Intercultural Communicative Competence in the teaching of foreign languages. A reviewf foreign languages. A review

Main Article Content

Ivanie Lucena Jiménez
Bertha Gregoria Salvador Jiménez

Abstract

Intercultural Communicative Competence presupposes going beyond the linguistic aspects of the language, as it aims to develop knowledge as a fundamental basis for promoting values and skills to form intercultural speakers. Through this review, the current state of the development of Intercultural Communicative Competence in foreign language teaching in Cuba will be ascertained; what approaches, methodologies or techniques are used for its development; and from the results, assess how to contribute to the development of Intercultural Communicative Competence in students of the Foreign Language Teacher education Program. This review focused on articles in Cuban education journals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lucena Jiménez, I., & Salvador Jiménez, B. G. (2024). Intercultural Communicative Competence in the teaching of foreign languages. A reviewf foreign languages. A review. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3261. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3621
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biography

Ivanie Lucena Jiménez, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Cuba

Profesora Asistente del Departamento de Lenguas Extranjeras, Facultad de Educación Media

References

Abad, M. E. B., Rivero, A. B. & Acebo, M. L. (2020). Experiencia pedagógica vivencial de la interculturalidad como componente de la identidad profesional médica en la formación del estudiante de la carrera de medicina. Didasc@ lia: didáctica y educación, 11(2), 204-220. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/961

Acosta Padrón, R., Herrera Arencibia, I. I. & García García, A. (2022). África en América, para la enseñanza del inglés en la Universidad. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 210-227. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2741

Alonso Águila, G., Artiles Díaz, W. & de la Paz Gálvez, E. (2021). Sitio web para el tratamiento al componente sociocultural de la lengua inglesa. Revista Varela, 21(59), 138-149. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1216/2305

Álvarez-Cruces, D., Nocetti, A., Sepulveda, J., Otondo, M., Senet, M. B. & Otondo Briceño, M. (2021). Competencia intercultural con educación interprofesional en estudiantes de ciencias de la salud, una revisión sistemática. J. health med. sci. (Print) ; 7(3), 57-168 https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1381373

Brito Ravelo, A. & Reinoso Cápiro, C. (2018). La interculturalidad un reto para la Escuela Latinoamericana de Medicina. Varona. Revista Científico Metodológica, (66 Sup 1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000300016

Calzadilla-Concepción, Y. & Rodríguez-Velázquez, S. (2018). La diversidad cultural en la formación del profesional de la Educación Especial. Luz, 17(2), 44-57. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/908

Caraballo, M. S. J. P., Puente, C. J. C. V. & Acosta, Y. C. (2019). Marco conceptual para desarrollar la competencia intercultural en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Varona, (68). https://www.redalyc.org/journal/3606/360671526002/360671526002.pdf

Cedeño, C. H. C., Loor, M. D. C. & Bravo, K. L. M. (2019). Think aloud technique with intercultural topics to promote more student´ s speaking and develop the intercultural competence. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 10(2), 47-54. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/871

Dueñas, A. F. & Albert, J. S. C. (2022). La interculturalidad en el marco de las tendencias educativas contemporáneas. Su valor pedagógico. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Especial 2), 141-155. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/177

Fong Sánchez, L. A. & Alonso Ávila, A. M. (2019). El cie para desarrollar l competencia comunicativa intercultural en los estudiates de lennguas extranjeras. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(6), 280–292. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/845

Lazo, K. D. & Peón, L. C. (2022). La comunicación intercultural: un desafío para docentes universitarios de grupos multiculturales. Revista Varela, 22(61), 1-7. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1322

Mijares Nuñez, L. & Peña Deulofeo, R. (2020). La comunicación intercultural entre alumnos universitarios: influencia en la formación de actitudes y valores. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 34-47. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1734/

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas [10.1016/j.rec.2021.07.010]. Revista Española de Cardiología (English Edition), 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.rec.2021.07.010

Pérez Morales, J. I., Moya Torres, A. M. & Maza Amores, D. (2021). Comunicación intercultural: herramienta fundamental para las relaciones y el comportamiento humano desde la colaboración internacional. Revista Varela, 21(59), 158-159. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1218

Rodríguez Abelarde, I., Jiménez Cruz, I. & Montejo Lorenzo, M. N. (2023). La competencia intercultural-interlingüística en la formación del traductor. Transformación, 19(1), 178-194. https://www.researchgate.net/publication/373395312_La_competencia_intercultural-interlinguistica_en_la_formacion_del_traductor

Román, M.; Atiénzar, O; y Rodríguez, O. (2016). La interculturalidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras con fines médicos. Transformación, 12(2), pp. 5-12 https://doaj.org/article/a21e69b53b8d4c6bbe49083bdeb8f6c9

Sánchez Carrera, Y. & Pérez Morales, J. I. (2020). Website for assessing intercultural communication in oral presentations of architecture students. (Tesis de maestría. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas". https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/3869

Vázquez, S. B. & Cabrera, J. S. (2022). Formación intercultural en la Licenciatura en Lengua Española para No Hispanohablantes. Plan de Estudio E. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Especial 2), 83-96.

Vega Puente, J. C. & García Cao, X. (2020). Principios del desarrollo de la competencia intercultural en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés en el contexto cubano. Varona. Revista Científico Metodológica, (70), 88-93. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382020000100088

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.