The teaching of logarithmic equations. Preparation for college entrance examinations

Main Article Content

Carlos Manuel Caraballo Carmona
Reinaldo Meléndez Ruiz
Leydis Iglesias Triana

Abstract

In the process of teaching and learning Mathematics at the pre-university level, difficulties related to logarithmic equations have been identified among students. Addressing this issue is crucial to ensure a solid foundation. The objective of this article is to present a specific procedure to promote effective learning of logarithmic equations in pre-university education. The study was conducted between 2020 and 2024 at the "Federico Engels" Pre-University Institute in Pinar del Río. The research employed theoretical methods such as historical-logical analysis, along with empirical methods including document analysis, interviews, and classroom observations. The main outcome was a methodological procedure specifically designed to tackle logarithmic equations in the pre-university context, emphasizing the use of different content variants and individualized attention to students. The procedure was based on prior diagnosis and a preventive approach. The conclusions highlight common challenges faced by students when solving logarithmic equations, emphasizing the importance of consistent practice and application of learned properties.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Caraballo Carmona , C. M., Meléndez Ruiz, R., & Iglesias Triana, L. (2024). The teaching of logarithmic equations. Preparation for college entrance examinations. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3835. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3835
Section
ARTICLES
Author Biography

Reinaldo Meléndez Ruiz, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Licenciado en Eduación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Máster en Psicología Educativa. Máster en Educación.

References

Contreras K. N, Núñez, R. y Hernández, C. A. (2021). La resolución de problemas matemáticos y los factores que intervienen en su enseñanza y aprendizaje. Boletín. Redipe, 10(9),45-71. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1453

Gamal Cerda, G. Pérez, C. Casas, JA. y Ortega-Ruiz, R (2017). Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: La necesidad de un análisis multidisciplinar. Psychology, Society & Education, 9(1), https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360203

Díaz, C., García, J. N., García, J. y Pacheco, D. I. (2014). Dificultades de aprendizaje en las matemáticas, prevención y actuación. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(4), 173-174. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8254119

Guzmán, S. Castillo, D. y Leyton, A. (2022) Cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje: desafíos en la práctica docente desde análisis de carrera universitaria chilena, Revista Educación, 46(1). https://www.redalyc.org/journal/440/44068165027/44068165027.pdf

Munayco, E. y Solís, B. P. (2021) Comprensión, invención y resolución de problemas. Polo del Conocimiento, 6(2), 46-63. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

Tigse, C. (2019). El Constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina De Educación, 2(1), 25-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273859

González Portales, A. (2022). La sistematización en la resolución de ecuaciones con vistas a la preparación para las Pruebas de Ingreso a la Educación Superior. Varona, (EE2022). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1545

Aliaga Céspedes, S. G.; Rodríguez Rodríguez, A.; González Labrada, G. C. (2015) Caracterización del proceso de preparación matemática para ingresar a la educación superior en la educación de adultos. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(1), 69-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6482646

Moreno, M. F., Benavidez Villacrés, C. A. Martínez Cabrales, R. L. (2023). Guía metodológica para el uso de herramientas digitales en la enseñanza aprendizaje de la matemática. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional,8(9),1680-1705. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9227666

Caronía, S., Rivero, M., Operuk, R., & Mayol, C. (2014). Los conocimientos matemáticos en el umbral de la universidad. Revista de Ciencia y Tecnología, (21), 5-11. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-75872014000100001&script=sci_arttext

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>