Methodology for evaluation in the educational process of preschool children

Main Article Content

Yaser Ramírez Benítez
Bárbara Bermúdez Monteagudo
Lidia Mercedes Lara Díaz

Abstract

The evaluation in the educational process is fundamental to direct the development of the preschool child in an integral way. This research aims to present the results of the implementation of a methodology for the evaluation of comprehensive development in the educational process of preschool children. For the implementation of the methodology, the "Veinte Primaveras" nursery school of the Cienfuegos municipality was selected in the 2018 - 2019 academic year. The research sample was made up of 93 students according to selection criteria: (1) children between the 4th and 6th year of life (between 3 and 6 years), (2) stay e" 6 months in the institution. To carry out the research, theoretical (historical-logical, analytical-synthetic and modeling) and empirical (observation, interview, document analysis and discussion group) methods were used. The application of the methodology in the educational practice allowed the educators to express a positive opinion about the proposal: (1) the methodology offers ordered actions to direct the evaluation of the integral development during the educational process, (2) the proposal offers actions that allow exchange educator - family to carry out the evaluation, and (3) allows the use of various pedagogical situations to assess the physical, cognitive and affective development of the child and make decisions regarding their education and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramírez Benítez, Y., Bermúdez Monteagudo, B., & Lara Díaz, L. M. (2022). Methodology for evaluation in the educational process of preschool children. Mendive. Journal on Education, 20(2), 555–568. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2834
Section
ARTICLES

References

Cáceres, Y, y Benavides, Z. (2019). La evaluación del desarrollo integral de los niños de la primera infancia desde lo social-personal. Varona. Revista Científico-Metodológica, 69, 1-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000200006

Chan, J. Y. C., & Scalise, N. R. (2022). Numeracy skills mediate the relation between executive function and mathematics achievement in early childhood. Cognitive Development, 62, 101-154. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101154

Franco, O. (2016). Introducción a la didáctica para escuelas pedagógicas. Especialidad Preescolar. Editorial Pueblo y Educación.

Förster, C. E. (2017). Alfabetización evaluativa de los docentes. En Förster, C. (Ed.), El poder de la evaluación en el aula. Mejores decisiones para promover aprendizajes (pp. 13-42). Ediciones UC.

Marcaida Pérez, M. Y., Carreño Ortega, M. D., & Sánchez Pérez, M. O. (2017). Procedimientos lúdicos para la enseñanza del inglés en los niños preescolares. Revista Conrado, 13(60), 191-196. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/595

Mazó Machado, M. A., & Cruz Cruz, D. C. L. (2018). La motricidad fina en la primera infancia. Talleres de preparación a docentes. Ciencias pedagógicas, 11(2), 209220. Recuperado a partir de http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/128

Lorenzo-Román, K., Rodríguez Rivero, L., & Fernández-Escanaverino, E. M. (2021) Proceder metodológico para la utilización de videos educativos en la formación del profesor de Matemática. Revista Márgenes, 9(3), 88-104. Recuperado a partir de https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1264

Matos, Y, y Sánchez, JV. (2016). Procederes metodológicos: vía para implementar las estrategias curriculares. Educación y Sociedad, 14(1),52-61. Recuperado a partir de https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/149

Pozo, M, y Henríquez, L. (2021). Proceder metodológico para el uso del método exposición problémica desde la informática. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13, 2, 113-125. Recuperado a partir de https://www.eumed.net/es/revistas/atlante/2021-febrero/exposicion-problemica-informatica

Sánchez, G. I., & Jara, X. E. (2022). Habitus en torno a la evaluación. (Des) encuentro entre medición y comprensión. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-20. Recuperado a partir de https://zenodo.org/record/4891347 ; https://doi.org/10.5281/zenodo.4891347

Suárez, A; Cruz-Cruz, C; Díaz- Izaguirre, Y. (2018). Estrategia para la preparación técnico-metodológica de los docentes de círculos infantiles en educación musical. EduSol, 18(62), 2- 9. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/journal/4757/475756618013/

Rojas-Hidalgo, M., Pino-Pupo, C. E., & Ponce-Reyes , S. A. (2021). Comportamiento histórico del proceso educativo de la Primera Infancia en el Círculo Infantil, con énfasis en la evaluación. LUZ, 20(2), 48-63. Recuperado a partir de https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1105

Vallejo Ruiz, M. & Torres Soto, A. (2020). Concepciones docentes sobre la calidad de los procesos de enseñanza y aprendizaje de la educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. http://doi.org/10.15359/ree.24-3.13

Most read articles by the same author(s)