Foreign language interactive didactics

Main Article Content

Arnaldo Moisés Gómez
Rodolfo Acosta-Padrón
José Alfonso Hernández

Abstract

Foreign Language Interactive Didactics is intended for foreign language teachers and would-be teachers since it is an interpretation of the foreign language teaching-learning process is conceived from a reflexive social interaction. This interpretation declares learning based on interactive tasks that provide learners with opportunities to interact meaningfully among them, as a way to develop interactional competence as objective in itself and as a means to obtain communicative competence. Foreign language interactive didactics claims for the unity of reflection and action while learning the language system and using it to communicate, by means of solving problems presented in interactive tasks. It proposes a kind of teaching that is interactive, developmental, collaborative, holist, cognitive, problematizing, reflexive, student centered, humanist, and with a strong affective component that empower the influencing psychological factors in learning. This conception appears in the book: DIDÁCTICA INTERACTIVA DE LENGUAS (2007 y 2010). The book is used as a textbook for the subject of Didactics that is part of the curriculum in language teachers’ formation of all the pedagogical sciences universities, in Spanish teachers’ formation who are not Spanish speaking people at Havana University, and also as a reference book for postgraduate courses, master’s and doctorate’ s degrees.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez, A. M., Acosta-Padrón, R., & Alfonso Hernández, J. (2016). Foreign language interactive didactics. Mendive. Journal on Education, 14(2), 142–149. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/870
Section
ARTICLES
Author Biographies

Arnaldo Moisés Gómez, Universidad de Pinar del Río, Facultad de Educación Media

Profesor de Didáctica de Lenguas Extranjeras

Rodolfo Acosta-Padrón, Universidad de Pinar del Río, Facultad de Educación Media

Profesor de Didáctica de Lenguas Extranjeras

José Alfonso Hernández, Universidad de Pinar del Río, Facultad de Educación Media

Profesor de Didáctica de Lenguas Extranjeras

References

- Acosta, R. y Alfonso, J. (2010) Didáctica Interactiva de Humanidades. Universidad de la Habana. Cuba: Editorial Félix Varela.

- Acosta, R. y Alfonso, J. (2011) Didáctica Interactiva de Lenguas, La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

- Acosta, R. y et al. (2014) Creación de múltiples escenarios fuera del aula para el aprendizaje de

lenguas extranjeras, en estudiantes y profesores de la universidad de ciencias pedagógicas de Pinar del Río. Evento Pedagogía 2015. Pinar del Río, Cuba.

- Acosta, R. y Gómez, A. (2014). Experiencias con talleres pedagógicos en la formación y superación profesional de profesores de lenguas extranjeras. Evento Pedagogía 2015. Pinar del Río, Cuba.

- Acosta, R., Gómez, A. y Alfonso, J. (2014). Creación de múltiples escenarios fuera del aula para el aprendizaje de lenguas extranjeras, en estudiantes y profesores de la universidad de ciencias pedagógicas de Pinar del Río. Evento Pedagogía 2015. Pinar del Río, Cuba.

- Acosta, R. y Mancini, A. (1998) Didáctica Contemporánea de Lenguas. Universidad de Panamá.

- Brubacher, M., Payne, R., Rickett, K. (1990). Perspective on Small Group Learning. Theory & Practice. Canada: Rubicon Publishing Inc.

- Castro Ruz, F. (15 de marzo de 2001) Discurso pronunciado en la primera graduación del Curso Emergente de Formación de Maestros Primarios. Periódico Granma.

- Ellis, R. (1994). The Study of the Second Language Acquisition. Oxford University Press.

- Enríquez O` Farrill, I y Pulido Díaz, A. (2006) Un acercamiento a la enseñanza del inglés en la Educación Primaria. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Vygotskiĭ, L. S., Hanfmann, E., & Vakar, G. (2012). Thought and language. MIT press.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>