Let's clarify things, is so easy that students in junior high and investigate solve problems in science?

Main Article Content

Sergio García Bertot
Aldalina Cruz Prado
Roberto I. Morejón

Abstract

Problem solving is highly valued by teachers; however, its implementation in the classroom is scarce. To make problem solving a daily or at least a quite frequent practice in the reality of our classrooms is really (although very attractive) an activity that collides with numerous barriers. From the definition of problem it is already viewed that its implementation in school environment as pretense to achieve significant learning, and therefore, more effective learning, it has to transcend the everyday activity. In this article it is presented the scientific backgrounds that are necessary to consider the successful
implementation of problem solving in the area of natural sciences of Secondary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Bertot, S., Cruz Prado, A., & Morejón, R. I. (2005). Let’s clarify things, is so easy that students in junior high and investigate solve problems in science?. Mendive. Journal on Education, 3(2), 99–105. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/80
Section
ARTICLES

References

Aleksandrov,G.N.(1979).Indices de algunas habilidades intelectuales del estudiante de primer año y problemas relativos a la formación de ellas. La educación Superior Contemporánea. 4(28).

Capote,R.(1999).La resolución de problemas químicos con cálculos estequiométricos. Una nueva propuesta de enseñanza-aprendizaje. Tesis de Maestría. Universidad de Pinar del Río.

Case, R.(1987). The Structure and Process of Intellectual Development. International Journan of Psychology. (22).

Gil,D.; Dumas,A.;Martínez Torregrosa, y J. Ramírez. (1988). La resolución de problemas de Lápiz y papel como actividades de investigación. Investigación en la Escuela.(6).

Herron; y col. (1987). Philosophy of teaching Chemistry. Part 2 (Teaching problemsolving), Chem 13 new, January, p.7.

Johnston, A.H. y Kellett, C.(1980). Learning Difficulties in School Science: Towards a Working Hypothesis. European Journal of Science Education. 2(2).

Kempa,R.F.(1986). Resolución de problemas y estructura cognoscitiva. Enseñanza de las ciencias. 4(2).

Larena, J.(1992). Resolución de problemas de química a nivel universitario. Importancia del enunciado. Málaga. Universidad de Valladolid. ESQLIOL. 1992.

Mesa,N. (1996). La preparación de los alumnos para la actividad científico investigativa. Monográfico. Ciudad de la Habana.

Novak, J.D.(1991). Ayudar a los alumnos a aprender cómo aprender. La opinión de un profesor-investigador. Enseñanza de las Ciencias. 9(3).

Oñorbe, A.M. (et.al). (1992)."Resolución de problemas de química y física: Enseñanza

Secundaria Obligatoria. Una propuesta metodológica de enseñanza-aprendizaje. ALCAL. Ediciones Educativas.

Pozo,I.J. (1994).La Resolución de Problemas. Editorial Santillana S.A.Madrid.España. Pag.1.

Rodríguez, R.M.; Moltó,G.E. y Bermúdez,S.R. (1999). Formación de los conocimientos científicos en los estudiantes. Colección PROMET. Editorial Academia. La Habana.

Selveratnam, M. (1983). Students mistakes in problem-solving. Education in Chemistry, 20, 4, p.125.

Selveratnam, M. (1990). Problem-solving a model approach. Education in Chemistry, 6, p.163.

Most read articles by the same author(s)