The teaching of History and the training of skills in the primary teacher

Main Article Content

Carlos Alberto Rojas González
Nidia Caridad Rojas Carballo
Taymi Breijo Worosz

Abstract

The professionalization of teachers is a requirement that comes from social development, guarantees quality in professional performance, and is expressed because of continuous training, in turn, favors in their training, the development of a solid knowledge system, of intellectual and professional skills. This paper offers a characterization of the teaching of the History of Cuba for the professionalization of future graduates of the Degree in Primary Education, at the Hermanos Saíz Montes de Oca University and a proposal of didactic actions to transform the state current from the analysis of the main manifestations of the process of teacher professionalization. Historical-logical methods, documentary analysis and survey were used. In practice, it was shown that its application favors the learning of students in the specific historical content, and encourages the approach to the development of interests and professional skills. The implementation of the scientific proposal offers a series of demonstrative results that it is possible and necessary to route the path of skills development in these future education professionals, in turn, seeks to stimulate reflection on the subject in other cloisters and Primary teacher training contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas González, C. A., Rojas Carballo, N. C., & Breijo Worosz, T. (2020). The teaching of History and the training of skills in the primary teacher. Mendive. Journal on Education, 18(2), 179–192. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1704
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Alberto Rojas González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educacion, especialidad Humanidades. Profesor de Español-Literatura, Historia y Marxismo Leninismo. Actualmente trabaja en el Dpto. de Educación Primaria de la Facultad de Educación Infantil.

Nidia Caridad Rojas Carballo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar. Departamento de Extensión Universitaria en el CUM de Consolación del Sur.

Taymi Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

References

Álvarez de Zayas, R. M., y Díaz Pendás, H. (1981). Metodología de la enseñanza de la Historia (primera parte). La Habana: Ministerio de Educación.

Bonilla Vichot, A. L., Breijo Worosz, T., y Cruz Ordaz, M. I. (2017). La formación histórica del maestro primario: una necesidad en los momentos actuales. Mendive. Revista de Educación, 15(3), 342-351.

Bravo Abreu, M. R., y Fabé González, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba con el empleo de un aula virtual. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 455-469. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1366

Cotelo Armenteros, S., Riol Hernández, M., y Romero Viamonte, J. (2018). La profesionalización docente en género: contribución al referente de género del profesorado universitario. Educación y Sociedad, 16(1), 95-107.

Díaz Barriga, Á., y Luna Miranda, A. B. (2014). Metodología de la investigación educativa: Aproximaciones para comprender sus estrategias. México: Ediciones Díaz de Santos. Recuperado a partir de https://www.editdiazdesantos.com/libros/diaz-barriga-ngel-metodologia-de-la -investigacion-educativa-aproximaciones-para-comprender-sus-estrategias-L27006980801.html?articulo=27006980801

Fabé González, I. (2014). Concepción didáctica del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Historia Medieval con el empleo de medios tecnológicos (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba.

García López, I., Amechazurra Oliva, M. y La Rosa Hernández, N. (2018). Algunas consideraciones sobre la enseñanza de la Historia de Cuba en educación superior. EDUMECENTRO, 10 (1), 216-222. Recuperado en 02/10/2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100014&lng=es&tlng=es.

Gato Armas, C. A., Breijo Worosz, T., y Rodríguez Fuentes, S. (2017). La profesionalización para el desarrollo de modos de actuación profesional competentes en los profesores habilitados. Pedagogía y Sociedad, 20(50), 197-214.

Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Barcelona: Editorial Graó.

Imbernón Muñoz, F., y Guerrero Romera, C. (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia, (56). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/321631

Leal García, H. (1991). Metodología de la enseñanza de la Historia de Cuba para la educación primaria. La Habana: Pueblo y Educación.

López Ramírez, G. J., y Rojas Tur, A. L. (2017). Retos de enseñar historia en el contexto universitario. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2(3), 31-42.

Martín Romera, A., y García Martínez, I. (2018). Profesionalización del docente en la actualidad: contribuciones al desarrollo profesional. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 7-23.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio E. La Habana: MES.

Rojas González, C. A. (2017). La profesionalización del docente universitario: un reto actual. Mendive. Revista de Educación, 15(4), 507-522.

Rojas González, C. A., Breijo Worosz, T., y Novo Cazorla, M. de los Á. (2018). El desarrollo de la habilidad ubicación temporal con enfoque profesional en la formación del maestro primario. Mendive. Revista de Educación, 16(1), 79-92.

Rojas Valladares, A. L., y Soria León, G. (2016). Reflexiones acerca de la profesionalización docente en función de la calidad de los procesos universitarios, en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 196-201.

Romero, R. (2014). Las ciencias sociales y su enseñanza aprendizaje. En: Las ciencias sociales y su enseñanza aprendizaje (pp. 1-58). La Habana: Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>