The playful activity through Information and Communication Technologies in the subject Agrarian Law

Main Article Content

Jorge Gual

Abstract

The professors of the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez", go through a process of modernization and improvement of their training methods in the Law Degree career. The professors of the Department of Law of that same university, have determined a lack in the subject Agrarian Law, as there is little information sought by students related to the content of the subject, through the efficient use of technologies. The objective of this article is to present the playful activity through Information and Communication Technologies as a didactic tool that allows students to develop skills in the search for information related to the content of the Agrarian Law subject. The model used is the case study since a specific sample is analyzed in the Law Degree. This is a research based on the analysis of qualitative and quantitative data. The qualitative ones in the form of participatory observations, and the quantitative ones obtained from semi-structured interviews, their study and description of the documentation. The result is a system of tasks as a recreational activity through Information and Communication Technologies in the subject Agrarian Law. The main conclusion that can be reached is that recreational activities through the use of Information and Communication Technologies are of the utmost importance to develop society and in particular to improve the training of the Law Degree professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gual, J. (2023). The playful activity through Information and Communication Technologies in the subject Agrarian Law. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3064. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3064
Section
ARTICLES

References

Amador Morán R, Labrada Despaigne A. Las tecnologías de la información y las comunicaciones como medios de enseñanza en la formación médica. Arch Univ "Gen Calixto García", 8(2):251-266. Acceso: 00/mes/2020. http://www.revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/494

Albornoz Jiménez, C., Silarayan Ruiz, L., & Hidalgo Tupia, M. (2022). Estilos de aprendizaje en la enseñanza virtual en estudiantes universitarios. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 83-92. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2592

Arriaga Delgado, W., Bautista Gonzales, J. K., & Montenegro Camacho, L. (2021). Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto - teórica. Revista Conrado, 17(78), 201-206. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1665/1644

Borja, Y. M. C. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la básica superior. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), https://redib.org/Record/oai_articulo3114079-actividades-l%C3%BAdicas-en-el-proceso-de-ense%C3%B1anza-aprendizaje-de-los-estudiantes-de-la-b%C3%A1sica-superior

Díaz Lozada, J., & de la Rúa Batistapau, M. (2022). Uso de las TIC en la preparación docente de profesores en condiciones de distanciamiento social. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 172-182. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2677

Gual Ramos, J. F. (2022). Las TIC para el desarrollo autónomo de la enseñanza y aprendizaje del Derecho Agrario. ROCA, 18(2), 521-537. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8436937

Gual Ramos, J., Fernández Escanaverino, E., & Román Cao, E. (2021). El trabajo independiente en la formación del Licenciado en Derecho. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 715-731. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2338

Nápoles Díaz, H., Sobrino Pontigo, E., & Rodríguez Hidalgo, R. (2022). Los dispositivos móviles como escenario de aprendizaje en línea en condiciones de virtualidad. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 569-582. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2885

Ortíz Guerra, J. G., Acosta Ávila, A., & Noguera Matos, J. L. (2020). Modelo didáctico de dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la educación preuniversitaria. Roca, 16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1457/2571

Perez Cordovez, J., & Acosta Iglesias, A. (2020). La habilidad soldar en posición sobre cabeza: sistema de acciones para su desarrollo. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 485-498. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1924

Ramírez Sánchez, N. A., Díaz Murillo, M. del P., Reyes Harker, P., & Cuenca Gonzales, O. (2011). Educación lúdica: Una opción dentro de la educación ambiental en salud. Seguimiento de una experiencia rural colombiana sobre las geohelmintiasis. Revista Med, 19(1), 23-36. http://www.scielo.org.co/pdf/med/v19n1/v19n1a03.pdf

Rodríguez Carrión, A. E., & Gutiérrez Cruz, M. (2021). Actividades lúdicas para la enseñanza del rol de frente en gimnastas de categorías infantil. Ciencia y Deporte, 6(3), 142 160. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/cienciaydeporte/article/view/3998

Valdivia Cachón, D., Montes de Oca Recio, N., & Amayuela Mora, G. (2019). Las tareas de aprendizaje contextualizadas y el desarrollo de la motivación. Olimpia, 16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/717/1303

Villalva Cevallos, M. L., & Copo Castro, J. G. (2020). Estrategias lúdicas en el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños de preparatoria de la Unidad Educativa 19 de septiembre. ROCA, 16(1). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1483