Preparatory technology for entry to doctoral training. A proposal for universities

Main Article Content

Tomás Castillo Estrella
Isbel Barrera Cabrera
Maricela María González Pérez

Abstract

The article is the result of the research project entitled: Improvement of doctoral training and its contribution to development, managed by the University of Pinar del Río, assigned to the Sectoral Program of Higher Education and Sustainable Development and whose objective is: to propose a preparation technology for entry to doctoral training, aimed at the development of scientific-research knowledge and research skills in professionals who graduate from Higher Education (empowering young people), essential for entry to a doctoral training program. The dialectical-materialist method was assumed as the methodological basis and research methods from the theoretical and empirical levels were used, including: systematization, modeling, structural-functional systemic, as well as document analysis, interviews and the comparative method. , used in the theoretical study and in verifying the initial state of the problem. The proposed technology is based on a Preparatory School for Entry to Doctoral Training, which has a general objective, specific objectives, functions, content system, activity system and the final evaluation, aspects that are achieved from its structure and coordination. . Its implementation in practice allowed us to verify significant results in terms of the preparation of applicants, where those enrolled in some of the organized activities graduated from the studies in which they participated and the majority are inserted in different doctoral programs or applying to calls made for admission to doctoral training programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castillo Estrella, T., Barrera Cabrera, I., & González Pérez, M. M. (2023). Preparatory technology for entry to doctoral training. A proposal for universities. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3496. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3496
Section
ARTICLES
Author Biographies

Tomás Castillo Estrella, University of Pinar del Rio ¨"Hermanos Saiz Montes de Oca”. Cuba

Metodólogo que atiende la actividad de Grado Científico en la Vicerrectoría de Informatización, Información, Comunicación, Investigación y Posgrado. Doctor de Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Secretario de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de Pinar del Río.

Isbel Barrera Cabrera, University of Pinar del Rio ¨"Hermanos Saiz Montes de Oca”. Cuba

Profesor de la Disciplina Formación Pedagógica General. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista en Docencia en Psicopedagogía. Profesor Titular. Se desempeña como Director de Investigación y Posgrado de la Universidad de Pinar del Río. 

 

Maricela María González Pérez, University of Pinar del Rio ¨"Hermanos Saiz Montes de Oca”. Cuba

Asesora del Rector de la Universidad de Pinar del Río. Doctora en Ciencias Económicas. Profesora Titular. Académico de Mérito de la Academia de Ciencias de Cuba. Presidenta de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de Pinar del Río

References

Añorga, J. y Valcárcel, N. (1999). Educación Avanzada: paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. La Habana, Pueblo y Educación.

Bermúdez, F. A., Ochoa D. y López, A. I. (2012). La formación de profesores para la preparación de directivos y reservas". Revista Didasc@lia: D&E. Publicación cooperada entre CEDUT- Las Tunas y CEDEG-Granma. Cuba.

Bernardo, V., Salcedo, I. M. y Ginoris, O. (2017). El proceso de preparación de los directivos de educación no universitaria en Moxico, república de Angola. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 65. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657469006.pdf

Castillo, T., González, M. y Barrera, I. (2019). Escuela Preparatoria para la Formación Doctoral: una experiencia en la Universidad de Pinar del Río. En: Educación y Pedagogía. Editorial REDIPE. https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/04/cidep-2020-2-parte-x-matanzas.pdf

Consejo de ministros. (2019). Decreto-Ley No. 372. Del sistema nacional de grados científicos. Comisión Nacional de Grados Científicos. Formato digital.

De Armas, N. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Curso No. 85, Pedagogía 2003. Ciudad de La Habana, Cuba.

García, A. M., Nápoles, E., Urgellés, M. O. y Portuondo, R. (2018). Preparación para la actividad profesional: un reto pedagógico de actualidad. Revista Didasc@lia: D&E. 4,4. Publicación cooperada entre CEDUT- Las Tunas y CEdEG-Granma, CUBA

Jiménez, M. (2017). Los nuevos estudios de doctorado en España: avances y retos para su convergencia con Europa. Revista de Investigación en Educación Superior, 8(21), 123-137. https://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v8n21/2007-2872-ries-8-21-00123.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2019). Resolución No. 139/2019. Organización y funcionamiento del Sistema Nacional de Grados Científicos de Cuba. Formato digital.

Nuñez, J., Montalvo, L., Pérez, I., Fernández, A., y García, J. L. (2008). University, innovation and society: Cuban Higher Education in the national Innovation system. VI Globelics Conference, México.

Saborido, J. R. (2017). Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100001

Velázquez, K. M., y Santiesteban, E. (2019). El método comparativo funcional: una vía para enseñar gramática. Didáctica. Lengua y Literatura, 31, 29-45. https://doi.org/10.5209/dida.65936

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>