Challenges of managing the professionalization process during undergraduate training

Main Article Content

Elizabeth Darias Hernández
José Pedro López Hernández

Abstract

The professionalization process, based on the training and development of ways of acting professionally from initial or undergraduate training, is currently considered a core aspect to guarantee the success of employability skills; Therefore, in the world of work, the conception that productivity depends, to a large extent, on having a work force that is professionally competent is becoming more frequent. However, in the management that is done from the undergraduate level, in this formative process, the instructive from a traditional didactics is frequently hyperbolized, with a predominance of a teaching-educational process that does not sufficiently promote the formation and development of ways of professional action that provide the university student with tools that allow them to insert themselves in a creative and socially responsible way in the workplace. It constitutes the main objective of this work: to assess the pedagogical and didactic foundations that should characterize the process of professionalization in students during undergraduate, and the need to develop a developer didactics in this process. The dialectical-materialist method was used, becoming the methodological platform on which the investigation was erected. The main results are focused on providing pedagogical and didactic foundations that characterize this process of professionalization and a developer didactics during undergraduate training. Thus, the professionalization process in the initial training stage acquires an essential meaning because it lays the foundations for learning the profession as a starting point for future performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Darias Hernández, E., Breijo Worosz, T., & López Hernández, J. P. (2023). Challenges of managing the professionalization process during undergraduate training. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3054. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3054
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Elizabeth Darias Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Historia y Ciencias Sociales. Profesora Auxiliar. Jefa de Departamento de Historia Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río

Taymi Breijo Worosz

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Master en Psicología Educativa. Licenciada en Historia y Ciencias Sociales. Profesora Titular: Profesora Investigadora. Centro de Estudios en Ciencias de la Educación Superior. CECES. Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río

José Pedro López Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Master en Ciencias. Licenciado en Historia y Ciencias Sociales. Profesor Auxiliar

References

Asencio Cabot, E. (2015). La actividad científica: un factor esencial en la formación inicial y continuada de docentes. Revista Varela, 15(41), 113. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/207

Bain, K. (2007). Lo que hacen lo mejores profesores universitarios. Valencia: Publicaciones de la Universidad de Valencia, 2ª ed.

Baute Álvarez, L. M. (2020). Profesionalización del docente universitario desde la solución de los problemas profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 178-182. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n5/2218-3620-rus-12-05-178.pdf

Breijo Woroz, T. y Mainegra Fernández, D. (2020). En torno al desarrollo de la identidad profesional docente en la formación inicial de los profesores. Mendive. Revista de Educación, 18(1), p. 1-4. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1891

Breijo Woroz, T. (2010). Concepción pedagógica del proceso de profesionalización en los estudiantes de Humanidades. [Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas].

Contreras Barrera, P. (2020). Reflexión crítica como elemento de profesionalización de la formación inicial del profesorado de historia. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(2), 117-128 http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4127

Cochran-Smith, M. (2016). Research on Teacher Preparation: Charting the Landscape of a Sprawling Field. In Gitomer, D., & Bell, C. (Eds.). Handbook of Research on Teaching. 5th Edition, pp. 439-547.

Corral-Ruso, R. (2021). Formación basada en competencias en la educación superior cubana: una propuesta. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142021000200019&lng=es&tlng=es.

Correa Molina, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. EDUCAR, 51(2), pp. 259-275. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342141427003

Darias Hernández, E., Breijo Worosz, T, & García Fernández, F. L. (2016). La profesionalización de los estudiantes universitarios durante la formación inicial. Mendive. Revista de Educación, 14(1), 100-106. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000100013

Díez-Gutiérrez, E.-J. (2020). Ideología en la formación inicial docente. Revista Iberoamericana de Educación , 82(2), 9-25. doi: https://doi.org/10.35362/rie8223658

Fernández, I. Quintana, Pérez Gómez, N. y Véliz Rodríguez, M. (2018) La formación continua de los docentes: reflexiones desde la práctica educativa, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/12/formacion-continua-docentes.html

García, F. J. (2009). Formación inicial del profesorado y de los psicopedagogos en educación de la convivencia. Educar, 43, 43-60.

Granados Romero, J. F. (2020). La formación de profesionales competentes e innovadores mediante el uso de metodologías activas. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 343-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202020000100343&lng=es&tlng=es

Guevara Fernández, G (2012). Sistematización de experiencias en la formación del docente para integrar la universidad y la familia al proceso de formación del profesional. Revista Infociencia http://infociencia.idict.cu/index.php/infociencia/artcle/view/121

Herrán, A. (2010). Desarrollo profesional de los docentes, innovación y mejora de la enseñanza universitaria. pp. 203-235.

Imbernón, F. (2012). ¿Hay nuevas tendencias en la formación del profesorado? Un congreso para debatirlo. 14-17.

MES. (2016) Documento base para el diseño de planes e en Cuba. Cuba: MES. https://docplayer.es/96717918-Documento-base-para-el-diseno-de-los-planes-de-estudio-e.html

Montero,L. (2018). La profesión docente en la sociedad del conocimiento. Una mirada a través de la revisión de investigaciones de los últimos 10 años. RED. Revista de Educación a Distancia., 3(56). doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/3

Morales Díaz, Y. C., Socorro Castro, A. R., & Rojas Valladares, A. L. (2017). La profesionalización del profesorado en el proceso de gestión de la investigación, en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Universidad y Sociedad, 9(4), 6-12. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n4/rus01417.pdf

Murillo, F. (2015). Mejora de la Escuela: Medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 69-102.

Muñoz, F. I. (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? (U. d. Barcelona., Ed.) RED. Revista de Educación a Distancia., 11(56). doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/11

Osuna, S. (. (2014). Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.

Pereira, F. (2009). Conceptions and knowledge about childhood in initial teacher training: Changes in recent decades and their impact on teacher professionality, and on schooling in childhood, Teaching and Teacher Education. 1009-1017

Rodríguez Jiménez, A. M. (2021). Identificación de necesidades de formación continua del profesorado ante las demandas educativas del siglo XXI. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1-32. doi: 10.15517/aie.v21i1.44073

Unesco (1998). A educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Paris: Unesco; http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf

Viallant, D. (2010). Iniciativas mundiales para mejorar la formación de profesores, R. bras. 91(229), 543-561.