Attitude of basic education students towards peers with educational and special needs / Actitudes de estudiantes de educación básica hacia compañeros con necesidades educativas especiales

Main Article Content

Juan Carlos Alvarez Cevallos
Jorge Poveda Zuñiga
Ernesto Quevedo Mora

Abstract

The article is the result of a study that aimed to describe the attitude of students from the Dolores Sucre Basic Education School, in the city of Azogues, towards the inclusion of peers with Special Educational Needs, associated with disability. To evaluate this attitude, the Chedoke-McMaster CATCH Scale Attitude towards Children with Disabilities instrument was used, in the period 2018-2019. Their search is based on a quantitative methodology of a non-experimental and field type, with a sample of 100 students. For the information processing, the SPSS program (version 22) was used. The results indicate that the attitude towards the inclusion of students with Special Educational Needs associated with disability tends to be unfavorable in those who do not have a relationship and contact with these people, while those who have some kind of direct link with them show positive empathy, hence a favorable attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alvarez Cevallos, J. C., Poveda Zuñiga, J., & Quevedo Mora, E. (2021). Attitude of basic education students towards peers with educational and special needs / Actitudes de estudiantes de educación básica hacia compañeros con necesidades educativas especiales. Mendive. Journal on Education, 19(1), 272–284. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2272
Section
ARTICLES

References

Abellán, J., Sáez-Gallego, N. M., & Reina, R. (2018). Evaluación de las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física: Efecto diferencial del sexo, contacto previo y la percepción de habilidad y competencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, (181), 133-140.

Calvo Álvarez, M. I., & Verdugo Alonso, M. Á. (2012). Educación inclusiva, ¿una realidad o un ideal? Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 41, 17-30.

Canales Nuñez, P., Aravena Kenigs, O., Carcamo Oyarzun, J., Lorca Tapia, J., & Martinez Salazar, C. (2018). Prácticas pedagógicas que favorecen u obstaculizan la inclusión educativa en el aula de educación física desde la perspectiva del alumnado y profesorado. Retos, 34, 212-217. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59620

Cárdenas Leitón, H. (2003). Actitudes afectivas hacia niños y niñas con necesidades educativas especiales. Pensamiento Actual, 4(5), https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/8283

Cargua García, A. X., Posso Pacheco, R. J., Cargua García, N. I., & Rodríguez Torres, Á. F. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. Revista científica Olimpia, 16(54), 140-152.

Garabal Barbeira, J., Pousada García, T., Espinosa Breen, P. C., & Saleta Canosa, J. L. (2018). Las actitudes como factor clave en la inclusión universitaria. REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD, 6(1), 181-198.

García Fernández, J. M., Inglés, C. J., Vicent Juan, M., Gonzálvez Macià, C., & Mañas Viejo, C. (2017). Actitudes hacia la Discapacidad en el Ámbito Educativo a través del SSCI (2000-2011). Análisis Temático y Bibliométrico. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 11(29), 139-166. https://doi.org/10.25115/ejrep.v11i29.1561

Hüg, M., Martos, G., Toro, P. B., Batista, L., & Torres, E. (2019). Actitudes hacia la discapacidad en adolescentes: Efectos de un programa basado en el modelo social de discapacidad. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, 3(1). http://redcdpd.net/revista/index.php/revista/article/view/148

Izquierdo, L. H. (2015). Estudio sobre las actitudes de los niños de 4 a 8 años hacia las diferencias étnico-culturales y hacia la discapacidad en Colombia, Guatemala y España (Doctoral dissertation, Universidad Complutense de Madrid).

López Bastías, J. L., & Moreno Rodriguez, R. (2019). Las actitudes de los estudiantes universitarios de grado hacia la discapacidad. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 51-65.

Macías Gómez, M. E., Aguilera García, J. L., Rodríguez Sánchez, M., & Gil Hernández, S. (2019). Un estudio transversal sobre las actitudes de los estudiantes de pregrado y máster en ciencias de la educación hacia las personas con discapacidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.353031

Pantiæ, N. (2017). An exploratory study of teacher agency for social justice. Teaching and Teacher Education, 66, 219-230. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.04.008

Polo Sánchez, M. T., Fernández Jiménez, C., & Cabezas, M. (2018). The Attitudes of Different Partners Involved in Higher Education towards Students with Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 65(4), 442-458. https://doi.org/10.1080/1034912X.2017.1406066

Ruiz, J. L. G., & Cedillo, I. G. (2017). Actitudes de los pares hacia niños y niñas en condición de discapacidad. Actualidades investigativas en educación, 17(2).

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.