The training of the professor tutor of the students of pedagogic formation during their labor practical

Main Article Content

José Reynaldo García
Juan Alberto Mena Lorenzo
Julio Antonio Conill Armenteros

Abstract

The article addressed an essential theme in Cuban education: the overcoming of tutor’s teachers who work with students of pedagogical training in work practices. The objective proposed in the work was directed to the elaboration of a pedagogical strategy that would allow preparing to the tutors professors for their performance during the fulfillment of the function of tutoring, in the preuniversity Institute of Exact Sciences Federico Engels of Pinar del Río. Theoretical and empirical methods were employed following a mixed approach; the investigation was explanatory. As a result, the elaborated proposal, based on the sciences related to pedagogy and integrated by 19 strategic actions conceived in the short, medium and long term, made it possible to organize in a coherent way this type of improvement and contributed elements of knowledge that increased the preparation of the teacher tutors and improve their performance in the tutorial work with the students of pedagogical training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García, J. R., Mena Lorenzo, J. A., & Conill Armenteros, J. A. (2018). The training of the professor tutor of the students of pedagogic formation during their labor practical. Mendive. Journal on Education, 16(1), 5–19. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1229
Section
ARTICLES
Author Biographies

José Reynaldo García, Contraloría general de la República en Pinar del Río

Especialista en capacitación en la Contraloría General

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, Especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Doctor en Ciencias Pedagógicas

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación Especial. Decáno de la Facultad de Educación Primaria. Presidente de la Asociación de Pedagogos de Cuba en Pinar del Río. Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Bermúdez, R. et.al. (2014). La pedagogía de la ETP. La Habana: Pueblo y Educación.

Bravo, B., Fernández, C. L., y Mainegra, D. (2017). "La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores". Mendive, 15(1), 39-53.

Camejo, M., Rojas, D. A., y Camejo, M. (2016). "Estrategia para la introducción de resultados científicos en la escuela primaria". Mendive, 14(2), 195-202.

Chávez, J.; Suárez, A. y Permuy, D. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

De Armas, N. y Valle, A. (2012). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Díaz, H. (2012). El tutor y su importancia en la formación integral del estudiante. Recuperado el [24 de julio de 2017] de http://www.geomundos.com/puertorico/maestros/maestra-con-estudiantes_img_36738.html

Díaz, A. y Pons, E. (2013). La formación del profesor tutor: ¿una labor necesaria? X Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Barcelona España: Educar para transformar.

Herrera, J. I. (2013). El profesor tutor en el proceso de universalización de la Educación Superior cubana (2da edic.) La Habana: Editorial Universitaria.

Giner, A. y Puigardeu, O. (2015). La tutoría y el tutor. Estrategias para su práctica. Madrid: Horsori.

Martí, J. (2015). Ideario Pedagógico. La Habana: Pueblo y Educación.

Méndez, H., Tesoro, J. R. y Tiranti, F. G (2014). El rol del tutor como puente entre la familia y la escuela (4ta edición). Buenos Aires, Argentina: Distribuidora Lumen SRL.

Partido Comunista de Cuba (PCC). (2016). Informe de la comisión de atención a la educación. VII Congreso del PCC. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Rodríguez, M. A. y Rodríguez, A (2012). "La estrategia como resultado científico de la investigación educativa". En De Armas, N. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Rodríguez, M., Morera, M. y Mena, J. A. (2013). "El proceso de formación del profesor tutor en la carrera licenciatura en enfermería". Pedagogía profesional, volumen 11, no. 1, enero-marzo, 2013.

Valle, A. D. (2012). La investigación educativa. Otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1989). "Pensamiento y palabra". En: Proceso de formación de la Psicología marxista: L. S. Vigotski, A.N. Leontiev, A. Luria, (pp. 164-209). Moscú: Editorial Progreso.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 > >>