Conflict resolution competence: theoretical-methodological guidelines for their training in Sociology students

Main Article Content

Dayana Rosa Sotomayor Casalís
Alisvech Aguila Carralero

Abstract

The article presents a research result of a master's thesis on the formation of the conflict resolution competence in students of the Sociology career in Cuba. Its objective is to identify theorical-methological guidelines for the formation of conflict resolution competence in Sociology students. Theoretical level methods such as analysis-synthesis and induction-deduction were used for the approach to the subject of socio-emotional competences in the educational field. Emphasis was placed on the conflict resolution competence and its training as a relevant aspect for the students of the Sociology career. From the empirical level, the documentary analysis was used on the legal basis that supports the formation of the student of the Sociology career in Cuba. Group interviews with teachers and students were also used. The most significant result is the identification of theorical-methological guidelines for the formation of conflict resolution competence in Sociology students. The formation of conflict resolution competence in Sociology students is being supported from a socioformative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sotomayor Casalís, D. R., & Aguila Carralero, A. (2022). Conflict resolution competence: theoretical-methodological guidelines for their training in Sociology students. Mendive. Journal on Education, 20(1), 59–82. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2661
Section
ARTICLES
Author Biographies

Dayana Rosa Sotomayor Casalís, Universidad de Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Licenciada en Sociología. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora asistente de la Facultad de Ciencias Sociales, Departamento Psicología-Sociología.

Alisvech Aguila Carralero, Universidad de Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Licenciada en Derecho, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular e investigadora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación ¨Enrique José Varona¨ de la Universidad de Camaguey.

References

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

De Souza, L. (2012). Competencias emocionales y resolución de conflictos interpersonales en el aula. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.Recuperado a partir de https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/lsb/ficha.htm

Ministerio de Educación Superior. (2008).Plan de Estudio "D". Carrera Sociología. La Habana: Universidad de La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Plan de Estudio "E". Carrera Sociología. La Habana: Universidad de La Habana.

Monzonís, N. (2015). La Educación Físisca como elemento de mejora de la Competencia Social Ciudadana. Investigación-acción en torno a la aplicación de un programa de intervención y resolución de conflictos desde el área de Educación Física. Barcelona: Universidad de Barcelona.Recuperado a partir de https://www.tesisenred.net/handle/10803/370837

Mórtigo, A., & Rincón, D. (2018). Desarrollo de competencias emocionales en el aula de clase: estrategia para la resolución de conflictos. Revista Boletín Redipe, 7(2), 104113. Recuperado a partir de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/432

Padilla, Y., & López, M. (2021). Formación de la competencia solución de conflictos escolares en estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Transformación, 17(2), 245-256. Recuperado a partir de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3541

Peribáñez, M. (2016). Educación Emocional 3.0. In J. L. Soler, L. Aparicio, E. E. O. Díaz, & A. Rodríguez., Inteligencia Emocional y Bienestar II. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 140-155). Zaragoza: Ediciones Universidad de San Jorge.Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=655308

Sotomayor, D.R, & Aguila, A. (2021). Estrategia pedagógica para formar la competencia resolución de conflictos en estudiantes de Sociología. Mendive, Revista de Educación, 19(1), 67-85. Recuperado a partir de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962021000100067&lng=es&nrm=iso

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe. Recuperado a partir de http://www.ecoeediciones.com/wp-content/uploads/2016/08/Formacion-integral-y-competencias.pdf

Vinyamata, E. (2015). Conflictología. (U. d. Granada, Ed.) Paz y Conflictos, 8(1), 9-24. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/pdf/2050/205039638001.pdf