Creation of the own family: challenges for the values forming on youngsters

Main Article Content

Katia María Pérez Pacheco
Teresa de la C. Díaz Domínguez
Anselmo Vázquez Vázquez
Alina María Rivero Brito

Abstract

The study suggests to characterize the preparation of the young university student for the creation of his own family in a process of relation with the Values forming process from the teacher’s, directors and specialists perspectives. The methods used: General Dialectic; Historical Logic; observation, interview, survey and focused group. A sample is composed by 15 teachers, 10 directors and 8 specialists. As results: there is no background knowldge in preparing the young university student for creating his own family, or a correlate explicit relation with the formation of values on the documents analyzed. They haven ́t been trained didactically or pedagogically to work with this matters and considered relevant to assign a formative space to this sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Pacheco, K. M., Díaz Domínguez, T. de la C., Vázquez Vázquez, A., & Rivero Brito, A. M. (2013). Creation of the own family: challenges for the values forming on youngsters. Mendive. Journal on Education, 12(1), 9–15. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/635
Section
ARTICLES
Author Biographies

Katia María Pérez Pacheco, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monets de Oca”.

Máster en Psicología Clínica. Profesor Auxiliar. Vicedecana de Formación del Profesional de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas. Universidad de Pinar del Río. Cuba.

Teresa de la C. Díaz Domínguez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monets de Oca”.

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular. CECES. Universidad de Pinar del Río. Cuba.

Anselmo Vázquez Vázquez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monets de Oca”.

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Jefe de Departamento de Humanidades (Psicología y Sociología). Universidad de Pinar del Río. Cuba.

Alina María Rivero Brito, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monets de Oca”.

Máster en Psicología Clínica. Profesor Auxiliar Universidad de Pinar del Río. Cuba.

References

Addine Fernández, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: IPLAC. Documento en soporte digital.

Álvarez De Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana. Editorial Pueblo y Educación 3 ra Edición. La Habana.

Arés Muzio, P. (2002) Psicología de familia. Una aproximación a su estudio. Editorial Félix Varela. La Habana.

Arés Muzio, P. (2013) Conferencia dictada en el teatro de la Universidad Médica de la provincia de Pinar de Río, en los marcos de la Jornada de la Cátedra de estudios de la familia. Mayo, 2013.

Castellanos D. Y Otros. (2003) Aprender y Enseñar en la Escuela: Una Concepción Desarrolladora. Soporte digital.

D’ Angelo. (1994) Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. En: Revista Cubana de Psicología. V.17 N.3. Versión impresa ISSN 02574322. La Habana 2000.

Del Pino, J.L. (1998) La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica. Una propuesta desde el enfoque problematizador. Tesis Doctoral, Ciudad de la Habana.

Domínguez, L (2002): Motivación Profesional y Personalidad. Folleto mimeografiado. Facultad de Psicología. Universidad de La Habana.

Fabelo, J. R. (2003): Los valores y sus desafíos actuales. La Habana: Ed. José Martí.

Horruitiner Silva, P. (2007). El proceso de formación. Sus características. Capítulo II del libro la universidad cubana: el modelo de formación. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XII No. 4 2007

Martí, J (1960) Aforismos Obras escogidas en dos Tomos. Ed. LEX, La Habana.

Rubinstein, J. (1967). Principios de psicología general. Ed. Revolucionaria. Instituto del Libro, La Habana.

Vigotsky, L.S (1987). Historia de las funciones psíquicas superiores. C. Habana. Editorial Científica técnica.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.