Didactic strategies for the skill of explaining in medicine
Main Article Content
Abstract
The ability to explain is fundamental for medical students at the University of Medical Sciences of Pinar del Río Ernesto Che Guevara, as it enables them to interact effectively with patients and other healthcare professionals. This work aims to propose didactic strategies to develop this skill in medical students, as well as identify the results and challenges associated with its implementation. A literature review of scientific articles on the topic was conducted, analyzing aspects such as the definition of the ability to explain, contents, methods, techniques, resources, evaluation, and the results obtained. In the reviewed articles, the ability to explain is defined as the capacity to convey relevant, precise, and understandable information, adapted to the receiver, with appropriate language and an empathetic attitude. The importance of using active and participatory methods is emphasized, allowing students to face real or simulated situations, fostering reflection on their performance. Feedback is recognized as an essential tool in the learning process, along with resources such as scripts, concept maps, and videos, which facilitate comprehension. Some difficulties are identified, such as lack of time, shortage of resources, heterogeneity of student groups, and lack of specific teacher training, which limits the objective and valid assessment of the skill.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Intervenciones en habilidades comunicativas para estudiantes de medicina. (2020). Cochrane. https://www.cochrane.org/es/CD012418/COMMUN_intervenciones-en-habilidades-comunicativas-para-estudiantes-de-medicina
Cabrera Macías, Y., Vizcaíno Escobar, A. E., Díaz Quiñones, J. A., López González, E., López Cabrera, E., & Puerto Becerra, A. (2020). Habilidades de aprender a aprender en los estudiantes de medicina desde la percepción de los profesores. Medisur, 18(4), 621-630. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400621
González Pérez, M., & González Pérez, U. (2013). La adquisición de habilidades de razonamiento clínico en estudiantes de medicina. EDUMECENTRO, 5(1), 51-63. https://bing.com/search?q=formaci%c3%b3n+de+la+habilidad+explicar+en+estudiantes+de+medicina
González Pérez, U., & González Pérez, M. (2019). Investigación y habilidades clínicas en la formación de los estudiantes de medicina. EDUMECENTRO, 11(3), 596-607. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000100006
Gómez García, J. A., & Gómez García, M. (2008). La enseñanza de las habilidades clínicas. Educación Médica, 11(5), 259-266. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000300596
Herrera Miranda, G. L., & Horta Muñoz, D. M. (2016). El proceso de formación de habilidades investigativas en estudiantes de Medicina mediante el método clínico. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 20(1), 103-113. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000100020
Herrera Miranda, G. L., Labori Matos, E. R., & Horta Muñoz, D. M. (2019). Aplicación de una estrategia para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23(2), 259-268. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000200259
Márquez Marrero, J. L.; Ordaz Hernández, M. y Lazo Fernández, Y. (2023). Las habilidades: aspectos psicológicos desde la teoría histórica cultural. Derivaciones metodológicas para su formación. En T. Y. Cala Pegueros & P. Gougoulakis (Eds.), Habilidades profesionales, competencias y formación para el emprendimiento (pp. 34-50). LiberCiencia. https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/4124
Naranjo Ferregut, J. A., Báez Pérez, O. L., Delgado Cruz, A., Álvarez González, K., & Martínez Vizcaíno, N. E. (2018). Formación de habilidades profesionales en los estudiantes de medicina en la Atención Primaria de Salud. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 22(3), 523-533. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000300013
Hernández Chávez, L., & de la Yncera Hernández, N. de la C. (2024). Estrategia didáctica para la mejora del rendimiento académico memorístico en estudiantes de Licenciatura en Medicina. Revista Cubana De Educación Superior, 43(2 may-ago), 110-127. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/9488
Sixto Fuentes, S., & Márquez Marrero, J. L. (2017). Tendencias teóricas en la conceptualización de las habilidades: Aplicación en la didáctica de la Oftalmología. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(3), 138-147. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000300020