Methodological action for the use of case studies in the initial training of speech therapists
Main Article Content
Abstract
The case study in the training of speech therapists contributes to the development of the professional pedagogical skills necessary to direct comprehensive speech therapy care. It constitutes an essential learning resource to achieve the objectives of the professional model. This includes the exploration of communication and language, speech therapy diagnosis, the design of the speech therapy strategy and the evaluation of the evolution of the students during the speech therapy care process. In this article, the results of the methodological work carried out with the second-year teaching staff of the Bachelor's Degree in Speech design integrative tasks based on the Therapy Education are presented to use of case studies. These tasks are designed to contribute to the development of vocational teaching skills. Analytical-synthetic, historical-logical, systematization and documentary analysis research methods were used, which allowed determining methodological procedures aimed at preparing the teaching staff to meet the proposed objective. For this methodological action, the objectives of the year, the contents of the previous and current subjects, as well as the professional problems of educational practice were considered. The results showed the relevance of the proposal, reflected in the main transformations of the professional pedagogical skills during the initial training of the speech therapist.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Argandoña, F. A., Persico, M. C., & Visic, A. M. (2019). Estudio de casos: Una metodología de enseñanza en la educación superior para la adquisición de competencias integradoras y emprendedoras. Tec Empresarial, 12(3), 716. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592018000300007
Coello, Y., Cisneros, S., & Huepp, F. L. (2022). Estrategia de orientación didáctica para el desarrollo de habilidades lectoras en la formación del logopeda. EduSol, 22(76), 1328. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/367
Fornaris, M., & Huepp, F. L. (2022). Análisis histórico del proceso de formación del logopeda en Cuba. Universidad y Sociedad, 14(S5), 8797. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3274
Guirado, V. C. (2011). Recursos didácticos para la enseñanza aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Editorial Pueblo y Educación. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2091
Llanes, J., & Massot, M. I. (2014). Evaluar a través de los estudios de casos. En Pérez, N. (Coord.), Metodología del caso en orientación (pp. 5265). Editorial Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/52308/1/52210_Cap5.pdf
Nieto, L. M., & Ruiz, F. J. (2020). Yin (2018); Estudio de caso como estrategia para el desarrollo de la argumentación en docentes en formación. Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046216221
Ramos, J. M., Rhea, B. S., Pla, R. V., & Abreu, O. (2016). La sistematización como metodología, método y resultado científico investigativo en la práctica educativa. Editorial Universitaria, Universidad Técnica del Norte. https://www.researchgate.net/publication/349735025_LA_SISTEMATIZACION_COMO_METODOLOGIA_METODO_Y_RESULTADO_CIENTIFICO_INVESTIGATIVO_EN_LA_PRACTICA_EDUCATIVA
Soto, E. R., & Escribano, E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En Arzola, D. V. (Coord.), Procesos formativos en la investigación educativa: Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203222). Rediech. https://rediech.org/inicio/images/k2/libro-2019-arzola-11.pdf
Suárez, R., Pérez, C. N., Rodríguez, A. C., & Alpízar, J. (2022). Estudio de caso como estrategia pedagógica en la carrera de enfermería. Atenas, 2(58), 111-126. https://www.researchgate.net/publication/359860125_Estudio_de_caso_como_estrategia_pedagogica_en_la_Carrera_de_Enfermeria
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6.ª ed.). Sage. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/case-study-research-and-applications/book250150