Methodological action for the use of case studies in the initial training of speech therapists

Main Article Content

Adriana Balboa García
Raiza Miladys Parés Ojeda
Sara María Berrío Sánchez
María Teresa Zubeldía Rodríguez

Abstract

The case study in the training of speech therapists contributes to the development of the professional pedagogical skills necessary to direct comprehensive speech therapy care. It constitutes an essential learning resource to achieve the objectives of the professional model. This includes the exploration of communication and language, speech therapy diagnosis, the design of the speech therapy strategy and the evaluation of the evolution of the students during the speech therapy care process. In this article, the results of the methodological work carried out with the second-year teaching staff of the Bachelor's Degree in Speech design integrative tasks based on the Therapy Education are presented to use of case studies. These tasks are designed to contribute to the development of vocational teaching skills. Analytical-synthetic, historical-logical, systematization and documentary analysis research methods were used, which allowed determining methodological procedures aimed at preparing the teaching staff to meet the proposed objective. For this methodological action, the objectives of the year, the contents of the previous and current subjects, as well as the professional problems of educational practice were considered. The results showed the relevance of the proposal, reflected in the main transformations of the professional pedagogical skills during the initial training of the speech therapist.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Balboa García, A., Parés Ojeda, R. M., Berrío Sánchez, S. M., & Zubeldía Rodríguez, M. T. (2024). Methodological action for the use of case studies in the initial training of speech therapists . Mendive. Journal on Education, 22(4), e3579. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3579
Section
ARTICLES
Author Biography

Adriana Balboa García, University of Ciego de Ávila "Máximo Gómez Báez"

 

 

References

Argandoña, F. A., Persico, M. C., & Visic, A. M. (2019). Estudio de casos: Una metodología de enseñanza en la educación superior para la adquisición de competencias integradoras y emprendedoras. Tec Empresarial, 12(3), 716. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592018000300007

Coello, Y., Cisneros, S., & Huepp, F. L. (2022). Estrategia de orientación didáctica para el desarrollo de habilidades lectoras en la formación del logopeda. EduSol, 22(76), 1328. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/367

Fornaris, M., & Huepp, F. L. (2022). Análisis histórico del proceso de formación del logopeda en Cuba. Universidad y Sociedad, 14(S5), 8797. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3274

Guirado, V. C. (2011). Recursos didácticos para la enseñanza aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Editorial Pueblo y Educación. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2091

Llanes, J., & Massot, M. I. (2014). Evaluar a través de los estudios de casos. En Pérez, N. (Coord.), Metodología del caso en orientación (pp. 5265). Editorial Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/52308/1/52210_Cap5.pdf

Nieto, L. M., & Ruiz, F. J. (2020). Yin (2018); Estudio de caso como estrategia para el desarrollo de la argumentación en docentes en formación. Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046216221

Ramos, J. M., Rhea, B. S., Pla, R. V., & Abreu, O. (2016). La sistematización como metodología, método y resultado científico investigativo en la práctica educativa. Editorial Universitaria, Universidad Técnica del Norte. https://www.researchgate.net/publication/349735025_LA_SISTEMATIZACION_COMO_METODOLOGIA_METODO_Y_RESULTADO_CIENTIFICO_INVESTIGATIVO_EN_LA_PRACTICA_EDUCATIVA

Soto, E. R., & Escribano, E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En Arzola, D. V. (Coord.), Procesos formativos en la investigación educativa: Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203222). Rediech. https://rediech.org/inicio/images/k2/libro-2019-arzola-11.pdf

Suárez, R., Pérez, C. N., Rodríguez, A. C., & Alpízar, J. (2022). Estudio de caso como estrategia pedagógica en la carrera de enfermería. Atenas, 2(58), 111-126. https://www.researchgate.net/publication/359860125_Estudio_de_caso_como_estrategia_pedagogica_en_la_Carrera_de_Enfermeria

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6.ª ed.). Sage. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/case-study-research-and-applications/book250150