The preparation of primary teachers for the formation of constitutional sentiment

Main Article Content

Yamina Hernández Pelegrí
Luis Enrique Martínez Hondares
Carlos Alberto Rojas González

Abstract

The development of the constitutional feeling in the students of the third cycle of primary education constitutes a necessity of the current Cuban society. Contributing to the achievement of this endeavor motivated the socialization of a pedagogical strategy for the preparation of the primary teacher in the formation of said feeling. In this investigation several methods were used: as a general method, the dialectical materialist, as well as the methods of the theoretical level, such as the historical-logical, analysis-synthesis, induction - deduction, documentary analysis, structural-functional systemic and modeling; from the empirical level, documentary analysis, observation, interview, consultation with specialists and methodological triangulation; and the statistical-mathematical method. In line with the results obtained, a pedagogical strategy was presented that contributed to the enrichment and clarification of the teacher preparation process in the formation of the constitutional feeling and the pedagogical place it occupies in the third cycle of primary education was specified. Actions were proposed for its implementation in the pedagogical practice of this educational level. Its validity was verified through the expert criteria method and a pre-experiment, the results of which contributed to its improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Pelegrí, Y., Martínez Hondares, L. E., & Rojas González, C. A. (2023). The preparation of primary teachers for the formation of constitutional sentiment. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3070. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3070
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yamina Hernández Pelegrí, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciada en Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Trabaja en el departamento de Educación Primaria de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

Luis Enrique Martínez Hondares, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciado en Educación Primaria. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Trabaja en el departamento de Educación Primaria de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

Carlos Alberto Rojas González, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciado en Humanidades. Máster en Pedagogía Profesional. Profesor Asistente. Trabaja en el departamento de Educación Primaria de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

References

Addine, F. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: García, G (comp). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Barba, J.B. (2019). RMIE. Artículo Tercero Constitucional. Génesis, transformación y axiología, 24(80), pp. 287-316

Báxter Pérez, E. (2006). Diversidad de métodos para educar y evaluar lo logrado en la educación en valores. Mined: La Habana

Bazán, J. (2017). El Sentimiento Constitucional. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-de-panama/derecho-constitucional/libro-el-sentimiento-constitucional/25914480

Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H., & Rodríguez Borbarán, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista De Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35911

Parlamento cubano. (2019) Constitución de la República de Cuba (2019). Cuba: ANPP. https://www.parlamentocubano.gob.cu/index.php/constitucion-de-la-republica-de-cuba

Sierra, R. A. (2004). Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica (Tesis de Doctorado). Recuperado de https://docplayer.es/41154957-Modelo-teorico-para-el-diseno-de-una-estrategia-pedagogica-en-la-educacion-primaria-y-secundaria-basica.html#tab_1_1_2

Sierra, J (2020). Educación Ciudadana, Formación Ciudadana y Cultura Jurídica. Consideraciones para el ejercicio de la docencia en la formación de pre y posgrado de maestros y profesores. Material de consultas. p. 61.

Sierra Socorro, J.J. y Pérez García, N. (2022). Revista Santiago. Derecho a la identidad. Su refrendo en la nueva Constitución de la República de Cuba. Número especial 75UO, sept. ISSN 2215-4812

Valle, A. (2007). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Villabella Armengol, C.M. (2019). El derecho constitucional cubano de 1812 al 2009: cánones, ciclos y modelos políticos, Revista de Historia Constitucional. (20), p. 877-918. https://doi.org/10.17811/hc.v0i20.575