Methodological Approach for Using Case Studies in the Initial Training of Speech-Language Pathologists

Main Article Content

Adriana Balboa García
Raiza Miladys Parés Ojeda
Sara María Berrío Sánchez
María Teresa Zubeldía Rodríguez

Abstract

TThe case study in the training of speech-language pathologists contributes to the development of the necessary pedagogical professional skills required to manage comprehensive speech therapy care. It serves as an essential learning resource for achieving the objectives of the professional model. This model includes exploring communication and language, conducting speech therapy diagnoses, designing speech therapy strategies, and evaluating the progress of students during the speech therapy care process. This article presents the results of the methodological work carried out with the pedagogical team of the second year of the Bachelor's Degree in Education, Speech Therapy, to design integrative tasks based on the use of case studies. These tasks are aimed at contributing to the development of pedagogical professional skills. The research methods used were analytical-synthetic, historical-logical, systematization, and documentary analysis, which allowed for the determination of methodological procedures aimed at preparing the faculty to achieve the proposed objective. For this methodological approach, the year's objectives, the content of previous and current subjects, as well as the professional problems of educational practice, were considered. The results demonstrated the relevance of the proposal, reflected in the significant transformation of pedagogical professional skills during the initial training of speech-language pathologists.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Balboa García, A., Parés Ojeda, R. M., Berrío Sánchez, S. M., & Zubeldía Rodríguez, M. T. (2024). Methodological Approach for Using Case Studies in the Initial Training of Speech-Language Pathologists. Mendive. Journal on Education, 22(4), e3579. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3579
Section
ARTICLES
Author Biography

Adriana Balboa García, University of Ciego de Avila Maximo Gomez Baez. Ciego de Ávila. Cuba

Profesora del departamento Educación Especial

 

References

Argandoña, F. A., Persico, M. C., & Visic, A. M. (2019). Estudio de casos: Una metodología de enseñanza en la educación superior para la adquisición de competencias integradoras y emprendedoras. Tec Empresarial, 12(3), 716. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592018000300007

Coello, Y., Cisneros, S., & Huepp, F. L. (2022). Estrategia de orientación didáctica para el desarrollo de habilidades lectoras en la formación del logopeda. EduSol, 22(76), 1328. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/367

Fornaris, M., & Huepp, F. L. (2022). Análisis histórico del proceso de formación del logopeda en Cuba. Universidad y Sociedad, 14(S5), 8797. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3274

Guirado, V. C. (2011). Recursos didácticos para la enseñanza aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Editorial Pueblo y Educación. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2091/3538

Llanes, J., & Massot, M. I. (2014). Evaluar a través de los estudios de casos. En Pérez, N. (Coord.), Metodología del caso en orientación (pp. 5265). Editorial Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/52308/1/52210_Cap5.pdf

Nieto, L. M., & Ruiz, F. J. (2020). Yin (2018); Estudio de caso como estrategia para el desarrollo de la argumentación en docentes en formación. Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046216221

Ramos, J. M., Rhea, B. S., Pla, R. V., & Abreu, O. (2016). La sistematización como metodología, método y resultado científico investigativo en la práctica educativa. Editorial Universitaria, Universidad Técnica del Norte. https://www.researchgate.net/publication/349735025_LA_SISTEMATIZACION_COMO_METODOLOGIA_METODO_Y_RESULTADO_CIENTIFICO_INVESTIGATIVO_EN_LA_PRACTICA_EDUCATIVA

Soto, E. R., & Escribano, E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En Arzola, D. V. (Coord.), Procesos formativos en la investigación educativa: Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203222). Rediech. https://rediech.org/inicio/images/k2/libro-2019-arzola-11.pdf

Suárez, R., Pérez, C. N., Rodríguez, A. C., & Alpízar, J. (2022). Estudio de caso como estrategia pedagógica en la carrera de enfermería. Atenas, 2(58), 111-126. https://www.researchgate.net/publication/359860125_Estudio_de_caso_como_estrategia_pedagogica_en_la_Carrera_de_Enfermeria

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6.ª ed.). Sage. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/case-study-research-and-applications/book250150