Educational tools as support in the teaching

Main Article Content

Marco Vinicio Duque-Romero
Elizabeth Cristina Acero-Quilumbaquín

Abstract

The research problem that motivated this work is framed in the demotivation in the use and application of digital tools within the educational field by teachers, which leads to difficulties for students in their training; In this study, an analysis of the teaching methodology and the resources used when developing experiences with their students was carried out. The objective of this study was to expose the characteristics of digital tools based on a bibliographic review, to highlight the advantages and benefits of their use in the educational context. The focus of this research was qualitative and documentary review, supported by the search for articles from scientific journals in repositories such as Scielo, Redalyc, and with the support of the academic Google tool. The main results were determined by the analysis around the planning and application of methodological strategies, with the support of technological tools. As conclusions of the analyzed information, the importance of virtual resources in education for the development of learning is exposed to enhance the performance of students, and also, the leadership of the teacher for the adaptation of new methods and strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Duque-Romero, M. V., & Acero-Quilumbaquín, E. C. (2022). Educational tools as support in the teaching. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1099–1108. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2955
Section
ARTICLES
Author Biographies

Marco Vinicio Duque-Romero, Universidad Indoamérica, Centro Universitario CIFE

Licenciado en Educación – Mención Educación Básica de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa en la misma Institución Superior. Profesor de Educación General Básica, Bachillerato General Unificado y Bachillerato Internacional. Experiencia en docencia de Educación Básica y Bachillerato de 15 años. Coordinador de Bachillerato Internacional. Rector en Unidad Educativa Particular Bilingüe por 2 años. Experiencia de 3 años en Docencia Universitaria en la Facultad de Ciencias Humanas, Educación y Desarrollo Social de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Diplomado en Docencia Universitaria e Investigación. Diplomado en Consultoría de Emprendimientos. Estudiante de Doctorado en Socioformación y Sociedad del Conocimiento. Autor de artículos de reflexión e investigación educativa.

Elizabeth Cristina Acero-Quilumbaquín, Universidad Indoamérica, Centro Universitario CIFE

Tecnóloga en Administración de centros infantiles del Instituto Tecnológico Superior “Quito Metropolitano”. Licenciada en Educación - Mención Educación Básica de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Certificación en Actividades de docencia en la metodología aprendizaje basado en proyectos ABP . Profesora de Nivel Inicial, Preparatoria y Educación General Básica. Experiencia de 5 años en Docencia

References

Carrillo, S.; Tigre, F.; Tubón, E. & Sánchez, D. (2019). Objetos Virtuales de Aprendizaje como estrategia didáctica de enseñanza aprendizaje en la educación superior tecnológica. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento. 3 (1), enero, ISSN: 2588-073X, 2018, 287-304. https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/371/pdf

Castro, T. & Durán, E. (2017). Capacitación de profesores en el diseño de recursos educativos abiertos (rea). desarrollo y factibilidad de un entorno virtual de aprendizaje. Aula de Encuentro, 19 (1), 115-142. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/3269/2705

Díaz, I. & Castro, F. (2018). Objetos virtuales de aprendizaje como estrategia didáctica significativa para mejorar el desempeño académico en el área de ciencias naturales de los estudiantes de grado 8º . Seres y Saberes 5, 13-23. http://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/1510/1397%20,%201-11

Florez-Yepes & Rincón-Santamaría, A. (2018). Herramientas de aprendizaje para favorecer la educación. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) EISSN: 1409-4258 22(2) MAYO-AGOSTO, 2018: 1-21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n2/1409-4258-ree-22-02-67.pdf

Flores, G.; Rincón, A.; Cardona, P. & Gallego, F. (2018). Herramientas de aprendizaje para favorecer la educación. Revista Electrónica Educare, ISSN-e 1409-4258, 22 (2), 2018. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6313002.pdf

Gómez, M.; Vergel, M. & Fernández, E. (2017). Creativa, metodología para la motivación por el aprendizaje de las ciencias naturales. Revista Logos Ciencia y tecnología 8 (2), Enero - Junio 2017: 200-2012. https://www.redalyc.org/pdf/5177/517754056018.pdf

Gutiérrez, C. (2018). Herramienta didáctica para integrar las TIC en la enseñanza de las ciencias. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 11 (1). Enero - Junio 2018: 101-126. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4786/4533

López-García, J. D. & Gutiérrez-Niño, D. (2018). Efecto del uso de la herramienta "realidad aumentada" en el rendimiento académico de estudiantes de Educación Básica. Revista Perspectivas ISSN: 2590-9215 (En Línea), 3 (1) Enero Junio de 2018, 6-12. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/1464/1385

Lorenzo, J. (2018). Uso de tic en docentes de nivel medio, terciario y universitario de ciencias humanas y sociales. Anuario Digital de Investigación Educativa, ISSN-e 2618-3862, 1, 2018 (Ejemplar dedicado a: XXVIII Encuentro Estado de la Investigación Educativa (2017)), 89-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7015591

Martínez-Bahena, E., López-Escogido, D. & Escamilla-Regis, D. y. (2017). La importancia de las plataformas educativas virtuales como herramienta de apoyo. Revista de Tecnología y Educación Septiembre 2017, 1 (1), 16-24. https://www.ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Tecnologia_y_Educacion/vol1num1/Revista_de_Tecnolog%c3%ada_y_Educaci%c3%b3n_V1_N1_3.pdf

Pastora, B. (2021). La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje. Uisrael Revista Científica 8 (1) Enero Abril 2021: 63-81. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341

Piqueras, R. (2009). Factores antecedentes en el uso de entornos virtuales de formación y su efecto sobre el desempeño docente. [Tesis] Universidad Politécnica de Valencia Facultad de informática Departamento de organización de empresas. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/7524/tesisUPV3215.pdf

Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/138/366

Vergara, D., Mezquita, J. & Gómez, A. (2019). Metodología Innovadora basada en la Gamificación Educativa: Evaluación tipo test con la herramienta Quizizz. Revista de curriculum y formación de profesorado 23 (3) (Julio-Septiembre,2019) 363-387. http://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/11232/9313

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.