The overcoming of the primary teachers in the realization of the curricular adaptations

Main Article Content

Yosniel Estévez Arias

Abstract

In the present article an important topic in Cuban education was addressed: the permanent formation of primary teachers in the context of educational inclusion. The objective of the work was directed to the proposal of a strategy of overcoming Primary Education teachers in the realization of curricular adaptations for students with intellectual disabilities, in conditions of educational inclusion. During the course of the investigation, theoretical, empirical and statistical methods were applied to collect, interpret and process the information related to the subject in question. As a result, the proposal elaborated on the basis of the systemic combination of several forms of organization consistent with the theoretical assumptions of Advanced Education is a response to the needs presented by teachers of Primary Education in the realization of curricular adaptations. The same is considered novel, meanwhile, the main guidelines of this process are offered in correspondence with the current demands imposed by the educational inclusion of students with intellectual disabilities in the achievement of a quality education for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Estévez Arias, Y. (2019). The overcoming of the primary teachers in the realization of the curricular adaptations. Mendive. Journal on Education, 17(1), 20–33. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1430
Section
ARTICLES
Author Biography

Yosniel Estévez Arias, Departamento de Educación Especial de la Facultad de Educación Infantil. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación Especial, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Educación Especial

References

Añorga, J. (1999). «Paradigma educativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad». Educación Avanzada. La Habana: en soporte digital. ISPEJV.

Borges, R. y otros (2011). Selección de lecturas sobre la Educación Especial en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.

Borges, S. & Orosco, M. (2014). Inclusión educativa y Educación Especial. Un horizonte singular para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana: Educación cubana.

Estévez, A. (2015). La superación de los maestros de la Educación Primaria en la realización de las adaptaciones curriculares para los alumnos con retraso mental. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca». Cuba, Pinar del Río (Tesis doctoral).

Gayle, A. & Cobas, C.L. (2013). «Inclusión educativa. Una mirada desde accesibilidad y participación». En Diversidad, diferencias y accesibilidad. La Habana: CELAEE.

Guerra Iglesias, S., Linares, C. A., Laborit Kindelán, D., Bert Valdespino, J., Ménendez Forms, I. & Salabarría Márquez M. C. (2012). El contexto escolar, familiar y comunitario en el currículo para escolares con retraso mental. La Habana: Pueblo y Educación.

Guirado, V. C. y González, D. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Primera Parte. La Habana: Pueblo y Educación.