Trainee teachers' self-perceptions about their teaching role and job performance

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Claudine Glenda Benoit Ríos
Héctor Vega Pinochet

Abstract

Self-perceptions about teaching abilities are an important factor to examine the way in which academic processes take place at university level. In this context, the objective of this research was to analyze trainee-teachers' perceptions, in the last year of their degree, about their training process and the acquisition of strategies to face labor insertion. The research corresponds to a descriptive study, based on a qualitative approach. The sample was intentional non-probabilistic, consisting of 37 Chilean pedagogy students. Information was collected through a questionnaire prepared on a digital platform. In correspondence with the thematic content of the open answers, the categories of academic training, training for working life and teaching role were analyzed. The main results focus on the strengths identified by the student-teachers about themselves: didactic and disciplinary aspects, communicative skills, pedagogical vocation, and integral formation. Little practical experience and classroom management have been identified as some of the weaknesses. Although positive feelings such as trust and commitment or the development of strategies stand out, the findings reveal self-perceptions with a negative value, such fears and concerns related to effective problem-solving skills, employability, job insertion meeting others' expectations their teaching role.

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How to Cite
Benoit Ríos, C. G., & Vega Pinochet, H. (2022). Trainee teachers’ self-perceptions about their teaching role and job performance. Mendive. Journal on Education, 20(3), 790–808. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2864
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ARTICLES
Author Biographies

Claudine Glenda Benoit Ríos, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Académica Departamento de Didáctica, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción, Chile. Títulos y grados: • Profesor de Español (Universidad de Concepción) • Doctor en Lingüística (Universidad de Concepción) • Magíster en Lingüística (Universidad de Concepción) • Licenciado en Educación, mención Español (Universidad de Concepción) • Diplomado en Práctica Reflexiva para Docentes y Formadores (Centro de Investigación para la administración educativa, México) • Diplomado en Innovación de la Docencia para la Educación Superior (Laspau) • Diplomado en Innovación en la enseñanza de la Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Humanidades y Matemáticas, STHEM (Laspau)

https://orcid.org/0000-0002-1791-2212

Héctor Vega Pinochet, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Académico Departamento de Ciencias del Lenguaje y Literatura, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción, Chile.

Títulos y grados:

• Profesor de Inglés (Universidad de Concepción)

• Magíster en Lingüística (Universidad de Concepción)

• Licenciado en Educación (Universidad de Concepción)

• Diplomado en Innovación en la enseñanza de la Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Humanidades y Matemáticas, STHEM (Laspau)

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