Strategy for career accreditation at the University of Pinar del Rio

Main Article Content

Reinaldo Meléndez Ruiz
Meivys Páez Paredes
Jesús Miranda Izquierdo

Abstract

This article presents a brief theoretical systematization of the fundamental constructs related to quality management, in particular the accreditation of careers, the diagnosis of the state of this process at the University of Pinar del Río (UPR) and a strategy for accreditation. It aims to propose an accreditation strategy that contributes to the continuous improvement of the quality of careers at the University of Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca" and its public recognition. The research process was carried out under a dialectical conception, using the methods analysis-synthesis, induction-deduction, systemic-structural, observation, documentary analysis, survey, interview, Ishikawa Diagram and the SWOT Matrix. The most significant conclusions are that the continuous improvement of the quality of Cuban higher education and the national and international certification of a quality level for careers is developed in accordance with the vision, mission and social responsibility of universities, Which requires the improvement and the continuous development of all its processes before the new commitments that establish with the society and that the strategy that proposes will contribute to the continuous improvement of the quality of the races of the University of Pinar del Río and its public recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Meléndez Ruiz, R., Páez Paredes, M., & Miranda Izquierdo, J. (2017). Strategy for career accreditation at the University of Pinar del Rio. Mendive. Journal on Education, 15(3), 316–326. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1146
Section
ARTICLES
Author Biographies

Reinaldo Meléndez Ruiz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Eduación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Máster en Psicología Educativa. Máster en Educación

Meivys Páez Paredes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Ingeniera en Informática, Máster en Ciencias de la Educación y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Investigadora del Centro de Estudio de las Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar

Jesús Miranda Izquierdo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Eduación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Máster en Matemática para Ingenieros

References

Addine, F., & García, G. (2016). Evaluación de la calidad en las Instituciones de Educación Superior cubanas: un reto a certificar. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.

Bayeux, F., & Michel del Toro, I. (2016). Gestión de la calidad de las carreras universitarias. Un Ejemplo de estudio de caso. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.

Fuentes, H., & Estrabao, A. (2003). Consideraciones para un Modelo de acreditación Institucional. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Fuentes, H., Peña, R., & Licea, M. R. (2010). La evaluación del proceso docente educativo como proceso participativo. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación., 1(2), 39-52.

Hernández, O. (2016). Estrategia de capacitación para los especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección Provincial de Trabajo en Pinar del Río. (Tesis en opción al Título Académico de Máster en Pedagogía Profesional.). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca». Cuba., Pinar del Río, Cuba.

Junta de Acreditación Nacional. (2014). Sistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías. La Habana: Junta de Acreditación Nacional.

Nicado, M. (2016). La mejora continúa de la calidad: una experiencia en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.

Ortiz Pérez, A. (2016). Tecnología para la gestión integrada de los procesos en Universidades. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.

Sobrinho, J. D. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior-2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 14(3).

Suros, E. M., & Lezcano, C. E. (2016). La acreditación de maestrías y la calidad del posgrado. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.

Tünnerman Bernheim, C. (2008). Los Desafíos de la Universidad en el Siglo XXI. Santo Domingo: UNAPEC.

Universidad «Hermanos Saíz Montes de Oca». (2017). Estrategia de acreditación 2017- 2021. Pinar del Río: Universidad «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Valdés, M. (2016). La autoevaluación en las instituciones universitarias. Un reto para la mejora de los procesos sustantivos. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.