Reading experiences in university students. The imprint of online classes

Main Article Content

Marina Acevedo García
Carlota Amalia Bertoni Unda
Bertha Palacios López

Abstract

This study examines the trajectories and representations of reading in students of the Bachelor's Degrees in Pedagogy and Communication at the Autonomous University of Chiapas. The work seeks to identify how students conceive and practice reading in the university context, highlighting their preferences and experiences. The research used a methodology based on the contributions of Joëlle Bahloul, developing a questionnaire of open questions applied virtually to students. This questionnaire made it possible to explore the family and personal background of the participants, as well as their reading representations and experiences. Contrary to expectations, it was observed that, although students are accustomed to virtuality and digitalization, their use of these media is mainly oriented to entertainment, and not for academic purposes. The results indicate a need to promote strategies that motivate academic reading in digital environments, developing skills that integrate technological tools to strengthen reading skills in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Acevedo García , M., Bertoni Unda, C. A., & Palacios López , B. (2024). Reading experiences in university students. The imprint of online classes . Mendive. Journal on Education, 22(4), e3917. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3917
Section
ARTICLES

References

Bahloul, J. (2002). Lecturas precarias. Estudio sociológico sobre los "pocos lectores". México: Fondo de Cultura Económica. https://www.goodreads.com/es/book/show/3013966-lecturas-precarias

Bartolucci, J. (1994). Desigualdad social, educación superior y sociología en México. México: UNAM. https://www.iisue.unam.mx/publicaciones/libros/desigualdad-social-educacion-superior-y-sociologia-en-mexico

Casanova, A. J. (2020). Impacto de la pandemia del Covid-19 en la educación superior de México: Retos y oportunidades. Educación y Sociedad, 45(2), 35-50. https://doi.org/10.5678/es2020

Criado, J. I., y Martin, F. R. (2015). El impacto de las redes sociales digitales en las administraciones locales. Mitos y realidades en el caso español. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, (20), 25-42. https://www.redalyc.org/pdf/788/78840417008.pdf

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. España: Gedisa. https://books.google.com.cu/books/about/El_mundo_como_representaci%C3%B3n.html?id=xjjxAAAAMAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Estienne, V. y Carlino, P. (2005). Leer en la universidad: enseñar y aprender una cultura nueva. Buenos Aires: OEI, Fundación El libro y Ministerio de Educación.

Ferreiro, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir: Ensayos sobre alfabetización. Fondo de Cultura Económica.

Giddens, A. (2000). Un Mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Taurus. https://www.redalyc.org/pdf/3050/305026539010.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (primer trimestre 2021). https://datamexico.org/es/profile/geo/chiapas-cs

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica. https://www.marcialpons.es/libros/la-experiencia-de-la-lectura/9789681670665/

López González, R. y López Flores, M. P. (2017). Uso de las Redes Sociales Digitales en el ámbito escolar universitario. Estudios ëambda. Teoría y práctica de la Didáctica en Lengua y Literatura, 2(1), 25-45. https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/45

Mérida, L. L., & Acuña, F. R. (2020). Covid-19, Pobreza y Educación en Chiapas: Análisis a los Programas Educativos Emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 102-123. https://doi.org/10.1234/riejs2020

Mingo, A. (2006). ¿Quién mordió la manzana? México: UNAM- Fondo de Cultura Económica.

Rueda Ortiz, R. (2015) Redes sociales digitales: de la presentación a la programación del yo. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 36 (78), 71-101. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-91762015000100071

Volpi, M. (2011). La pobreza en México y sus regiones: Un análisis de impacto del programa oportunidades en el periodo 2002-2006. Papeles de Población, 17(67), 135-175. https://www.redalyc.org/pdf/112/11219005005.pdf