Proposal about Challenge-Based Learning and competition in final degree projects

Main Article Content

Sonia Itati Mariño
Romina Y. Alderete

Abstract

Challenge-Based Learning is presented as an active strategy that contributes to employability, since students in their environment must identify and solve a problem in reality. The objective of the article is a learning proposal based on the challenges and competencies of the students who carry out their final degree projects in Computer Science discipline. From the methodological point of view, the competencies defined for the profile of the Systems Engineer according to Consejo Federal de Decanos de Ingeniería were analyzed and the one called "Identify, formulate and solve Engineering problems" was selected, and it was adapted to the profile of the Graduate in Information Systems. The active Challenge-Based Learning methodology was analyzed and a proposal was designed in line with the professional competencies for the graduate's profile. This active challenge-based proposal consists of a didactic sequence and its corresponding evaluation rubric. The proposal was validated in the 2020 school year. A descriptive research was developed. In the context of Social, Preventive, and Compulsory Isolation, final projects of twelve students were approved, 3 were defended in December 2020, 2 in the first quarter of 2021 and 2 students are in the defense process. Finally, it is concluded that this learning promotes the solution of problems in the context, contributing to development from the university to the environment and innovating with processes and products mediated by ICT, while ensuring that students finish their careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mariño, S. I., & Alderete, R. Y. (2022). Proposal about Challenge-Based Learning and competition in final degree projects. Mendive. Journal on Education, 20(1), 52–58. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2627
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sonia Itati Mariño, Departamento de Informática. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. 9 de Julio 1449. CP. 3400. Corrientes. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina

Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Profesora Titular, Dedicación Exclusiva, del Departamento de Informática de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Licenciada en Sistemas. Es Magíster en Informática y Computación. (UNNE - Universidad de Cantabria - España). Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científica (Facultad de Humanidades - UNNE). Doctora en Ciencias Cognitivas (UNNE). Antecedentes en la formación de Recursos Humanos de grado y posgrado. Dirección de proyectos de investigación aplicada e I+D

Romina Y. Alderete, Departamento de Informática. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. 9 de Julio 1449. CP. 3400. Corrientes. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina

Docemte - Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Maestranda en Tecnologías de la Información y Comunicación.

References

Consejo Federal de Decanos de Ingeniería-CONFEDI. Giordano Lerena, R.; Cirimelo, S. (Eds). (2018). Propuesta de estándares de segunda generación para la acreditación de carreras de Ingeniería en la República Argentina. Libro Rojo. Mar del Plata. Universidad FASTA.

Coordinación de Desarrollo Curricular y Gestión de Calidad (2018). Estrategias creativas para incidir en el éxito del proceso de aprendizaje. Universidad Modular Abierta Vicerrectoría: San Salvador.

Demuth, P. B. & Sánchez, E. Y. (2019). Aprender a planificar por competencias: del plan de estudios al programa y de la profesión a la disciplina. Taller Formación por competencias: Propuestas de Reorganización Curricular, FaCENA-UNNE (inédito).

Gaskins, W. B., Johnson, J., Maltbie, C. & Kukreti, A. (2015). Changing the Learning Environment in the College of Engineering and Applied Science Using Challenge Based Learning. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 5(1), 33-41. http://journals.sfu.ca/onlinejour/index. php/i-jep/article/view/4138

Gibert Delgado, R. P., Rojo Hernández, M., Torres Morales, J. G. & Becerril Mendoza, H. (jul-dic 2018). Aprendizaje Basado en Retos, Revista Electrónica ANFEI Digital, (9), 1-11, Recuperado de: https://anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/465#:~:text=El%20Aprendizaje%20Basado%20en%20Retos,a%20un%20tema%20de%20estudio

Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Universidad Nacional del Nordeste. (2009). Plan de Estudio Carrera Licenciatura en Sistemas de Información. Argentina. Recuperado de: http://exa.unne.edu.ar

Honorable Congreso de la Nación Argentina. (2020). Ley Nº 25.326, Ley de Datos Personales, Argentina. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-25326-64790

Icaza, J. (2015). Beneficios del Aprendizaje basado en retos. En: Observatorio de Innovación Tecnológica del Tecnológico de Monterrey (Ed.). Aprendizaje basado en retos, pp. 13. http://observatorio.itesm.mx/edutrendsabr/

Mariño, S., & Alfonzo, P. (2020). Conocimientos disciplinares. Aportes desde la universidad a la Industria del Software. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 254-265. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1887.

Miller, G. E. (1990). The Assessment of Clinical Skills/Competence/ Performance. Academic Medicine, 65(9), 63-67. http://dx.doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045

Olmos O. (2015). Aprendizaje Basado en Retos en el Tecnológico de Monterrey. En: Observatorio de Innovación Tecnológica del Tecnológico de Monterrey (Ed.). Aprendizaje basado en retos, pp. 23. http://observatorio.itesm.mx/edutrendsabr/

Pozo, J. I & Pérez Echeverría, M. del P. (2009), Aprender para comprender y resolver problemas. En Pozo, J. I. y Pérez Echeverría, M. del P. (Coords.), Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias, pp. 31-53, Editorial Morata.

Probert, L. (2015). Aprendizaje Basado en Retos en el Tecnológico de Monterrey. En: Observatorio de Innovación Tecnológica del Tecnológico de Monterrey (Ed.). Aprendizaje basado en retos, pp. 26. http://observatorio.itesm.mx/edutrendsabr/

Rodríguez Borges, C. G., Pérez Rodríguez, J. A., Bracho Rodríguez, A. M., Cuenca Álava, L. A. & Henriquez Coronel, M. A. (2021). Aprendizaje Basado en Retos como estrategia enseñanza-aprendizaje de la asignatura resistencia de los materiales, Dom. Cien., 7(3), 82-97. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1983

Rowe, C. & Klein-Gardner, S. (junio-2007), A Study Of Challenge Based Learning Techniques In An Introduction To Engineering Course. 2007 Annual Conference & Exposition, Honolulu, Hawaii. 10.18260/1-21520