Didactic conception of the process of curricular flexibilization through educational multimodalities: main scientific ideas

Main Article Content

Ana Milena Morales Sossa
Elvia María González Agudelo
María Isabel Duque Roldan

Abstract

The contradiction between curricular rigidity and flexibility is one of those challenges that today acquires new nuances in light of the complexities of the current context, particularly given the mission of the Universidad Nacional Abierta y a Distancia in Colombia. The objective of this article was to provide the basis for a didactic conception based on multimodalities to make curricula more flexible in Higher Education. The research was developed within the qualitative design because it belongs to the social sciences or of the spirit and is developed from a hermeneutic approach, which allowed to place the subject of the research in other positions that allowed to start from their experience and the experience of others. For this, a group of articles derived from research published in indexed journals, master's theses, undergraduate theses and doctoral theses were selected, thus completing and being able to carry out a process of understanding, interpretation and synthesis of this reading, which is called PRACCIS, the acronym for the stages that support it (Prejudices, Reflection, Analysis, Comparison, Comprehension, Interpretation and Synthesis). The main results remerged in the identification of the scientific ideas that make up the didactic conception of the process, which made it possible to interpret curricular flexibilization from an innovative and creative theoretical perspective based on the dynamic and coherent use of multimodalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales Sossa, A. M., González Agudelo, E. M., & Duque Roldan, M. I. (2023). Didactic conception of the process of curricular flexibilization through educational multimodalities: main scientific ideas. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3293. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3293
Section
ARTICLES
Author Biographies

Ana Milena Morales Sossa, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD


Elvia María González Agudelo, Universidad de Antioquía


María Isabel Duque Roldan, Universidad de Antioquia

 

References

Breijo Worosz, T. (2019). La concepción como resultado teórico en la investigación educativa: una mirada desde un enfoque dialéctico-materialista. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 1-3. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1503

Breijo Worosz, Taimy, Mauri Estévez, Jose Vladimir, Fabé González, Ismary, & Machín Medina, Roberto. (2016). Concepción didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico del profesional de la Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 20(5), 92-102. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000500012

Fabé, I (2015) Concepcioìn didaìctica del proceso de ensenÞanza aprendizaje de la Historia Medieval con el empleo de medios tecnoloìgicos. https://elibro.net/ereader/unanmanagua/90581

Facundo Díaz, Á. (2009) "Análisis sobre la deserción en la educación superior a distancia y virtual: El Caso de la UNAD - Colombia," Revista de Investigaciones UNAD, 8(2), p. 117. Disponible en: https://doi.org/10.22490/25391887.639

González, E. M. (2011). Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad de construcción del conocimiento. Discusiones Filosóficas, 18(12),125-143. https://goo.gl/7fk0Kl

Gonzales y Duque (2020). Una investigación cualitativa con enfoque hermenéutico: el principio didáctico de la transversalidad para posibilitar la formación integral en la Educación Superior (Capítulo de libro) en Quiroz y Runge (2020). Investigación para ampliar las fronteras. 1 edición. Medellín: UPB y Universidad de Antioquia. ISBN: 978-958-764-896-6 (Versión pdf). https://www.researchgate.net/publication/345813838_Una_investigacion_cualitativa_con_enfoque_hermeneutico_el_principio_didactico_de_la_transversalidad_para_posibilitar_la_formacion_integral_en_la_Educacion_Superior

Maturrano, E (2020). La investigación cualitativa en Ciencias Humanas y Educación. Criterios para elaborar artículos científicos. Educare et Comunicare, 8(2), 56-66.

Levine, A., Van, S. (2021). The Great Upheaval (pp. x-xi). Johns Hopkins University Press, Edition de Kindle.

Ministerio de Educación Nacional (2020) Misión y Visión.Colombia: MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Ministerio/

Ministerio de Educación Nacional (2022). Nota Orientadora Modalidades. Colombia: MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-408425_recurso_6.pdf

Pedroza, R. (2018) La universidad 4.0 con currículo inteligente 1.0 en la cuarta revolución industrial. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17). https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.377

Planella, J. (2005). Pedagogía y hermenéutica. Más allá de los datos en la educación. Revista Iberoamericana De Educación, 36(12), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie36122739

UNESCO (2017). El derecho a la educación. Social and Human Sciences. UNESCO. http://www.unesco.org/new/es/social-and-human-sciences/themes/advancement/networks/larno /right-to-education/

Upegui, V. (2008). La flexibilidad curricular y el contexto socioeconómico. Grupo interdisciplinario de investigación en currículo GINIC. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. http://huitoto.udea.edu.co/curriculo/Menu/DocumentosCurriculo /ARTICULOS%20SOBRE%20CURRICULO%20Y%20FLEXIBILIDAD%20CURRICULAR /LA%20FLEXIBILIDAD%20CURRICULAR%20Y%20EL%20CONTEXTO%20SOCIOECONOMICO.pdf