The digital competences of early childhood educators

Main Article Content

Lidielys González Tamayo
Yeran León Morejón
Caridad de los Ángeles Pérez López
Maylin Gil García

Abstract

The development of digital skills in early childhood educators is a highly topical topic; above all, if one takes into account all the changes that have occurred in today's society and the improvement of the early childhood curriculum for which they are prepared. Hence, the need to develop digital skills in educators to more adequately face the emerging challenges in their profession from working with children from the earliest ages of child development so that these educators can contribute to making the goal a reality. initial and preschool education; achieve the maximum possible comprehensive development of each of the children, which is why this article aimed to socialize an improvement strategy aimed at the development of digital skills of early childhood educators that required the use of theoretical methods such as the historical-logical, the analytical-synthetic and the inductive-deductive, which made possible the theoretical foundation of the overcoming strategy; as well as the empirical ones: the survey and the observation, to know the level of development of the digital competences of the educators who participated in the investigation. The main result was precisely the improvement strategy and the methodological suggestions for its implementation. Its application in practice evidenced favorable transformations in the level of development of the competition under analysis; thus, reaffirming its feasibility and, above all, the relevance of training its skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Tamayo, L., León Morejón, Y., Pérez López, C. de los Ángeles, & Gil García, M. (2023). The digital competences of early childhood educators. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3357. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3357
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yeran León Morejón, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor del Departamento de Formación Pedagógica General.

Caridad de los Ángeles Pérez López, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesaora del Departamento de educación Preescolar

Maylin Gil García, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Directora General de Economía y Recursos Humanos. Master en Dirección.

References

Aguirre-Aguilar, G., & Ruiz-Méndez, M. (2012). Competencias digitales y docencia: una experiencia desde la práctica universitaria [Digital skills and teaching: an experience from university practice]. Innovación Educativa, 12(59), 121-141. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v12n59/v12n59a9.pdf

Álvarez, E., Núñez, P., & Rodríguez, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559. Doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178

Añorga, J. y Díaz C. (2002). La Producción Intelectual: Proceso Organizativo y Pedagógico. Editorial Universitaria, MES.

Aveiga, M., Rodríguez, A., Segovia, S. R. (2018). ¿Superación profesional y formación académica, Conceptos Iguales o diferentes? Didasc@lia: Didáctica Y educación, 9(3), 205–216. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/783

Bernaza, G.J., Aparicio, J.L., De la Paz, E., Torres, A.M. y Alfonso, J.E. (2020). La Educación de Posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior,34(4),18. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718Castell

Cabero, J., Romero, R., Barroso, L., y Palacios, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Duque Bedoya, E. T. (2016). Adquisición de competencias digitales para la inclusión social Opcion, 32(Special Issue 9), 610-630. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048482033.pdf

Guerrero Salazar, C. & Prieto López, Y. (2020). Características de un Docente Innovador: Siete claves para una buena práctica docente. Revista Scientific, 5(18), 254-275. http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/467

Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97

García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., & Martín del Pozo, M. (2016). Análisis de las competencias digitales de los graduados en titulaciones de maestro. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa-RELATEC, 15(2), 155-168. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.155

Levano, L., Sanchez, S., Guillen, P., Tello, S., Herrera, N., y Collantes, Z. (2019). Digital Competences and Education. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n2/a22v7n2.pdf

Marza, M., y Cruz, E. (2018). Gaming como instrumento educativo para una educación en competencias digitales desde los Academic Skills Centres. Revista General de Información y Documentación, 28(2), 489-506. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60805

Santiesteban, M. M., Licea, D.V. y Bravo, A. (2020), La superación profesional expresión de la formación continua del docente en la universidad de Oriente. En retos y Claves de la Educación Continua, 7(58)

Pitch Herrera, B., & Ruiz Ortiz, L. (2020). La educación a distancia en la educación superior cubana. Estudio de matrícula y desarrollo en la formación de pregrado. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 13(3), 7689. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/550