The process of training scientific-investigative skills in the Social Work specialty. Its characterization / El proceso de formación de las habilidades científico-investigativas en la especialidad Trabajo Social. Caracterización

Main Article Content

Yaima Orama Sánchez
Arturo Pulido Díaz
Juan Alberto Mena Lorenzo

Abstract

The article addressed a topic of special importance for Technical and Professional Education, related to the training of scientific-investigative skills in the middle technician of the Social Work specialty. The essential objective was aimed at characterizing the process of scientific investigative skills training in students of the medium technical specialty in Social Work at the Rigoberto Fuentes Pérez de Pinar del Río Polytechnic Center. The research was explanatory with a retrospective ex post facto design and assumed an integral or dialectical approach. For the characterization, a group of empirical methods were used (study of documents, semi-structured interviews with teachers, observation of teaching activities and survey of students) that allowed obtaining the necessary information to give an answer to the problem posed in the referred school. The instruments were performed in a sequential manner, which allowed for multiple triangulation of sequential data. The results obtained allow to appreciate inadequacies in the formation of the scientific-investigative abilities in the students of the specialty half technician in Social Work, overalls in the integral conception of the process, due in a fundamental way for the lack of preparation of the educational ones and the insufficient methodological work integrated among all the subjects of the academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Orama Sánchez, Y., Pulido Díaz, A., & Mena Lorenzo, J. A. (2021). The process of training scientific-investigative skills in the Social Work specialty. Its characterization / El proceso de formación de las habilidades científico-investigativas en la especialidad Trabajo Social. Caracterización. Mendive. Journal on Education, 19(1), 51–66. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2099
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yaima Orama Sánchez, Rigoberto Fuentes Perez Polytechnic Center

Profesora de la Especialidad Trabajo Social

Arturo Pulido Díaz, University of Pinar del Río "Hnos Saíz Montes de Oca"

Profesor Investigador del Centro de Estudios de las Ciencias de la Educación

Juan Alberto Mena Lorenzo, University of Pinar del Río "Hnos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

References

Blanco, M., Sánchez, E. y Tallón, E. (2018). La inserción laboral y la satisfacción de los egresados del Grado en la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid. Cuadernos de Trabajo Social, 32(2), 329-340. Recuperado a partir de https://doi.org/10.5209/cuts.6079.

Carbonero Muñoz, D., Raya Díez, E., Caparrós Civera, N., y Gimeno Monterde, C. (2016). Respuestas transdisciplinares en una sociedad global: aportaciones desde el Trabajo Social. España: Universidad de La Rioja. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=656364

Chirino, M. V., Vázquez, J. P., Canto, C. del, Escalona, E., y Suárez, C. (2016). Concepción teórico metodológica de la introducción de resultados científicos en educación. La sistematización como vía para aportar recomendaciones a directivos e investigadores. La Habana: Pueblo y Educación.

Esteban Carbonell, E., y Del Olmo Vicén, N. (2016). Reflexiones sobre la investigación en Trabajo Social: aportaciones desde la sistematización de la práctica. Universidad de Zaragoza. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5608457.

Estrada Molina, O., González Espino, Y., Chávez Rodríguez, J. A., Quintero Ortiz, L. M., y Ramírez Gutiérrez, Y. (2016). La formación de habilidades investigativas y las exigencias de la industria del software. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 2(2), 53-68. Disponible en: http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/294 e-ISSN 2528-7842

Falla Ramírez, U. (2014). La investigación en el trabajo social contemporáneo. Colombia: Universidad Colegio mayor de Cundinamarca.

Farías, M. L., Veiga, S., y Elverdin, F. (2016). La enseñanza de investigación en Trabajo Social. Tensiones y desafíos. En V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. Mendoza, Argentina: FAHCE: Universidad Nacional de la Plata. Recuperado a partir de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8428/ev.8428.pdf

Martínez Rodríguez, D., & Márquez Delgado, D. (2014). Relación entre habilidades investigativas y formación profesional. Mendive. Revista de Educación, 12(4), 505-511. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/744

Mena, J. A., y Mena, J. L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida Universidad-institución productiva. La Habana: Editorial Universitaria. Recuperado a partir de http://eduniv.reduniv.edu.cu/

Ministerio de Educación. (2016b). Resolución Ministerial 282: planes de estudio para la formación de técnicos medios en las especialidades de Hilandería, Tejeduría Plana, Poligrafía y Trabajo Social. UEB Impresiones Gráficas.

Ministerio de Educación. (2016a). XII Seminario Nacional para Educadores. UEB Impresiones Gráficas.

Muñoz Arce, G., Hernández Mary, N. y Véliz Bustamante, C. (2017). La relación entre investigación e intervención social: Voces desde el trabajo social chileno. Trabajo social global - Global Social Work. Revista de investigaciones en intervención social, 7(12), 3-24. https://digibug.ugr.es/handle/10481/47008

Ramón Pineda, M.Á., Lalangui Pereira, J.H., Guachichullca Ordóñez, L.A., & Espinoza Freire, E.E. (2019). Competencias específicas del profesional de trabajo social en el contexto educativo ecuatoriano. Conrado, 15(66), 219-229. Epub 02 de marzo de 2019. Recuperado en 04 de febrero de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100219&lng=es&tlng=es

Ravelo Peña, M., Bonilla Vichot, I. d. la C., Martell Socarras, M. y Toledo González, M. (2019). La formación y desarrollo de la competencia investigativa, una experiencia en Pinar del Río. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 54-68. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1463/1262

Viteri Briones, T., Cañizare Stay, A., Sarmiento Torres, I., Mendoza Avilés, H., Granados Romero, J. y Briones Kusactay, V. (2020). Desarrollo de habilidades investigativas en la formación profesional de la Universidad de Guayaquil. Revista Conrado, 16(72), 74-82. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1217

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>