The professional improvement of teachers in situations of violence in the educational community

Main Article Content

Yosniel Estévez Arias
Miguel Jorge Llivina Lavigne
Yoanka Rodney Rodríguez

Abstract

The confrontation of situations of violence that are manifested in the educational community, is the way to recognize and consider the school, as the social institution responsible for promoting education and teaching that emphasizes the values of tolerance and peace. The objective of this article is to offer a professional development program for teachers to deal with situations of violence in the educational community. For the development of the research, a study was carried out based on the general method of materialist dialectics, using methods from the theoretical level (analysis and synthesis, induction and deduction, systematization and the system approach), from the empirical level (observation and interview), as well as statistical-mathematical (descriptive statistics), which made it possible to propose the improvement program as a response to the needs of teachers to face, from a bio-psycho-social approach, where methods and procedures for the prevention and correction-compensation of the consequences that originate in students, situations of violence in the educational community. It is considered that this result contributes to the fact that the educational communities have in their hands a tool that facilitates the fulfillment of the rights of schoolchildren to education, health and well-being and, in turn, to the fulfillment of the Development Goals. Sustainable established until 2030.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Estévez Arias, Y., Llivina Lavigne, M. J., & Rodney Rodríguez, Y. (2023). The professional improvement of teachers in situations of violence in the educational community. Mendive. Journal on Education, 21(3), e2865. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2865
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yosniel Estévez Arias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Educación Especial, Licenciado en Educación Especial. Actualmente labora como docente del Departamento de Educación Especial de la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río.

Miguel Jorge Llivina Lavigne, Oficina Regional de Cultura para la América Latina y el Caribe. Oficina de la UNESCO en la Habana

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”

Yoanka Rodney Rodríguez, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana

References

Arroyo González, M. J. y Berzosa Ramos, I. (2018). Atención educativa al alumnado inmigrante: en busca del consenso. Revista de Educación, 379, 192-215. https://doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-379-367

Bernaza Rodríguez, G. J., Aparicio Suarez, J. L., Martínez De la Paz, E., Torres Alfonso, A. M. y Alfonso Mansanet, J. E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Revista Educ Med Super, 34(4): e2718.

Cruz Pérez, L.C., Ramos Vives, M., Nardiz Cáceres, O. y Rivero Girad, D., (2018), Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación profesional de los tecnólogos en Podología. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 22(6), 1140-1148.

Díaz Lozada, J. L. y Martínez O Farril, L. M. (2021). La superación de profesores de Matemática: un reto para la educación secundaria básica. MENDIVE. Revista de educación, 19(1), 86-102.

Guerra Iglesias, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 51-66.

Milena Guzman, A. (2021). Relación de los factores familia-escuela en la convivencia escolar. Barranquilla: Universitaria de la Costa.

Moreira Aguirre, D. G. y Aguirre Burneo, M. E. (2019). Desarrollo de un modelo de promoción de ciudadanía y convivencia para una cultura de paz. Revista de Cultura de Paz, 3, 299-315

Perojo Martínez, D. A., Fernández Pérez de Alejo, G., González Pérez, S., Valdés Valdés, A.I. y Estévez Arias, Y. (2019). Estrategia de superación para los maestros en la atención de los escolares con dislexia. Rev Ciencias Médicas, 23(1), 90-98.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y La Cultura (2017). Rendir cuentas en el ámbito de la educación: cumplir nuestros compromisos; informe de seguimiento de la educación en el mundo. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223 /pf0000261016?posInSet=3&queryId=3081d274-6b64-4768-b36f-001340d9475f

Torres Torres, A., Casanova Acosta, X. y Miranda, A. J. (2022). La Educación Avanzada y su contribución al desarrollo de habilidades pedagógicas de los docentes asistenciales. Revista Pedagogía Profesional, 20(2), s/p.

Most read articles by the same author(s)