Identifying values in a public college

Main Article Content

María Yesica Xicoténcatl Félix
Gladys Hernández Romero

Abstract

Nowadays the knowledge society demands to have excellent professionals in the practice of values. This is why universities have an obligation to train upstanding students, capable to perform with responsibility and competition. The main objective of this work was to know the most important value in the life of a university student and its frequency in practice, where they forge it, also to identify how the university and its teachers promote values. Furthermore, in the study the instrument was a questionnaire applied to 193 first-cycle students in the Administration degree at División Académica de Ciencias Económico Administrativas of a public university in the state of Tabasco, a quantitative type investigation was used. Likewise, in the data obtained was shown that students know and possess values considered of high influence for their development and put into practice among classmates and teachers, also among the most important findings are the presence of fifteen values that are indicated as the most practiced in the university and its teachers to transmit an integral formation due to in this public educational institution they have professors with a correct performance and permanent ethics, examples inside and outside the institution maintaining mutual respect between teacher and student. However, a place of learning should always consider to enrich with talks towards university students about the importance of moral and ethical values to maintain a good edification of these and developing an intellectual, emotional and cultural growth to generate a positive impact to the society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Xicoténcatl Félix, M. Y., & Hernández Romero, G. (2020). Identifying values in a public college. Mendive. Journal on Education, 18(2), 288–301. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1868
Section
ARTICLES
Author Biography

Gladys Hernández Romero, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

  • Maestra y Doctora en Educación. Profesora de tiempo completo en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México, impartiendo clases en licenciatura, maestría y doctorado.
  • Perfil Deseable durante el periodo 2018-2020. Responsable del Grupo de Investigación “Innovación Académica en los Procesos de Enseñanza y de Aprendizaje”.
  • Responsable del Diplomado “Estrategias docentes para mejorar los procesos de enseñanza y de aprendizaje”, dirigido a profesores de todas las áreas, impartiendo el módulo Fomentando los valores en universitarios.

References

Avelino, C. J., Fierro, B. M., y Acosta, H. (2014). El Desarrollo de los Valores en los Estudiantes de Ciencias de la Educación de la Universidad José Eduardo Dos Santos, Angola. Revista Científico-Pedagógica Atenas, 1 (25) 127-139. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047201008

Bustamante, L. (2010). La educación en valores en trabajadores de la atención primaria de salud en Cuba. Revista Cubana de Medicina General Integral, 26 (1) 138-146. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000100015&lng=es

Calvopiña, C., Chávez, C., Barba, A., Martínez, L. y Guanoquiza, W. (2017). Formación de Valores en la Educación Inclusiva en la Universidad Contemporánea. La Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8 (4) 221-228. Recuperado de http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/didascalia/article/view/2098/1076

De los Ríos, A. Millán, S.; Ruiz, M. Tirado, P. (2015). Los valores en el título de administración y dirección de empresas: un análisis de su importancia para estudiantes y egresados. Revista de Investigación Educativa, 33 (2) 385-399. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.203251

Domínguez, L. (2014). La formación de valores en jóvenes universitarios. Revista de la Universidad de La Habana, (278) 108-118. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762014000200007&lng=es&tlng=es

Félix, V. y Félix, C. (2016). Valores éticos en la formación del estudiante de Psicología en la UAS. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 5 (9). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=503954318004

González, V. (2002). El profesor universitario: ¿un facilitador o un orientador en la educación de valores? Revista Pedagogía Universitaria, 7 (4). Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/230/222

González, R. Cardentey, J. y Labrador D. (2015). Las tecnologías educativas en el proceso formativo de valores en estudiantes universitarios. Revistas de Ciencias Médicas del Pinar Rio, 9 (5) 868-876. Recuperado de http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2163

González, R. y Cardentey, J. (2016). Educación en Valores Estudiantes Universitarios. Revista Humanidades Médicas, 16 (1) 161-174. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000100011&lng=es&tlng=es.

Hildebrand, D. (2004). La importancia del respeto en la educación. Revista Educación y Educadores, 7 221-228. Recuperado en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400715

Hodelín, R. y Fuentes, D. (2014). El profesor universitario en la formación de valores. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 28(1) 115-126. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412014000100013&script=sci_arttext&tlng=pt

Iglesias, M., Cortés, M., Mur, N., Pérez, C. y Aguilar, M. J. (2010). La educación en valores en la Educación Superior. Revista Electrónica MediSur, 8 (6) 1-5. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180019985001

Orostegui, M., Lastre, G., Gaviria, G. y Madero, M. (2015). La Ética del Profesor Religada a la Formación en Valores del Estudiante. Mirada Teórica. Revista Educación y Humanismo, 17 (29) 272-285. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.17.29.1257

Páez, M. C., Quintanilla, I. y Álvarez A.I. (2015). Actividades pedagógicas dirigidas a la educación del valor honestidad mediante la clase de Educación Física en la República de Cuba. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires, 20 (205). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd205/educacion-del-valor-honestidad-mediante-la-clase.htm

Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Revista Última Década, 41 153-178. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19536988007

Sosa, L. I., Espinosa, A., Corne, R., Corne, E., Reyes, M. y Leal, M. (2006). Acciones para reforzar los valores responsabilidad y humanismo en los futuros profesionales de la salud. Revista Educación Médica del Centro, 8(1) 96-110. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/687

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.