Inverted physics classroom implemented in Moodle, learning and acceptance by students

Main Article Content

Yusimí Guerra Véliz
Anel Fernández Vizcaíno
Julio Leyva Haza

Abstract

The combination of the didactic strategy of the flipped classroom and the use of virtual platforms is becoming more important every day due to the weighting of the student's role in the self-management of their learning from a collaborative space. The objective of this article is to socialize the learning results and the level of acceptance of the students of an Atomic and Nuclear Physics course applying the flipped classroom modality implemented in the Moodle platform, in the initial training of Physics teachers at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas. A dialectical materialist methodological approach was followed that combines quantitative and qualitative methods from a case study made up of a single group. To measure learning, a chronological series design was followed with seven cuts in each of the course topics and to inquire about acceptance, a survey was applied to the students. To process the data and illustrate the results, bar graphs and Chernoff Faces were used, which allowed revealing correlations between the different items of the survey and the final learning results. The learning results and the level of acceptance declared by the students, from their perception, are generally high and corroborate the potential of the flipped classroom implemented in Moodle.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerra Véliz, Y., Fernández Vizcaíno, A., & Leyva Haza, J. (2023). Inverted physics classroom implemented in Moodle, learning and acceptance by students. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3405. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3405
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yusimí Guerra Véliz, "Marta Abreu" Central University of Las Villas, Department of Exact Sciences. Villa Clara. Cuba.

Profesora del departamento de Ciencias Exactas. Facultad de Educación Media.

Anel Fernández Vizcaíno, "Marta Abreu" Central University of Las Villas, Department of Exact Sciences. Villa Clara. Cuba.

Profesor Auxiliar del Departamento de Ciencias Exactas

Julio Leyva Haza, Center for Education Studies of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas. Villa Clara. Cuba

Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación

References

Aguilar, A., (2018): La enseñanza de la física con enfoque investigativo a partir del uso de problemas cualitativos y la vinculación con la historia de la ciencia. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (septiembre 2018).

https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/09/fisica-enfoque-investigativo.

Aguilera-Ruiz, C., Manzano-León, A., Martínez-Moreno, I., Lozano-Segura, MDC, y Casiano, C. (2017). El modelo flipped classroom. Revista Internacional de Psicología Educativa y del Desarrollo, 4 (1), 261-266. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349853537027.pdf.

Alarcón, D.S. y Alarcón, O., (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 152-157. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300152&lng=es&tlng=es.

Alves de Castro, M., Campos, M., Dibiase, A., Garra, A.M., Juliarena de Moretti, C., Rey, C. y Saint Pierre, T., (2012). Chernoff: estrategia didáctica para la concientización ambiental. Nadir, 4(1), 1-13. https://revistanadir.yolasite.com/resources/CHERNOFF%20ESTRATEGIA%20DID%C3%81CTICA%20PARA%20LA%20CONCIENTIZACI%C3%93N%20AMBIENTAL.pdf

Delgado, J.E. y Vélez, J.M., (2021). La plataforma MOODLE: caracterización, aplicaciones y beneficios para las competencias docentes. Revista Cognosci, 6(4), 11-26. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.3046.

Espinosa, T., Solano Araujo, I., y Veit, E. A. (2018). Aula invertida (flipped classroom): innovando las clases de física. Revista De Enseñanza De La Física, 30(2), 59–73. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/22736

Estrada, O., Fuentes D.R., Simón. W, y Álvarez, A., (2021). Implementación del aula invertida en la carrera Ingeniería en Bioinformática: Estudio de caso. Revista Cubana de Informática Médica, 13(1). https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinfmed/cim-2021/cim211d.pdf

Guerra, Y., Leyva, J., Soler, G. y Marín, N. (2022). Hibridación pedagógica en el aprendizaje de la estadística en la formación de maestría en Educación. Revista Educación, 46(2), 511–528. http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49950.

Hernández-Silva, C. y Tecpan, S., (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: un estudio de caso en la formación de profesores de física. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 193-204. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011.

Hidalgo, L.E.; Villalba-Condori, K.O.; Arias-Chávez, D.; Berrios-Espezua, M.; y Cano, S., (2021). Aula invertida en una plataforma virtual para el desarrollo de competencias. Caso de estudio: curso de investigación aplicada. Campus Virtuales, 10(2), 185-193. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/19/13.pdf.

Cedeño, G.A., Maliza, W.F., Medina, A., y Vera, G.R., (2021). Flipped Clasroom y su efectividad en Moodle. Journal of Science and Research, 6(3), 290–309. https://doi.org/10.5281/zenodo.5659878.

Morales, M., Bárzaga, J., Morales, Y., Cárdenas, M.P. y Campos, D.S. (2021). Entornos virtuales desde la ontología de los nuevos saberes de la educación superior en tiempos de pandemia Covid-19. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 301-307. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n3/2218-3620-rus-13-03-301.pdf.

Moreira, M. A. (2021). Predisposición para un aprendizaje significativo de la física: intencionalidad, motivación, interés, autoeficacia, autorregulación y aprendizaje personalizado. Revista De Enseñanza De La Física, 33(1), 141–146. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n1.33232.

Ñique-Carbajal, C. y Díaz-Manchay, R., (2021). Nivel de satisfacción de los estudiantes de bioquímica sobre la metodología de aula invertida aplicada durante la pandemia por COVID-19 en una escuela de enfermería. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 24(5), 245-249. https://dx.doi.org/10.33588/fem.245.1144

Pérez, V.M., Jordán, E.P. y Salinas, L.G., (2018). Didáctica del aula invertida y la enseñanza de Física en la Universidad Técnica de Ambato. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(3), 111-126. http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1340/623.