The training of university students for the promotion of reading: contributions from an extensionist conception

Main Article Content

Yudit Rovira Alvarez
Ernesto López Calichs
Aylen Rojas Valdés
Alicia María Gilimas Siles

Abstract

The article addresses the promotion of reading in the university from a formative conception in the university extension. Its objective was aimed at establishing a pedagogical conception of training for the promotion of reading in the context of the University of Pinar del Río. For this, the main methods were used the Dialectic-Materialist, as rector, theorists such as the Historical-logical, the Systemic-Structural and empirical Modeling such as the Interview, the Survey and the documentary Analysis. The main results were in a set of ideas that conceiveit as a process with a transversal nature and understandit as a sociocultural practice, energized by the relationships that are generated between the students of the student brigade, the academic ear group and the Department of University Extension, which uses the method and organization alforms of university extension, based on the integral cultural training of future professionals. The conclusions derived from the ideas, associated with the new condition simposed by the pandemic, allow edus to find new challenges for the exchange of best practices, to strength enties with other social actors, as well as to project new ways of approaching reading from the promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rovira Alvarez, Y., López Calichs, E., Rojas Valdés, A., & Gilimas Siles, A. M. (2022). The training of university students for the promotion of reading: contributions from an extensionist conception. Mendive. Journal on Education, 20(1), 123–138. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2681
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yudit Rovira Alvarez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Titular. Dra. En Ciencias Pedagógicas. Master en Ciencias de la Educación. Máster en Desarrollo Social. Labora en el Centro de Estudios de Ciencias de Educación de la Universidad de Pinar del Río.

Ernesto López Calichs, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor Titular. Doctor en Ciencias de la Educación, Labora en el Centro de Estudios de Ciencias de Educación de la Universidad de Pinar del Río.

Aylen Rojas Valdés, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Titular.  Doctor en Ciencias pedagógicas. Labora en el Centro de Estudios de Ciencias de Educación de la Universidad de Pinar del Río.

Alicia María Gilimas Siles, Universidad de Pinar del Río

Profesora Auxiliar.  Máster en Ciencias de la Educación. Labora en el Centro de Estudios de Ciencias de Educación de la Universidad de Pinar del Río.

References

Alvarez, O.; Breijo, T. y González, M. (2020). Premisas en torno a la gestión de la extensión universitaria desde el departamento docente. Mendive, Revista de Educación, 18(2), 379-393. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1928

Carenzo, S.; Fernández Álvarez, M.I.; Castronovo, A. y Gigliarelli, E. (2019). Extensión en Colabor: la producción de prácticas autogestionadas de formación para la gestión colectiva del trabajo. +E: Revista de Extensión Universitaria, 9(11), 151-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7216562

González Aportela, O. y Batista Mainegra, A. (2017). Gestión de la calidad del proceso extensionista en la Universidad de la Habana. Rev. Cubana Edu. Superior, 36(1),94-108. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000100009

González González, G. R. y González Fernández-Larrea, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la extensión universitaria. Compromiso Social, 1(1), 11-22. https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/18

Mesquita Romero, W., Fernández Morante, C., y Cebreiro López, B. (2022). Alfabetización mediática crítica para mejorar la competencia del alumnado. Comunicar, 70, 47-57. https://doi.org/10.3916/C70-2022-04

Núñez, L.; Américo, F., Arias, J. y Thevenet, G. (2017). Experiencias de formación en extensión universitaria. Aportes y desafíos institucionales. Revista +E versión en línea, 7(7), 234-243: Ediciones UNL. https://doi.org/10.14409/extension.v0i7.706

Ramírez Leyva, E. M. (2019). De la lectura académica a la lectura estética. Ciudad de México: UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, 261p. http://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/L217

Ramírez Leyva, E. M. (2021). La lectura y la comunicación en la formación disciplinar de bibliotecólogos. Mexico: Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3904

Rojas, A.; Rovira, Y.; González, M.; Mirabal, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. COODES,8(1), 147-159. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300

Rodríguez Pulido, J., Artiles Rodríguez, J. y Guerra Santana, M. (2020) Aprendizaje del estudiante universitario: un estudio de caso. Edutec,56(1), 201-217. Disponible en https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1037

Rovira, Y. y López, E. (2018). El desarrollo de la competencia lectora en la Universidad de Pinar del Río. Biblioteca Universitaria, 21(1),3-14. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/51581

Rovira Alvarez, M. Y., y López Calichs, E. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad Y Sociedad, 9(5), 82-89. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715

Trigo Ibáñez, E., Santos Díaz, I. C., & Sánchez Rodríguez, S. (2020) What do Spanish adolescents read? A study of analog reading consumption. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 35-53. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.278

Vento Ruizcalderón, M. y Ordaz Hernández, M. (2019). La formación en la Universidad de promotores de estilos de vida saludables. Revista de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23(6), 918-932 Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4141

Vento Ruizcalderón, M., & Ordaz Hernández, M. (2020). La formación de estudiantes universitarios como promotores de estilos de vida saludables. Universidad y Sociedad, 12(1), 105-110. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1452/146