Psychopedagogical conception for the metacognitive stimulation in the initial training of the Bachelor of Education

Main Article Content

Nielvis Senra Pérez
María Magdalena López Rodríguez del Rey
Gisela Bravo López

Abstract

The article presents a proposal for a psychopedagogical conception for the metacognitive stimulation of students in the initial training of the Bachelor of Education, at the university of Cienfuegos in Cuba. The study leads to the idea of recognizing this conception from a psycho-pedagogical position of the subject in a learning situation to adopt pedagogical and didactic alternatives for the articulation of this metacognitive process in all training activities, since the student not only learns and is trained in academic activities, but also in extra-teaching activities. The objective was aimed at socializing the main results of the theoretical and methodological modeling for this type of guidance activity in universities from a psycho-pedagogical approach. A concurrent or mixed methodology was assumed, with emphasis on the qualitative, which consists of linking empirical, theoretical, modeling and matematical-statistical methods. In the same way, the forms of implementation and evaluation of the scientific result that is conceived are established. The result includes resources that guide towards the pedagogical concretion of actions leading to self-knowledge and self-regulation, facilitating decision-making, life projects; generating a proactive attitude oriented to the personal, professional and social development of students. It proposes the requirements, according to its theoretical-methodological nature, which will make it a viable option to guide the intervention of teachers towards the metacognitive stimulation of students and for its methodological implementation sequence; as well as the approach to the methodological and practical challenges of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Senra Pérez, N., López Rodríguez del Rey, M. M., & Bravo López, G. (2023). Psychopedagogical conception for the metacognitive stimulation in the initial training of the Bachelor of Education. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3363. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3363
Section
ARTICLES

References

Alsina, Á., Batllori, R., Falgàs, M. & Vidal, I. (2019). Marcas de autorregulación para la construcción del perfil docente durante la formación inicial de maestros. Revista Complutense de Educación, 30(1), 55-74.

Contrera Betarte, M., Torres Maya, H. F., & Martí Chávez, Y. (2022). El proceso de formación inicial de la Licenciatura en Educación, Pedagogía-Psicología, en Cuba. Apuntes necesarios. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 7(1), 48-56.

Cuesta, A. (2001). Gestión por competencias. Ediciones Academia.

Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio "E", Facultad de Ciencias pedagógicas. Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Flores Águila, M. A. (2020). Empatía y respeto entre otros valores: Análisis de experiencias docentes de colaboración con organizaciones sociales. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), 1-12. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1195

González León, Y., & Rivera Oliveros, A. M. (2020). Modelo pedagógico para favorecer la formación cultural en estudiantes de carreras pedagógicas. Revista Conrado, 16(75), 322-333.

Gutiérrez-de Blume, A. & Montoya-Londoño, D. (2020). Relación entre factores de personalidad y metacognición en una muestra de estudiantes del último semestre de formación de programas de licenciatura en Educación en Colombia. Educación y Humanismo, 22(39), 1-20. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4048

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Keeling Álvarez, M. (2013). La actividad científica educacional de docentes e investigadores desde el Centro de Documentación e Información Pedagógica de la Universidad Enrique José Varona. Editorial Pueblo y Educación.

Moreno Iglesias, M., Tabares Arévalo, R. M., Casanova Moreno, M. C., Ybirico Reina, A., & González Núñez, L. O. (2019). La gestión por competencias en la carrera de Cultura Física en Cuba. PODIUM, 14(1), 40-55.

Rosental, M. & Iudin, P. (1985). Diccionario filosófico. Editorial Progreso.

Sánchez-Cruzado & Sánchez-Compaña (2020). El modelo flipped classroom, una forma de promover la autorregulación y la metacognición en el desarrollo de la educación estadística. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95(34.2) (2020), 121-142.

Senra Pérez, N. C.; López Rodríguez del Rey, M. M., & Bravo López, G. (2021). La estimulación metacognitiva: un recurso para la educación inclusiva. Reflexiones y requisitos para la práctica. Revista Varela, 21(60), 194-202.

Vaillant, D. (2019). Formación inicial del profesorado de educación secundaria en América Latina- dilemas y desafíos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 35-52. DOI: 10.30827/profesorado.v23i3.9516

Valdés Zambrana, J., Cabrera Elejalde, O. R., & Paula Acosta, C. A. (2017). Concepción teórico-metodológica del proceso de formación de la cultura económica de los cuadros educacionales. Universidad y sociedad, 9(3), 275-282.

Valle Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Editorial Pueblo y Educación.

Vélaz de Medrano, C. & Vaillant, D. (2021). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Fundación Santillana.

Most read articles by the same author(s)