Didactic model for the teaching-learning process of concert music appreciation

Main Article Content

Katia Morales Pérez
Yovany Alvarez García

Abstract

Appreciate concert music as a musical typology over time and its consolidation due to its aesthetic values, as opposed to fashionable music and other short-lived compositions; constitutes a challenge for the new generations. From this initial assessment, the article sets as its objective: to present a didactic model that contributes to the teaching-learning process for the appreciation of concert music, in the 2nd year students of the Artistic Education career. As the methodological basis of the research, the general dialectical-materialist method was assumed and methods of the theoretical, empirical and statistical-mathematical level were used, such as: historical-logical, modeling, systemic-structural functional, documentary analysis, observation, interview, and pedagogical test. The main results were in the didactic model, which is based on the determination of the new relationships that are established between the didactic components that intervene in the teaching-learning process for the appreciation of concert music, from a developer didactics and its link with teaching, extra-teaching and extra-curricular activity, as well as with appreciation levels. These relationships enrich the didactics of Musical Education, offering coherence and internal logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales Pérez, K., & Alvarez García, Y. (2023). Didactic model for the teaching-learning process of concert music appreciation. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3098. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3098
Section
ARTICLES
Author Biography

Yovany Alvarez García, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor Titular de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Pertenece a la Vicerretoría de Investigación Informatización  y Posgrado. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Cardona, C. M., Rivas-Trujillo, E. y Ramirez-Sánchez, M. (2021). Los modelos didácticos en la formación de docentes universitarios, la emergencia de los saberes-otros (tecnológico y ambiental) en pandemia de la Covid-19. Revista boletín REDIPE 10 (12) 46-57. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/download/1568/1482

Cook-McNeil, L. O., Sardiña-Pérez, D. y Cook-Gardener, E. A. (2019). Bosquejo sobre el tratamiento a la música clásica-instrumental en los talleres de apreciación-creación de música en la Educación Primaria. Opuntia Brava, 11 (1),99-107. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/663

De Armas, N. (2012). En la investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Duran-Veloz, M. F., García-Palomino, G. A., Pérez-Castillo, D. F., y Mora-Avilez, B. E. (2022) La educación musical y motricidad en la formación integral de los estudiantes. Ciencia Latina, Revista Multidisciplinar. 6(1). DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1783

Eli, V. & Gómez, Z. (2002). Haciendo música cubana. La Habana: Pueblo y Educación.

Gual, Y. y Vidal, D. (2020). Eufonía: didáctica de la música. Revista Dialnet, 83, (14-20) https://www.magzter.com/ES/GRAO/Eufon%C3%ADa._Did%C3%A1ctica_de_la_M%C3%BAsica/Education/487787?redirect=true

Gutiérrez-Uribe, J. E. (2022) Modelo didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas con materiales didácticos manipulables. REDIPE, 11(3). https://revista.redipe.org/index.php/1/issue/view/99

Martínez, P. (2013). Hacia un devenir de la apreciación musical. Clave, 2, 24-31.

Morales-Pérez, K. (2014). Estrategia didáctica para la apreciación de la música de concierto, en los estudiantes de segundo año de la carrera Español-Literatura. [Tesis de Maestría no publicada]. Universidad de Ciencias pedagógicas "Rafael María de Mendive", Pinar del Río, Cuba.

Huerta, R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado 1. Revista: Arte, Individuo y Sociedad. ISSN: 1131-5598, Ediciones Complutense. https://dx.doi.org/10.5209/aris.70081

Torres, C., Vargas, J. y Cuero, J. (2020). Modelo didáctico para la enseñanza-aprendizaje de la física mecánica a nivel universitario. Revista Espacios, 41(20), 3. http://es.revistaespacios.com/a20v41n20/a20v41n20p03.pdf

Torres-Maya, F. H. (2022). Edgardo Martín, la música de concierto y su apreciación musical en Cuba. Cultura, Comunicación & Desarrollo. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo, 7(1). https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/335

Valle, A. D. (2012). La Investigación pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Villar-Paredes, J. M. (1987). Aparato categorial de definiciones musicológicas fundamentales. [Tesis de maestría no publicada]. Centro de Investigación y Desarrollo de la Música Cubana, La Habana, Cuba.

Most read articles by the same author(s)