The work of the History teacher in the development of a critical thinking

Main Article Content

José Vladimir Mauri Estevez

Abstract

The professional who teaches relating his teaching with H istory at the Universities of Pedagogical Sciences, faces a new challenge of extreme importance related to the development of critical thinking in college students of pedagogical sc iences, which requires adequate professional ethics. Critical thinking is self-regulated trial and purposeful resulting in interpretation, analysis, evaluation and inference, as well as explanation of the considerations of evidence. T his is the content of this article and its development by the H istory teacher .

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mauri Estevez, J. V. (2013). The work of the History teacher in the development of a critical thinking. Mendive. Journal on Education, 12(1), 36–42. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/639
Section
ARTICLES

References

ARCEO, F. (2006) Una aportación a la didáctica de la historia. La enseñanza- aprendizaje de habilidades cognitivas en el bachillerato. Extraído de www.site.ebrary.com/lib/bibliotecapucpsp/Doc?id=10168785&ppg=12

BELTRÁN, J. (1999). Psicología de la Instrucción II: Áreas Curriculares. Madrid: Editorial Síntesis.

BROWNE, M. NEIL, Y KEELEY, STUART M.: Haciendo Las Preguntas Correctas. PrenticeHall Publishers. Englewood Cliffs, NJ. 2003.

CARRETERO, M. (2005). Construir y enseñar las Ciencias Sociales y la Historia. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.

CHAFFEE., J. (2000). Thinking Critically. USA: Houghton Mifflin.

COLL, C. PALACIOS,J. MARCHESI, A. (2001) Desarrollo psicológico y educación. Alianza Editorial Madrid. Cap. 20. La enseñanza y el aprendizaje de la geografía, la historia, y las ciencias sociales: una perspectiva psicológica.

FACIONE, NOREEN C. Y FACIONE, P. A., Analizando Las Explicaciones para las Elecciones Aparentemente Irracionales, Diario Internacional De Filosofía Aplicada, Vol. 15 No. 2 (2001) 267-86.

FACIONE, P. A., FACIONE N. C., Y GIANCARLO, C: La Disposición Hacia El Pensamiento Crítico: Su Carácter, Medida, y Relación Con Las Habilidades De Pensamiento Crítico, Diario De Lógica Informal, Vol. 20 No. 1 (2000) 61-84. http://www.insightassessment.com/articles3.html

FISHER, A. (2008). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge: Cambridge university.

John Dewey, Cómo Pensamos, 1909 Republicado con el título de Cómo Pensamos: Una Reafirmación de la Relación del Pensamiento Reflexivo en el Proceso Educativo. D.C. Health Publishing. Lexington, MA. 1933.

MONEREO, C. (1997) Estrategias de aprendizaje. Universitat Oberta de Catalunya: España.  PAUL, R. (1992). Critical Thinking. Santa Rosa: Foundation for Critical Thinking.  PIAGET, J. (1999). De la Pedagogía. Buenos Aires: Paidós. Educador.

Most read articles by the same author(s)