Mathematical thinking in early childhood: teaching strategies of preschool educators

Main Article Content

Ana Milena Mujica- Stach
Maximina Márquez Torres

Abstract

Although there are various theories regarding the development of mathematical thinking in early childhood, there is a gap in the application of didactic strategies to enhance its development. The research was aimed at analyzing the essential characteristics of the categories Development of Mathematical Thought and Didactic Strategies, identifying and interpreting the didactic strategies used by nursery educators to develop mathematical thinking in girls and boys, aged between 2 and 4 years, in Chilean classrooms. The sample consisted of 7 key informants, who practice their profession in different regions of Chile. A qualitative method with an interpretive approach was used, which allowed describing, categorizing and theorizing about the realization of the aforementioned constructs. The conclusions highlight the importance of designing didactic strategies that favor the development of mathematical thinking in girls and boys, which is based on the experimentation and interaction of collective, playful and interactive activities that are coupled with pedagogical support. The foregoing makes it possible for the teaching and learning of mathematics to move away from traditional methods, and allow its development as a future thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mujica- Stach, A. M., & Márquez Torres, M. (2022). Mathematical thinking in early childhood: teaching strategies of preschool educators. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1338–1352. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3066
Section
ARTICLES
Author Biography

Ana Milena Mujica- Stach, Universidad de Los Lagos

Académica del Departamento de Educación de la Universidad de Los Lagos. Profesora de Educación Preescolar con titulo revalidado en Chile, Doctora en Educación

References

Álvarez, A y Balmaceda, C. (2020). El concepto dialéctico de interiorización en Vygotsky: aproximaciones a un debate. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 8(1), 4-29. Disponible en: doi:10.26864/pcs.v8.n1.2

Arias, P. (2017). Análisis de la Teoría de Psico-genética de Jean Piaget: Un aporte a la discusión. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3(3), 1-13. Disponible en: doi:10.23857/dc.v3i3.508

Bautista, L., Del Río, M. y Susperreguy, M. (2018). ¿Qué hacen las educadoras de párvulos para enseñar matemáticas? Un estudio en salas chilenas. Bordón Revista de pedagogía. 70(3), 1-17. Disponible en: https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.63132

Celi, S., Sánchez, V., Quilca, M. y Paladines, M. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240

Feo, R. (2014). Desde el Aprendizaje Estratégico Hacia la Formación Docente. Revista Gaceta de Pedagogía, 33(1), 102 -124. Disponible en: https://gacetadepedagogia.jimdofree.com/revista-n%C2%BA-33-a%C3%B1o-2014/5-ronald-feo-mora/

Feo, R. (2018). Diseño de situaciones de aprendizaje centradas en el aprendizaje estratégico. Tendencias Pedagógicas, 31(1), 187-206. Disponible en: https://doi.org/10.15366/tp2018.31.011

González-Moreno, C. (2018). El juego como estrategia para el desarrollo del lenguaje en un niño con Trastorno del Espectro Autista desde el ámbito de la educación inclusiva. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(17), 9-31. Disponible en: http://orcid.org/0000-0001-8099-8605

Lincoln, Y. y Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publication.

Lugo, J., Vílchez, O. y Romero, L. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. 2019. https://doi.org/10.22335/rlct.vlli3.991.

MINEDUC. (2018). Bases Curriculares Educación Parvularia. Mineduc: Chile

Nieves, S., Caraballo. C. y Fernández, C. (2019). Metodología para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático desde la demostración por inducción completa. Mendive. Revista de Educación, 17(3), 393-408. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1681

Piaget, J. (1976). El compartimento, motor de la evolución. Gallimard.

Piaget, J. (1979). El mecanismo del desarrollo mental. Editora Nacional

Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología. Labor.

Ponce, M. (2017). Juego, libertad y movimiento. Ediciones de la Junji. Chile

Raynaudo, G. y Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Revista Liberabit, 23(1), 110-122. Disponible en: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.