Professional skills of Internal Medicine specialists to care for pregnant women with associated pathologies

Main Article Content

Rolando del Llano Hernández
Juan Alberto Mena Lorenzo
Jorge Luis Mena Lorenzo

Abstract

The need to have doctors specialized in Internal Medicine prepared to guarantee the quality of health services according to the always gradual demands of the population, continues to be a priority of the Cuban Health System. This preparation requires a deep mastery of both theoretical knowledge and those professional skills necessary for professional performance during the care of a number of medical problems related to the internal systems of the adult individual, their prevention and treatment from an integral conception of the human being; Among them, attention to pregnant women acquires a great connotation due to the high risk of appearance in the pregnancy stage of certain pathologies. In this sense, the objective of this work was to carry out a characterization of the training and development of professional skills of the Internal Medicine resident for the care of pregnant women with associated pathologies. A mixed approach was assumed on a sequential design for obtaining the information that allowed the performance of a triangulation of data. The main methods used in the empirical order were the interview to different sample groups and the observation of teaching activities; The analytical-synthetic and the inductive-deductive methods were used as theoretical methods. The results of the research allowed us to determine the main characteristics of the training and development of professional skills of Internal Medicine residents for the care of pregnant women with associated pathologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
del Llano Hernández, R., Mena Lorenzo, J. A., & Mena Lorenzo, J. L. (2023). Professional skills of Internal Medicine specialists to care for pregnant women with associated pathologies. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3326. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3326
Section
ARTICLES
Author Biographies

Rolando del Llano Hernández, Hospital Provincial Abel Santamaría Cuadrado

Especialista en Medicina Interna. J´de servicios clínicos

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

Jorge Luis Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Física, Máster en Ciencias de la Educación, Dr. C Pedagógicas.

References

Abreu Regueiro, R. L., & Soler Calderius, J. L. (2015). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Pueblo y Educación.

Aguilar Blanco, Y. E., & Mena Lorenzo, J. A. (2022). La clase de enseñanza práctica en el contexto laboral en la Educación Técnica y Profesional. Roca: Revista Científico - Educacional de la provincia de Granma, 18(2), 277-301.

Arboleda Aparicio, J. C. (ed.). (2019). Educación y Pedagogía. New York - Cali: Editorial REDIPE (95857440), https://redipe.org/wp-content/uploads/2019/08/Libro-educacion-y-pedagogia-cuba-2019-parte-iii.pdf

García, J.; & Varens, S. (2021). La formación de las habilidades profesionales específicas en los profesores en la Licenciatura en Cultura Física. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 6(2), 41-44. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/291

Hernández, M.; Carvajal, A. Rísquez, A.; Guzmán M.; Cabrera, C. y Drummond, T. (2021). Consenso de la COVID-19 en el embarazo. Bol Venez Infectol 32(1), 7-26. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/07/1255046/01-hernandez-m-7-26.pdf

Ledesma Villavicencio, L. C., & Madinaveitia Turcott, J. (2015). Opinión de médicos internos respecto al residente como educador. Investigación en Educación Médica, 45. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(15)30002-8

Li J, Wang Y, Zeng Y, Song T, Pan X, Jia M, et al. (2020). Critically ill pregnant patient with COVID-19 and neonatal death within two hours of birth. Int J Gynaecol Obstet, 150(1),126-128.

Mena-Lorenzo, J. L., & Mena-Lorenzo, J. A. (2019). La integración curricular de contenidos científicos en la formación profesional de estudiantes cubanos de Ingeniería Agrónoma. Indagatio Didactica, 11(1). https://doi.org/10.34624/id.v11i1.5647

Curbeira, D.; Bravo, M.L. & Morales, Y.C. (2019). La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Revista Cubana Medicina Militar, 48(1), 426-440.

Del Huerto, M. E.; Romero, Y.; Velazco, Y.; Triana, L. A.; Cañete, R. & Semper, A. I. (2022). El concepto cultura de la profesión en la educación médica superior cubana: una reflexión necesaria. Revista Cubana De Educación Superior, 41(3). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/273

Rodríguez Rodríguez, A., Ponce Zavala, C. V., Pibaque Pionce, M. S., Solorzano, S. E., Macías Parrales, T. M., Vélez Mejía, R. M., & Cañarte Ávila, J. W. (2019). Relaciones de las categorías pedagógicas en función del aprendizaje óptimo. Editorial Área de Innovación y Desarrollo, S. L. https://www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2019/12 /RELACIONES-DE-LAS-CATEGOR%C3%8DAS-PEDAG%C3%93GICAS-EN-FUNCI%C3%93N -DEL-APRENDIZAJE-%C3%93PTIMO.pdf

Rodríguez Chaud, Ángela, Oliva Jaume, E. P., Torres Rodríguez, E., & Benítez Reyes, D. (2023). Experiencia sobre el desarrollo de habilidades prácticas en la asignatura de Química Básica y Orgánica, en la carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia. Revista Cubana De Educación Superior, 36(3).

Serra Valdés, A. M. (2015). La formación de especialistas en la Educación Médica Superior. Importancia del Tutor de la Especialidad. Revista Cubana de Reumatología, 17(1), 92-99.

Vela-Valdés J., Salas-Perea, R. S., Quintana-Galende, M. L., Pujals-Victoria N, González Pérez, J.; Díaz Hernández, L. (2018). Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Publica, 42(2).

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>