrés, C. A. Martínez Cabrales, R. L. (2023). Guía metodológica para el uso de herramientas digitales en la enseñanza aprendizaje de la matemática. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional,8(9),1680-1705. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9227666
Caronía, S., Rivero, M., Operuk, R., & Mayol, C. (2014). Los conocimientos matemáticos en el umbral de la universidad. Revista de Ciencia y Tecnología, (21), 5-11. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-75872014000100001&script=sci_arttext