The company as an essential context of engineers’ professional training process. Its educational potentials

Main Article Content

José Antonio Ferreira
Juan Alberto Mena Lorenzo
Armando Acosta Iglesias
Jorge Luis Mena Lorenzo

Abstract

The formation of integral professionals, essential main characters of the necessary national socioeconomic transformation and local continues to be part of social responsibility of the university; however, the execution of this mission at the present time demands the approach and integration with the remaining actors of each territory that possess enough potentialities to participate in the pedagogic process of superior level. In correspondence with the above-mentioned the authors intended as essential objective the one of meditating about the educational potentialities that it presents the company like essential context in the process of the students' of engineers professional formation. He went possible to give execution to the purpose traced starting from a bibliographical review of the work of national and international investigators that, in the last years they have approached the thematic one. As a result, it is conceptualized and it defines the term educational potentialities; also, an analysis of some of the main educational potentialities identified in the managerial scenarios that convert them, next to the university, in contexts pedagogic essentials for the process of the engineering students' integral formation is carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferreira, J. A., Mena Lorenzo, J. A., Acosta Iglesias, A., & Mena Lorenzo, J. L. (2019). The company as an essential context of engineers’ professional training process. Its educational potentials. Mendive. Journal on Education, 17(4), 604–619. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1710
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

José Antonio Ferreira, Ministerio de educacion Siuperior. República Popular de Angola

Ingeniero Mecánico, Estudisnte de Doctorado en Cuba en la Universidad de Pinar del Río. Se desempeña como funcionario del Ministerio de educacion Siuperior. República Popular de Angola

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor investigador del centro de Estudios de las Ciencias de la Educación. Universidad de Pinar del Río Hermanos saiz Montes de Oca

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar del Río Hermanos saiz Montes de Oca

Profesor investigador del centro de Estudios de las Ciencias de la Educación. Universidad de Pinar del Río Hermanos saiz Montes de Oca

Jorge Luis Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río Hermanos saiz Montes de Oca

Profesor investigador del centro de Estudios de las Ciencias de la Educación. Universidad de Pinar del Río Hermanos saiz Montes de Oca

References

Abreu Regueiro, R., & Soler Calderius, J. (2015). Didáctica de las especialidades Técnicas Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Acosta Iglesias, A., Mena Lorenzo, J.A., & Martínez Castillo, D. (2012). Componentes culturales y humanos que intervienen en el proceso de enseñanza práctica de la soldadura en la entidad productiva. Pedagogía Profesional, 12(1), 73-88.

Aguilar Hernández, V., & Mena Lorenzo, J. A. (2014). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive. Revista de Educación, 12(4), 442-449.

Bermúdez, R., León, M., Abreu, R., Pérez, L., Carnero, M., & Arzuaga, M. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Brunner, J. J. (2001). Peligro y promesa: Educación superior en América Latina. La Habana: Academia. Recuperado a partir de https://www.academia.edu/5489027/Peligro_y_promesa_Educaci%C3%B3n_superior_en_Am%C3%A9rica_Latina

Bueno Campos, E. (2007). La Tercera Misión de la Universidad: El reto de la Transferencia del conocimiento. Revista madri+d, (41) 2.

Capote León, G. E., Rizo Rabelo, N., & Bravo López, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 21-28.

Castillo Sánchez, L., Reyes Díaz, S. (2015): “Los modelos de relación universidad-empresa”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (julio 2015). En línea: http://www.eumed.net/rev/caribe/2015/07/universidad-empresa.html

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2019). En las aulas se define el futuro de Cuba. Juventud Rebelde. Recuperado a partir de http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2019-01-26/en-las-aulas-se-define-el-futuro-del-pais

Echevarría León, D., & Tejuca Martínez, M. (2015). Educación y empleo en Cuba del 2000 al 2014: entre ajustes y desajustes. p.50-78. Recuperado a partir de https://www.researchgate.net/publication/332858603_Educacion_y_empleo_en_Cuba_del_2000_al_2014_entre_ajustes_y_desajustes

Estellés, J. (2018). La FP Dual como modelo de formación profesional compartida. España: Gi-Grpoup. Recuperado a partir de https://es.gigroup.com/la-fp-dual-como-modelo-de-formacion-profesional-compartida-entrevistamos-juan-estelles-experto-en-la-materia/

Fernández Barrios, M., Jerez González, A. C., & Rodríguez Delgado, C. (2019). Modelo pedagógico para la formación profesional inicial de profesores agropecuarios en Pinar del Río. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. ISSN: 1989-4155 Recuperado a partir de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/modelo-pedagogico-formacion.html

Hernández Martín, J. C., Reinoso Castillo, I., & Alonso Echevarría, C. M. (2017). El componente laboral investigativo en la unidad docente. Su influencia en la formación de docentes integrales. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado a partir de https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2344

León, M. (2014). La escuela politécnica y la entidad laboral como contextos educativos. En Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional (pp. 136-169). La Habana: Pueblo y Educación.

Martí Pérez, J. (1975). Obras completas. (Vol. 11). La Habana: Ciencias Sociales.

Martí Pérez, J. (2015). Trabajo manual en las escuelas. En Ideario Pedagógico (pp. 102-105). La Habana: Centro de Estudios Martianos.

Mena Lorenzo, J. A., Aguilar Blanco, Y., & Mena Lorenzo, J. L. (2019). La práctica laboral en la Educación Técnica y Profesional. Su historia. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 167-182.

Mena Lorenzo, J. L., & Mena Lorenzo, J. A. (2019). La integración de contenidos CTSA: Cualidad imprescindible en un ingeniero competente. Boletín de la AIA-CTS, (9), 53-81.

Mjelde, L. (2016). Las propiedades mágicas de la formación en el taller. Montevideo: OIT/Cinterfor. Recuperado a partir de http://www.oitcinterfor.org/publicaciones/formacion_taller

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. Recuperado a partir de http://online.upaep.mx/campusvirtual/ebooks/LosSieteSaberesNecesariosParaLaEdudelFuturo.pdf

Núñez Jover, J., Montalvo, L. F., & Pérez Ones, I. (2007). Universidad, conocimiento y desarrollo local (basado en el conocimiento). En; A., Guzón Camporredondo (Cop.) Desarrollo local en Cuba. Retos y perspectivas (pp. 168-179). Cuba. Recuperado a partir de http://www.cedel.cu/wp-content/uploads/2018/10/0012-Desarrollo-Local-en-Cuba.-Retos-y-Perspectivas.pdf

Onstenk, J. (1995). El aprendizaje en el puesto de trabajo ante un cambio en la organización de la industria en transformación. Formación Profesional, (5), 34-42.

Rodríguez Fuentes, S., Breijo Worosz, T., & Gato Armas, C. A. (2019). Estrategia para lograr la profesionalización en función del desarrollo social comunitario. Avances, 21(2), 208-219.

Shulman, L. S. (2005). Signature pedagogies in the professions. Daedalus; 134, 3; pg. 52.

Recuperado a partir de https://cdn.ymaws.com/www.cpedinitiative.org/resource/resmgr/Signature_Pedagogies_of_the.pdf

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>